Gummibussningar nya, svärd bakaxel / tolerans i karossen

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Gummibussningar nya, svärd bakaxel / tolerans i karossen

Post by Cleverguy »

Hej,

Vid karossrep. upptäcktes en del grovrost, som blästrades bort, i ena hållet till bärarmen / svärden bak. Undrar om någon vet vilket tolerans är tillåten mellan håll och bussning, för att inte få glapp.

Tack på förhand

Eli
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Kan mäta på ett nytt torsionshus om nån dag. Det finns lite finesser att tänka på när man byter rör eller reparerar.

Det behövs en jigg som man enkelt tillverkar själv. Det går utmärkt att utgå från några skruvar i karossen. Troligtvis har jag nåt jag kan fotografera om det skulle behövas.

I rörets ytterände är det svetsat mot hjulhuset. Det gjordes sist på fabriken. När tvärröret kommer som reservdel är det ovalt ca 2 mm. Man har en dirn då det håller formen men man skall inte svetsa det sist själv. Det är bättre att svetsa på en plåt ytters först. Den plåten är inte så stor men skarvas mot det riktiga rambenet. Så bygger man för tävling när det skall bli starkt
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Post by Cleverguy »

Johannes wrote:Kan mäta på ett nytt torsionshus om nån dag. Det finns lite finesser att tänka på när man byter rör eller reparerar.

Det behövs en jigg som man enkelt tillverkar själv. Det går utmärkt att utgå från några skruvar i karossen. Troligtvis har jag nåt jag kan fotografera om det skulle behövas.

I rörets ytterände är det svetsat mot hjulhuset. Det gjordes sist på fabriken. När tvärröret kommer som reservdel är det ovalt ca 2 mm. Man har en dirn då det håller formen men man skall inte svetsa det sist själv. Det är bättre att svetsa på en plåt ytters först. Den plåten är inte så stor men skarvas mot det riktiga rambenet. Så bygger man för tävling när det skall bli starkt
Hej Johannes & tusen tack ! jag skall förtydliga mig lite: min kaross är helt ok runt hållet, men när vi tog ut dem gamla bussningarna såg vi att det kommit in vatten och cylindern som sitter insvetsat i karossen och i vilken bussningen går i hade lite grov rost på vänster sida. Nu när vi blästrat bort rosten så försvann nog någon millimeter stål som hade omvandlats till rost. Min fråga är: hur stor får toleransen vara mellan hållet / cylindern i karossen och den nya gummibussningen.

Tack på förhand / Eli
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Jag fixar måtten under helgen, har fabriksnytt att mäta på
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Post by Cleverguy »

Johannes wrote:Jag fixar måtten under helgen, har fabriksnytt att mäta på
Tusen tack ! jag tar emot informationen med glädje så fort du hinner med det, plåtkillen är lite pressande :(

/Eli
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Fabriksnytt svärd har en diameter på 74,4 mm. Det sitter tight men rör sig lätt när man vrider. Ett nytt torsionshus består av hela röret. Nu skulle du ju inte byta det. Men det kan kanske vara bra att veta. Röret är 2 mm ovalt. Man sätter in en dorn när det svetsas, på fabriken svetsade de med gaslåga på den tiden.
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Post by Cleverguy »

Johannes wrote:Fabriksnytt svärd har en diameter på 74,4 mm. Det sitter tight men rör sig lätt när man vrider. Ett nytt torsionshus består av hela röret. Nu skulle du ju inte byta det. Men det kan kanske vara bra att veta. Röret är 2 mm ovalt. Man sätter in en dorn när det svetsas, på fabriken svetsade de med gaslåga på den tiden.
Tusen tack ! uppskattar mycket din hjälp !

/Eli
Post Reply