Glasurit 22 Line

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Glasurit 22 Line

Post by gtBen »

Är det någon här som lackerat sin bil med Glasurits färgtyp 22 Line?
Färgtillverkarens rekommendation är att inte använda klarlack då den är en så kallad single-stage färg, men lackerarna rekommenderar klarlack trots det! och då blir man som lekman lite osäker på hur man ska göra.

Är det någon som dela med sig av sina egna erfarenheter på detta? klarlack or not klarlack, that’s the question :?:

Bengt
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Det är en annan sorts glans i en bil med klarlack som jag inte tycker passar på gamla bilar. Kör utan!
Har dock ingen erfarenhet av just den lacken. Min 964 är tyvärr lackad med klarlack och jag ångrar nu att jag gick med på det.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

peterc wrote:Det är en annan sorts glans i en bil med klarlack som jag inte tycker passar på gamla bilar. Kör utan!
Instämmer med detta. Jag vill inte ha en jätte-jätte-blank lack.

Den lackeraren som är för klarlack är det pga hållbarheten, han säger att nya lacker inte är i närheten av vad de var för 20-30 år sedan då de inte längre får innehålla bly mm och att man nu behöver klarlack.

En av lackerarna säger att det snarare ska vara som ett vackert skimmer i lacken än bara blankt/djupt blankt. Tyvärr så kostar det bra mycket mer hos honom ...även om ingen lackerare ännu har klämt ur sig ett pris

Bengt
Post Reply