Gängpaj sumpplatta

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Gängpaj sumpplatta

Post by felix83 »

Bytte olja idag inför avställningen, lyckades dock sabba gängorna till pluggen i blocket (har plattan med separat plugg) :evil:. Teoretiskt sett borde vara relativt enkelt att byta plattan, men jag misstänker att muttrarna som håller denna är fastrostade efter X antal år på samma ställe...

Några bra tips om hur jag får bort dem utan att sabba pinnskruvarna i blocket? Tänker marinera dem i 5-56 under ett par veckor och sedan värma muttrarna med gasbrännare (modell creme brulee) innan jag ger mig på att lossa dem.

Någon som har några andra idéer? Eller någon som har erfarenhet av att lossa plattan i fråga?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Låter som du tänker helt rätt. Termisk expansion och tålamod ruckar loss det mesta. Jag har vid nåt tillfälle gjort egen krypolja av ATF med lite aceton i - som fungerat oerhört bra även om det är enklare på ställen där gravitationen hjälper till.

Det är pinnbultar - det är inte hela världen om du gängar ur en av dom. Då kan du hålla bulten med "mutter-på-mutter" som mothåll när du försöker lossa den fastrostade. Ser bulten risig ut köp en ny eller så fäster du tillbaka den gamla i blocket med lite loctite innan nya plattan ska på.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag tror inte du har några problem alls att lossa muttrarna.

Jag tror dock att du kan ha problem att köpa en ny platta med oljeplugg. De senare locken saknade plugg och man lossade hela locket för att byta olja.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Helicoil eller liknande funkar inte det när det ska bli tätt? Körde det när en skruvplugg där luftpumpen gått in då en skramlat loss och pajat gängan.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Tack för alla svar! Konsensus verkar vara att de normalt sett är så marinerade i motorolja att de brukar lossa ganska lätt ändå. Dessutom ska de ju bara dras till 10 Nm, så det borde inte krävas så stor kraft att lossa dem.

Jag hittade nytillverkade plattor med hål för oljeplugg från Type911 i England, återstår att se hur kvaliteten är.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det här blir sannolikt inga större problem, men om du skall värma bort nåt är inte gasolbrännarna rätt grejor. Det krävs acetylen med sin varma och kanske ännu viktigare - koncentrerade låga.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Fick äntligen möjlighet att ge mig på plattan igår. Som alla tillfrågade skrivit så var det inga problem att lossa den. Två av muttrarna var fastrostade, men då följde hela pinnskruven med ut istället, så ingen skada skedd.
På det hela taget ett enkelt, ehuru söligt jobb.

Tack för alla råd!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Post Reply