växellådsolja?

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

patrik_o wrote:Jag låte säkert som någon snubbe på TVshop som säljer mirakelprodukter, men helt ärligt så blev det en markant skillnad mot tidigare.
Det låter ju som något att testa. Körde du Castrol EPX? Hur mycket STP-tjosan hade du i?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Jag hade i 1 tub.

Nu när jag avverkat en drygt 20 mil sen bytet så kan jag säga att den possitiva effekten är bestående :)

Sen vill jag bara förtydliga att när jag skrev "ny växellåda" i tidigare inlägg så menade jag absolut inte att den blev som en nyrenoverad låda, utan att det blev stor skillnad mot tidigare och att den kändes ny för mig i förhållande mot tidigare.

Har man en 100% bra/nyrenoverad låda så antar jag att det inte kommer märkas någon större skillnad.
911T 2.4 1972 Aubergine
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Post by zootcase »

Hej.
Jag tycker det med Castrol och STP låter vettigt, då jag står klar för att göra ett byte själv. Hur borde detta funka i min 915 låda i 911 '79?
Byte innan vinterlagring, eller till våren?
Var hittar jag STP tuben?
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det finns några intressanta infallsvinklar på olja. Gäller problematiken varm eller kall låda? Vid var låda blir det såklart båda fallen...

Växellådorna är dimensionerade efter motorns vridmoment. Med andra ord om man ligger och "svingar" (bilprovarspråk) och kör ett svep mellan 80-120 exempelvis så belastas lådan tämligen hårt. Men det är inte synkroniseringen såklart.

I de flesta lådor brukar det alltid vara synkroniseringen på tvåans växel som havererar först. Det är ju i regel hårdaste växlingarna vid uppväxling.

En olja bär rejält sparar dreven. En olja där filmen bryts väl ger bättre synkronisering. Elvorna hade från början lådor med sk spärrsynk. Ett patent som såldes till BLA BMW, Mazda, Ferrari mfl. Där är ringen öppen och den suger fast rejält och bromsar så att växlingsmuffen kan glida över och spärra drevet i ingrepp.

På de senare G50 lådorna är det hela synkringar så som de brukade se ut i de flesta bilar. Dessa är stryktåligare än de tidigare.

Alla som plockat isär (och satt ihop) lådor vet att när man lägger märkfärg på en odelad synkring så tar det väldigt ojämt. De slipas då med carborundum slippasta och funktionen blir en helt annan än om man bara lägger ihop lådan. Synkringen har axiella spår och radiella spår - det blir som ett däcksmönster där oljan skall få plats. Här kan man shimsa fram synkringen med en tunn plåt från en kaffeburk om det skall fuskas, men det är inget för 01, 915 etc. Ja inget för Porschar överhuvud taget. Men bananskal och gummistövlar i slutväxlar finns det ju genier som har lagt i för att bli kvitt klonket...minns en Opel där vi kunde läsa tretorn plus att ett metallspänne låg i botten på diffhuset!

Personligen är jag helt övetygad om att oljan i första hans skall medge snabba växlingar till följd av fullgod funktion på synkning som när filmen bryts. Att knäcka dreven hör nog inte till de vanligare felen för de flesta...
Swede356
Posts: 51
Joined: Tue May 31, 2011 10:45 pm
Location: Bromma

Swepco 201 Säljes

Post by Swede356 »

Hej Porsche-fans,
Jag kör Swepco 201 i min Porsche 356 låda och det fungerar perfekt.
Har några extra dunkar Swepco 201 att sälja, 1 gallon=3,785Liter per förpackning, Pris 545kr, oljan finns i Bromma, skickas ej, Tel 070-9979064
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

patrik_o wrote:Jag hade i 1 tub.

Nu när jag avverkat en drygt 20 mil sen bytet så kan jag säga att den possitiva effekten är bestående :)
Pytsade du bara i innehållet i tuben direkt genom påfyllningshålet, eller blandade du upp det med lite av oljan först?
zootcase wrote:Hej.
Jag tycker det med Castrol och STP låter vettigt, då jag står klar för att göra ett byte själv. Hur borde detta funka i min 915 låda i 911 '79?
Byte innan vinterlagring, eller till våren?
Var hittar jag STP tuben?
Jag köpte tuben på Mekonomen, kostade en knapp hundring.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

felix83 wrote:
patrik_o wrote:Jag hade i 1 tub.

Nu när jag avverkat en drygt 20 mil sen bytet så kan jag säga att den possitiva effekten är bestående :)
Pytsade du bara i innehållet i tuben direkt genom påfyllningshålet, eller blandade du upp det med lite av oljan först?
Direkt genom påfyllningshålet!, om det är rätt eller fel vet jag inte men det var så jag gjorde :)
911T 2.4 1972 Aubergine
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: växellådsolja?

Post by helge632 »

Jag lyfter denna tråd ytligare en gång


är det. Swepco 201. eller Castrol EPX 80W-90 (Differentialolja) med tillsatsen STP Oil Treatment som rekommenderas i växellådan
eller har ni andra rekommendationer ? har inte hittat tuben STP men däremot flaskan som ska ersätta tuben är jag rätt ute?

Oljan : https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... C4000559sv


STP Oil treatment: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 577/#tab02

sen yttligare en fråga hur många liter rymmer växellådan? bilen är en 74s
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: växellådsolja?

Post by helge632 »

Någon som provat: ELF MANUAL GEARBOX OIL TRANSMISSION TRANSELF 80W-90 1 LTR. ?
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
Post Reply