Nya dörrsprintar och bronsbussnigar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Nya dörrsprintar och bronsbussnigar

Post by Cleverguy »

Hej,

Någon som vet om jag behöver brotcha bussningarna ? eller är det rätt passform på nya delar ? har ej hittat någonstans någon info om toleranser.

Tack på förhand

Eli
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Japp, de nya bussningarna måste brotschas. Kolla min tråd från Pelican Parts:

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... inges.html
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Fick du dörrarna att passa till slut?

Minns från 90-talet då jag var i karossfabrikerna hos Audi och BMW att det stod 100kilosgubbar och passade in dörrarna med "gummiklubbor och våld".
Efter att dörrarna passats in märktes de upp (med vårt RFID system) och gick till en egen lacklina medan resten av karossen målades. I slutmonteringen kom samma dörrar tillbaka och monterades på "rätt kaross" igen.

(På SAAB försökte man lösa samma problem genom att ha extra tjocka dörrlister men det resulterade i att dräneringen av dörrarna inte fungerade, det i kombination med dålig rostskydd gjorde att alla 9000/9-5 bilar har rost i dörrarna)

Avdelningen bilanekdoter... :-)
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Post by Cleverguy »

Tusen tack !

Vi får se hur dörrarna passar med nya bussningar !

/Eli
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Jag kunde ganska lätt få ur mina sprintar med en luftmejsel, det behövdes inget special utan den var bara att sätta den spetsiga mejseln i urgröpningen som är i sprintarna. Jag började med 2-3 kilo tryck och det räckte gott och väl.
Urgröpning finns i båda ändar så det kommer att funka även när jag sätter tillbaka dem.

Bengt
Post Reply