Fråga om 1328

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Fråga om 1328

Post by peterc »

Hej
De genoförningar som är till för bältena på (vissa) Recaro 1328 verkar inte gå att få tag på. Är det någon som skulle kunna bidra med bra bilder och mått. Det borde inte vara helt omöjligt att tillverka sådana här i liten skala.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

På boxerville.se är det en kille som gjorde nya till sin Recaro.
Till slut beslutade jag mig för prova att värma en skiva skummad termoplast och pressa den i ett verktyg jag byggde i MDF (tvådelat hane/hona). Detta fungerade över förväntan, så sedan var det bara att försöka hitta ett lämpligt "skarpt" material att tillverka dem i. Hittade till slut en svart narvad (ytstrukturen) plast 3mm tjock på en reklamfirma.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph ... 25#p179925
Har tyvärr inga mått

Bengt
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Peter jag skall se om jag hittar mina lösa, så kan du få låna om du vill tillverka och så ett par extra till mig ;-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Bör gå fint att vakuumforma...eller går det att köra i en 3D skrivare
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

den här Peter?

Image
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Ja den ser ut så. Jag har kollat lite på tråden i Boxerville.se och så att där var det en kille som redan tillverkat genomförningar som ser rätt bra ut. Har sökt honom men inte lyckats ännu. Jag återkommer när jag vet mer. Tack för hjälpen så länge.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Jag har ett par av Peters tillverkade genomföringar. De är "ok" men inte perfekta, om man ska vara kritisk.

Tyvärr har jag haft svårt att komma åt grejerna men ska ta mig i kragen i veckan!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

peterc wrote:Ja den ser ut så. Jag har kollat lite på tråden i Boxerville.se och så att där var det en kille som redan tillverkat genomförningar som ser rätt bra ut. Har sökt honom men inte lyckats ännu. Jag återkommer när jag vet mer. Tack för hjälpen så länge.
Jag sökte faktiskt också Peter på Boxerville, så vi får se om han svarar :-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Peter S
Posts: 10
Joined: Wed Dec 09, 2009 11:07 am

Post by Peter S »

Hej!
Mina genomföringar var aldrig tänkta att vara perfekta kopior på originalgenomföringarna. Mina original såg ut som skit (som de alltid gör) och jag bollade olika idéer fram och tillbaka innan jag gjorde dem som jag gjorde.

Jag var först inne på att svetsa ihop dem i aluminium eller plåt. Seden lurade jag på att göra en form och gjuta dem i glasfiber (vilket ju hade gjort att man kunde få dem att se precis som original). Var inte så sugen på att kladda med glasfiber heller.
Dessutom så hade man då varit tvungen att lackera/måla dem. Iom att bältet ligger och skaver mot genomföringarna så hade färgen nötts bort och exponerat den ljusare glasfibern under. Hade inte sett snyggt ut.

Vakuumformning var jag också inne på, men beslutade ändock att prova att bara värma en termoplastskiva för att se om man kunde "skränka" kanten i hålet mha ett ganska enkelt verktyg. Detta gick över förväntan så jag brydde mig aldrig om att undersöka alternativa tillverkningsmetoder. Detta dög för mig.

Jag valde ett material med narvad ytan på ena sidan både för att jag tyckte det såg bra ut, men även lika mycket för att det är mer förlåtande. En repa eller skada på en slät yta syns mycket mer och irriterar.

Jag jobbar med maskinkonstruktion till vardags och visst skulle man ganska enkelt kunna göra en 3D-modell som printas. Utvecklingen inom 3D-printing går framåt hela tiden och idag skulle jag bedöma det som att man kan få utskrifter med materialegenskaper som skulle fungera. Vet dock inte hur det är med färger. Ytfinishen är en annan fråga. Man får inte samma blanka ytfinish i en printad detalj vilket gör att man måste slipa och lackera.
Kostnaden är säkert en fråga att ta hänsyn till och denna har jag inte koll på. Normalt betala man per gram utskrivet material.

Har fått mail från Filip och har svarat honom att jag eventuellt skulle kunna tillverka genomföringar åt honom. Problemet (förutom att jag knappt har tid med mina egna grejer) är att materialet jag använde själv är slut (köpte spillbitar på en reklamfirma). Att skaffa mer ser jag dock inte som ett problem.

Finns det ett intresse så skulle jag kunna testa att göra dem i plast utan narvad yta, men risken när man värmer och drar i materialet är att det blir fult och jag vet inte hur lätt det är att putsa till bitarna efteråt.

Materialet är lätt att skära och såga i och de jag gjorde åt Jesse grovklippte jag bara till efter formningen med tanken att han själv skulle göra den slutliga finputsen.

Misstänker att peterc försökt kontakta mig via den e-mail som står på min hemsida (länk i profilen på Boxerville). Den adressen "lever" men används inte nu för tiden.
De som är intresserade kan med fördel maila mig på peter.m.servais@gmail.com.

Priser då? Svårt att säga exakt. Jag vill ha tillräckligt bra betalt för att det vara värt mödan och den (fri)tid jag får lägga på detta men samtidigt inte för dyrt för att göra det ointressant för de som har behov. Vill minnas att Jesse betalade 300:-/par. Jag lär dock behöva införskaffa mer material så se detta som ett pris med viss reservation.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Jätte kul att höra från Peter S.
Jag är definitivt intresserad och 300 Kr paret är jag absolut redo att betala och lite till. När någon gör något sådant här intressant så måste det premieras. Man ska inte behöva offra sin egen tid för andra och sen känna att det kostar dessutom.

Mina stolar är jättefina, nyomlädda av Cartex.de men som med de mesta "proffs" så orkar de inte anstränga sig för att få till den där "pricken över i-et". Så de satte dit några helt andra genomföringar utan att bry sig.
För min del skulle jag gärna ha genomförningarna i halvfabrikat och passa till själv eftersom hålen på en av stolarna är upptagna till större storlek av en tidigare ägare. Om man gör kragen på de nya lite större så kanske man kan maskera denna fadäs?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag experimenterade lite med vakuumformning förra vintern, så jag har lite plast med narvad yta som är lämplig för vakuum formning, kommer inte ihåg vilken tjocklek.
Vill man inte ha det narvat så kan man använda baksidan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Jag är också med Peter S, skall dock kontrollera om jag har genomföringar på båda mina stolar.

Är det genomföringar på Recaro 1300 stolarna? vad är det skiljer 1328 & 1300, jag har en av varje tror jag. Nerpackade sedan säkert 15 år tillbaka..
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Peter S
Posts: 10
Joined: Wed Dec 09, 2009 11:07 am

Post by Peter S »

FilipF wrote:Jag är också med Peter S, skall dock kontrollera om jag har genomföringar på båda mina stolar.

Är det genomföringar på Recaro 1300 stolarna? vad är det skiljer 1328 & 1300, jag har en av varje tror jag. Nerpackade sedan säkert 15 år tillbaka..
1300:an har en något lägre rygg vill jag minnas. De har även ett lägre sidostöd som saknar bältesgenomföringar (som inte varesig får plats eller behövs).

Inom rally var det ganska vanligt att föraren hade 1328:an medan kartläsaren fick nöja sig med den billigare och enklare 1300:an. Konstigt resonemang, men så var det.

Kolla upp behovet och återkom. Som jag tolkar det så är det narvad finish som är intressant för samtliga? Kan som sagt göra ett test och vända "släta sidan utåt" för att se hur det blir.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

En gammal annons där man kan se skillnaderna, sidostödet ser man enkelt skillnad på.

Image
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Peter S wrote:
Kolla upp behovet och återkom. Som jag tolkar det så är det narvad finish som är intressant för samtliga? Kan som sagt göra ett test och vända "släta sidan utåt" för att se hur det blir.
Jag beställer till två stolar. Jag vill ha det så orginal-likt som möjligt, vilket jag förstår var slätt. Dock om finishen blir sämmre då nöjer jag mig med narvad. Glad för att få några sådana här över huvud taget egentligen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Intressant projekt, även om jag inte har behovet .

Glasfiber är nog inte lämpligt, det skulle Kunna slita på bältet, och de tål egentligen väldigt lite. Möjligen skulle man kunna såga ut kåpan och bygga upp den i skikt.

Plasttillverkarna har ofta likare med mönstrad yta som det ofta kallas. PP, polypropen är en mjuk plast som är vanlig i bilar. Sitter även på vissa instrumentpaneler och mittkonsolen och då blir det repiga fort. Ibland är de lackerade med så kallad softlack. Fast det är mest askkoppar och liknande detaljer som inte är infärgade.

Omlänkaren i b stolpen brukar ju vara av metall i familjebilarna.

Recaro, namnet är sprunget ur Reutter carosseriebau och låg tvärs över gatan i zuffenhausen från början...värdelöst vetande i sammanhanget
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Peter C
hur har du tänkt använda dina stolar och när, blir det till 73:an?

Fundera på att sätta mina i 914 bilarna, men sen är de inte helt optimala till dagens säkerhet, så jag vet inte riktigt vad jag skall göra, snabbfäste och sen en modern stol vid bankörning och ev tävling

ni andra vad har ni för synpunkt om detta?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

FilipF wrote:Peter C
hur har du tänkt använda dina stolar och när, blir det till 73:an?

Fundera på att sätta mina i 914 bilarna, men sen är de inte helt optimala till dagens säkerhet, så jag vet inte riktigt vad jag skall göra, snabbfäste och sen en modern stol vid bankörning och ev tävling

ni andra vad har ni för synpunkt om detta?
Nej jag ska inte ha dem i 73an. Vet faktiskt inte vad jag ska ha dem till. Tyckte det var viktigt att rädda dem. I 73an har jag en kevlarstol som ser ut ungefär som 1329 men inte så fyrkantig och ful upptill. Den är bra att sitta i vid bankörning och jag har även kört race med den. Hade även en sån i 914/6. Det är en Cobra från sent 80-tal. (På passagerarsidan har jag äggskalet med skruvar på sidorna, så passagerare på banmötena kan jag inte ta med)

För din del så är det OK med 1328 på PCS-banmöten om du vill köra det men du kommer nog inte att få åka race med den enligt FIA-reglementet.
Snabbfäste vete tusan om de godkänner på en klassad stol.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Jag kommer köra 1328 som förarsäte och 1300 passagerarsäte(monteras i helgen) men min bil åker mest till Vaxholm och äter glass även om jag i år tänkt åka på ett par bankmöten om jag får bilen i trimm.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Jesse wrote:jag i år tänkt åka på ett par bankmöten om jag får bilen i trimm.
Jesse är det något speciellt med "Bankmöten" i Stockholmstrakten, Drive in eller..

;-), ;-)

Jag hade också behövt åka på ett Bankmöten tror jag :-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

FilipF wrote:
Jesse wrote:jag i år tänkt åka på ett par bankmöten om jag får bilen i trimm.
Jesse är det något speciellt med "Bankmöten" i Stockholmstrakten, Drive in eller..

;-), ;-)

Jag hade också behövt åka på ett Bankmöten tror jag :-)
Om man har pensionsförsäkringen i garaget har man ingen nytta av bankerna Filip!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har man nån nytta av bankerna överhuvudtaget? Skulle växla till mig lite euros. Omöjligt. De hänvisade till Statoil...
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Johannes wrote:Har man nån nytta av bankerna överhuvudtaget? Skulle växla till mig lite euros. Omöjligt. De hänvisade till Statoil...
det går fort här i livet, sista jag var på Statoil köpte jag mat... :-) nu är det ett växlingskontor också
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Haha! Bankörning skulle det ju vara.... Stockholms-stavningsprogram :)

En liten fågel viskade idag i mitt öra att det är reproduktioner på väg, när exakt vet jag inte men kan meddela om Peters batch hunnit ta slut.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Apropå banken

Jag frågade om de hade spik, ja sa den unge killen bak disken. Då rekommenderade jag att de skulle spika igen dörren.

Ungefär som en mack utan bensin...
Post Reply