växellådsolja?

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

växellådsolja?

Post by plåtfälg »

hej, är det nån som vet nåt om växellådsolja, om det ska vara sån och isåfall vart man fyller på.
Min växelspak har börjat gå lite trögt och försöker härleda varför...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Alf har testat Swepco 201 som är en växelådsolja som folk brukar ha åsikter om, en del verkar anse att den har magiska krafter medans andra menar att det bara är nys.

:?: Alf kanske kan ge en liten redogörelse för hur han tycker den funkar?
Image
"This stuff is the industry standard for keeping your transmission alive and kicking. Some owners will swear that their transmission shifts better loaded with Swepco 201. No additives are needed - they're all in there, including a new super-duper, space-age, low-fat, high fiber additive called Lubium that forms a protective film on the internal components."
Länk. Pelicanparts om Swepco 201.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

Jonas Y wrote:Alf har testat Swepco 201 som är en växelådsolja som folk brukar ha åsikter om, en del verkar anse att den har magiska krafter medans andra menar att det bara är nys.

:?: Alf kanske kan ge en liten redogörelse för hur han tycker den funkar?
Image
"This stuff is the industry standard for keeping your transmission alive and kicking. Some owners will swear that their transmission shifts better loaded with Swepco 201. No additives are needed - they're all in there, including a new super-duper, space-age, low-fat, high fiber additive called Lubium that forms a protective film on the internal components."
Länk. Pelicanparts om Swepco 201.
Ok, jag tror inte på vidunder.... men vart fyller man på? Och vad heter en vanlig bondolja.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tjena,

Jag hällde in Swepco, och de första 20 milen märktes ingen skillnad, men sen blev det lite bättre att få i 2:an. Dock inte så att fåglarna började sjunga och molnen skingrades på en annars grå himmel, men en liten skillnad.

Den stora skillnaden kom när jag bytta bussningar i växellänkaget.

Jag har läst om folk som bara hällt i vanlig växellådsolja som tycker att skillnaden varit lika stor, så det kan nog funka lika bra.

För att byta oljan så är det enklast att köra upp bilen på lift, så slipper man ligga på rygg och försöka ordna det. På min låda (901) så sitter det på växellådans högersida 2 st M12 (har jag för mig), en uppe och en nere. Den övre är påfyllning och den nedre tömning. Öppna den övre (så att man vet att man kan fylla på när man tömt) först. Sen hade jag en olje pump som jag köpt och pumpade i ny olja... 20 minuter tog det, och det behövdes ungefär 4,5 liter olja... Häpp!

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

alf3001 wrote:Tjena,

Jag hällde in Swepco, och de första 20 milen märktes ingen skillnad, men sen blev det lite bättre att få i 2:an. Dock inte så att fåglarna började sjunga och molnen skingrades på en annars grå himmel, men en liten skillnad.

Den stora skillnaden kom när jag bytta bussningar i växellänkaget.

Jag har läst om folk som bara hällt i vanlig växellådsolja som tycker att skillnaden varit lika stor, så det kan nog funka lika bra.

För att byta oljan så är det enklast att köra upp bilen på lift, så slipper man ligga på rygg och försöka ordna det. På min låda (901) så sitter det på växellådans högersida 2 st M12 (har jag för mig), en uppe och en nere. Den övre är påfyllning och den nedre tömning. Öppna den övre (så att man vet att man kan fylla på när man tömt) först. Sen hade jag en olje pump som jag köpt och pumpade i ny olja... 20 minuter tog det, och det behövdes ungefär 4,5 liter olja... Häpp!

Hälsningar

-ALF
Tack för tips... låter jobbigt... hur vet man hur mycket man skall fylla på? eller e det ända upp?...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tjena,

Nä, det var inte alls svårt. Enklare än att byta tändstift. Jag fyllde på tills det började rinna över...

Säg till om du vill ha hjälp!

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

alf3001 wrote:Tjena,

Nä, det var inte alls svårt. Enklare än att byta tändstift. Jag fyllde på tills det började rinna över...

Säg till om du vill ha hjälp!

-ALF
Shysst! :D
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

plåtfälg wrote: hur vet man hur mycket man skall fylla på? eller e det ända upp?...
Jag har läst att man fyller "ända upp". Vet inte om det är anorlunda på 912 dock.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

plåtfälg wrote:
alf3001 wrote:Tjena,

Nä, det var inte alls svårt. Enklare än att byta tändstift. Jag fyllde på tills det började rinna över...

Säg till om du vill ha hjälp!

-ALF
Shysst! :D
No Problemo...
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: växellådsolja?

Post by Gunnar B »

plåtfälg wrote:hej, är det nån som vet nåt om växellådsolja, om det ska vara sån och isåfall vart man fyller på.
Min växelspak har börjat gå lite trögt och försöker härleda varför...


Att byta olja löser nog inte ditt problem, men rent generellt tror jag att vilken olja som helst duger om du kör några hundra mil om året i lungt tempo.
Skulle du däremot verkligen belasta lådan, med rally eller racing, kan jag rekommendera Omega olja. Säljs av Smörjteknik (tror jag firman heter) i Upplands-Väsby. Den kostar obetydligt mer än fin konjak per liter, men är värd varenda krona, om du behöver något extra.
Vi körde t.ex. 24-timmarslopp med en helt slut växellåda nyfylld med denna olja och jag tror den funkade bättre efteråt.
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Blåser lite liv i detta inlägg då jag undrar vilken olja jag ska hälla i vxllådan nu när jag ska byta.
Vad kör ni andra på ? Swepco 201 är tydligen ett hett tips men den har jag inte hittat att köpa i närheten där jag bor.
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Hittade bara http://www.stighjerppe.com/oljor.htm som säljer Swepco 201
Drog ett mail o fråga pris ..
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej Patrik,

Jag köpte min olja från samma leverantör som du kontaktade. Det är många som sjunger Swepcos lov när det kommer till Porsche-växellådor, men frågan är om det inte gör lika stor skilland att köpa en vanlig olja som kostar en tiondel, om det är så att oljan i lådan inte är bytt på ett par år. Förmodligen kommer skillnaden att vara lika stor.

Lycka till, och hoppas vi ses snart när det nu börjar bli bra väder och läge att ta ut vagnen.

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Ja du har säkert rätt, vilken jag än byter till så lär det bli bättre för vad jag förstått så är det ett tag sedan oljan i växellådan byttes.
Har kollat alla service papper som jag fick med och kan inte se att dom bytt någon gång :( men o andra sidan så är handstilen inte den lättaste att tolka i bland ..

Jag hade faktiskt tänkt att köpa Biltemas "Transmissionsolja 80W/90" med art.nr. 36-2744 då den uppfyller MIL-L-2105, och köra på den i några mil för få bort alla gammal olja och sedan byta till en bättre olja.

Kanske ger Biltemas olja samma mirakel effekt för mig som Swepco 201 gett andra ;)
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Ja nu är det dags för mig att byta också, är det någon som vet om våra lådor är tänkta
att ha GL4 eller GL5 olja. Jag har inte min instruktionsbok här och tänkte inhandla olja imorgon.
Jag har läst mycket på bubblaforum och dess lådor ska egentligenha GL4 tror jag.
Biltemas växellådsolja är GL-5 tex. Kanske inte är så noga, jag har läst både
för och emot, Enligt vissa källor är GL-5 dåligt för gulmetaller. Är det sånt i Porschelådor
med? Det var en kille som sa på SCLF-forumet så här:
"Biltemas olja är säkert bra om man har en låda som är specad för GL5 olja. Annars sägs
det som sagt att GL5 oljor är elaka mot synkringarna, men det är inget jag vet av egen erfarenhet.
Jag har tvärtom också kört med biltemas GL5 olja i min vardagsbil i ett helt år, innan jag
upptäckte att den lådan skall ha GL4. Men den verkar inte har tagit skada, har iallafall
inte märk något." En annan sa:"Det där med Gulmetall problem beror på att det finns en tillsats
i en del hypoid oljor (en metallisk tvål som smörjer ifall oljefilmeförsvinnner), som omvandlas
till saltsyra (om jag kommer ihåg rätt, men syra är det i vilket fall som helst). Denna omvandling
sker vid höga tryck, dvs hög belastning. Och i teorin så kan gulmetall grejorna frätas sönder. Jag har plockat isär växellådor från trettiotalsbilar och det ända jag sett är missfärgning av
syncringar (troligen pga syra angrepp)."

Är det någon här som har en åsikt, jag antar det ;)
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Tog en bild mad kameran på manualer, den övre är från en 911T-1971 och den undre från 911T-1972. klicka på bilden så synns det hyffsat vad det står

Image

Jag bytte min vxll.olja i helgen till den billiga biltema oljan, tänkte köra ett kort tag o sen byta till en bättre. Kan säga att jag aldrig har sett en så skitig olja !! den luktade riktigt illa oxå, typ surt/ruttet och botten pluggen var inte direkt ren runt magneten heller ...

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Tack för bilden! Ska tydligen gå 2,5liter i min. Kollade även på länken om SWEPCO 201 och den var ju visst en GL-5 olja så det lär ju vara bra, ska svänga förbi Biltema på väg från jobbet och köpa samma som dig Patrik.

//Rickard
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag lyfter denna tråd igen, mest för att fråga om någon har något nytt att tillägga i ämnet? Är det denna som avses i inläggen ovan?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... isk-75W90/
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jag kör Castrol EPX 80W-90 i min 912. På inrådan av en mekanikervän har jag även i en tub med STP torrtillsatser, typ "oil treatment". Det har fungerat bra för mig. Byter kanske var 2-3000:e mil/vartannat år eftersom min oljepluggsmagnet praktiskt taget inte haft nåt "hår" alls de gånger jag kollat den. Som jag förstått det är huvudsaken att oljan inte är för tunn då synkningen kräver ett visst mått av friktion för att funka bra.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Christoffer E wrote: På inrådan av en mekanikervän har jag även i en tub med STP torrtillsatser, typ "oil treatment"
har du i 1 eller 2 tuber ? STP oli treatment ?
läste lite om produkten och det står att man ska ha 10% blandning, vilket då betyder ca 2 tuber

Men din blandning kanske bara kräver 1
Ska byta och tänkte prova din blandning :)
911T 2.4 1972 Aubergine
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Jag använder swepco i mina Porschar, den är framtagen till sammans med porsche när de började använda 915 lådan

Kan inte vara fel att använda 201 när det var rekomenderat för 917lådorna :P

Om den är så undergörande som vissa gör gällande kan diskuteras men den är nog bättre för synkringarna än många av dagens syntet oljor, ringarna funkar bättre med motståndet av oljan som swepco 201 har(förklaring från olje kunnig person)

Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jag har nog stoppat i STP lite på känn? typ 1 tub, minns inte riktigt - testa och se hur det känns. :-) Enligt utsago är det samma torrtillsats/produkt i STP växellådstub som i "engine oil treatment" - fast den ena är lite billigare och tuben är avsevärt lättare när det gäller att få in smeten i lådan - haha.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag tyckte 201an gjorde skillnad i min låda.

Jag är tveksam till tillsatser, grejen med 201an är att den har "rätt" (högre??) motstånd för att synkringarna ska synka fortare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jag propagerar inte för att det är nån mirakelkombo som jag kör - men det har funkat bra hitills och är rätt prisvärd variant. :-)

Torrtillsatserna i oljan ger en extra styrka i oljefilmen när den blir trycksatt mellan kuggar och drev och på så vis minskar den slitaget metall mot metall. En mekaniker som jag känt många år och har stort förtroende för ( han är synnerligen duktig på att bygga just växellådor och arbetar mycket med vintage-bilar) tycker att det är en bra grej att göra - så jag köpte resonemanget rakt av. STP-tillsatsen är alltså inget i stil med Slick 50 och liknande produkter som "förenar sig med metallen i växellådan" och påstår sig kunna "laga/hela skorrande och dålig synkning".

Man får nog lyssna och känna sig fram till vad ens egen låda vill ha. :-D
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Christoffer ! tack för min nya växellåda :)

Bytte olja nu i kväll och tog en sväng och märkte ganska snart skillnad mot tidigare, och efter en tur på ca30min så var det markant skillnad :shock:
Nu är min låda i lite halvdant skick 3an syncar dåligt så man får lågga i den sakta och snällt, men nu är det jätte skillnad mot tidigare.

Jag låte säkert som någon snubbe på TVshop som säljer mirakelprodukter, men helt ärligt så blev det en markant skillnad mot tidigare .
911T 2.4 1972 Aubergine
Post Reply