Motornummer

Forumet för de tekniska frågorna.
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Motornummer

Post by jockebostrom »

Har en motor ståendes som jag funderar lite över. Har sökt runt lite varstans men inte blivit helt klok på det.

Står detta nr på den 6100749 och 99/02 (finns verkligen det 99 numret?)

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Mvh
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Motornumret är för en 911T 1970.
Den andra siffran är kanske ett byggnummer.
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Hej,
Vad menas med "byggnummer"? Motortyp nummer 99/02 känner jag inte heller igen. Kolla i Bruce Andersons bok, där står en lång lista som verkar vederhäftig. Jag kan kolla i kväll när jag kommer hem.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

99/02 Har jag aldrig läst något om.

Hur stämplade Porsche ersättningsmotorer / nya vevhushalvor?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

MagnusW wrote:99/02 Har jag aldrig läst något om.

Hur stämplade Porsche ersättningsmotorer / nya vevhushalvor?
Ja det skulle kunna vara något sådant, MEN, då ska det väl stå AT vid motornummret??
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

peterc wrote:Hej,
Vad menas med "byggnummer"? Motortyp nummer 99/02 känner jag inte heller igen. Kolla i Bruce Andersons bok, där står en lång lista som verkar vederhäftig. Jag kan kolla i kväll när jag kommer hem.
Byggnummer är fabrikens interna löpnumrering för motorer, motsvarande karossnummer fast för motorverkstaden kan man väl säga :)
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

peterc wrote:
MagnusW wrote:99/02 Har jag aldrig läst något om.

Hur stämplade Porsche ersättningsmotorer / nya vevhushalvor?
Ja det skulle kunna vara något sådant, MEN, då ska det väl stå AT vid motornummret??
Jag googlade lite och ersättnings vevhus kommer utan stämplar från fabriken. Sen är det upp till den som bygger motorn att stämpla in rätt siffror. Vanligen så stämplade man in originalmotorns nummer.
Men det kan ju vara upp till den som bygger motorn vad han väljer att stämpla in. 911/83 eller nått sånt roligt...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Post by jockebostrom »

Tack för snabba svar :P laddar upp några bilder, kanske underlättar? :)

Image

Kollar man riktigt noga kan man tyda äldre siffror under, ser ut som det är slipat och omstämplat som ni säger.
Image
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

911/02 skulle betyda en S-motor.

Det kan ju vara så att någon byggt om den till S specifikation.

Omöjligt att säga vad gamla motorer innehåller utan öppna upp dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Japp, det där är hemmastämplat. Så där ser inte fabriksstämpeln ut.
Bara att riva och utreda :)
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

För att återkomma till det där med AT så tror jag att om man köper en utbytesmotor (köpte) så står det AT efter motornummret. (Austausch)

Om det finns ett byggnummer, var på vevhuset står det i så fall?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

MagnusW wrote:
Omöjligt att säga vad gamla motorer innehåller utan öppna upp dom.
Nja, jag rekomenderar billigt USB-boroscoop för 100kr på ebay. In genom tändstiftshål för att avgöra kolvtyp genom att bedömma ventilurtagen på kolvtoppen.

Kammarna kan bedömmas med indikatorklocka på insugningsventil och mäta lyft vid TDC.
S = 5,2
E = 3,2

Bosse

USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

peterc wrote:För att återkomma till det där med AT så tror jag att om man köper en utbytesmotor (köpte) så står det AT efter motornummret. (Austausch)

Om det finns ett byggnummer, var på vevhuset står det i så fall?
AT, bra att veta. Tror du alla 991 GT3 har det instämplat? :)

Byggnummret finns under typnumret, men man slutade tydligen med det efter 69.

Från min 69a:
Image
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Dutch wrote:Bosse

USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Tack för tipset, det låter som en kul sak att ha ett usb-borescope. Så nu beställde jag ett med 5m sladd på ebay för $12,95 inkl frakt från HongKong :mrgreen:

Bengt
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

MagnusW wrote:
peterc wrote:För att återkomma till det där med AT så tror jag att om man köper en utbytesmotor (köpte) så står det AT efter motornummret. (Austausch)

Om det finns ett byggnummer, var på vevhuset står det i så fall?
AT, bra att veta. Tror du alla 991 GT3 har det instämplat? :)

Byggnummret finns under typnumret, men man slutade tydligen med det efter 69.

Från min 69a:
Image
Ja det verkar stämma. Jag har ju ett 901/05 vevhus i RS-73 an efter att 911/83 vevhuset kastade in handduken. :oops: Det står fyratusenfyrahundra någonting under typsiffran. Då har även jag lärt mig något nytt idag. :D
GT3 har jag varken några insikter eller åsikter om. :P
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Post by jockebostrom »

Dutch wrote:
MagnusW wrote:
Omöjligt att säga vad gamla motorer innehåller utan öppna upp dom.
Nja, jag rekomenderar billigt USB-boroscoop för 100kr på ebay. In genom tändstiftshål för att avgöra kolvtyp genom att bedömma ventilurtagen på kolvtoppen.

Kammarna kan bedömmas med indikatorklocka på insugningsventil och mäta lyft vid TDC.
S = 5,2
E = 3,2

Bosse

USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Tack, ska kika upp detta!
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Själv har en av mina ett utbytesblock utan typ nummer eller serienummer.

Såg en gul RS i Karlstad -88? Utan nummer på blocket. Så det finns såna också. Huruvida det står AT på mitt vet jag inte utan att kolla
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Johannes wrote:Själv har en av mina ett utbytesblock utan typ nummer eller serienummer.

Såg en gul RS i Karlstad -88? Utan nummer på blocket. Så det finns såna också. Huruvida det står AT på mitt vet jag inte utan att kolla
Jodå, vevhus utan nummer har jag också haft. AT stod det nog bara på utbytesmotorer som fabriken levererat till en specifik bil.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Borescope

Post by Cleverguy »

gtBen wrote:
Dutch wrote:Bosse

USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Tack för tipset, det låter som en kul sak att ha ett usb-borescope. Så nu beställde jag ett med 5m sladd på ebay för $12,95 inkl frakt från HongKong :mrgreen:

Bengt
Hej Bengt,

Har du fått ditt borescope ? kan man "forma" sladden eller är den hel mjuk ?

/Eli
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Borescope

Post by gtBen »

Cleverguy wrote:
gtBen wrote:
Dutch wrote:Bosse
USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Tack för tipset, det låter som en kul sak att ha ett usb-borescope. Så nu beställde jag ett med 5m sladd på ebay för $12,95 inkl frakt från HongKong :mrgreen:
Bengt
Hej Bengt,
Har du fått ditt borescope ? kan man "forma" sladden eller är den hel mjuk ?
/Eli
Min har mjuk sladd, finns det nån med formbar sladd så skulle jag köpa en sån istället bilden blir oerhört mycket bättre om man kommer nära det man vill titta på.
Bengt
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motornummer

Post by Johannes »

Gammal tråd men man kan ju tillägga att det även finns ett 3 siffriga nummer mitt på blocket och det är samma nr på båda halvorna. Det används försatt hålla isär gjutgodset vid bearbetning.

Står motornummret till höger på den ribba där det är instämplat så är det magnesium

Står det på ytan bakåt då är det aluminium på de äldsta motorerna.

Ribban har även olika utseende mellan de olika materialen
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Motornummer

Post by peterc »

Jag har en lista från Trafikverket över alla Porschar i landet 1990. Tittar man på 67 och 68 är det rätt många som står angivna som 911S men de har inget S i chassienumret. Är det felskrivet från TV? 67or ska väl ha ett S?
Har hittat flera kändisars bilar, Johannes bla.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motornummer

Post by Johannes »

*123456S* stämplat i kaross vid smugglarluckan. På tidigare årsmodeller satt den nitade plåten i anslutning till stansningen för att bli flyttad till fronten



Året efter gjordes det om till annan typ av numrering
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Motornummer

Post by peterc »

Just det, 68or börjar på 118. Då är det en hel del 67or som är registrerade som 911S utan att vara det. Alternativt har man utelämnat S i numret av någon anledning.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motornummer

Post by Johannes »

1968

Fritt ur minnet så är det
1267 kupé manuell
227 kupé Sportomatic
442 Targa manuell

0 targa sportomatic

67 måste jag slå upp
Post Reply