Fjäderben och hubbar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Fjäderben och hubbar

Post by pcs12234 »

Jag samlar delar för att konvertera min 914 till fembult, jag köpte ett par fjäderben av Filip som var till en tidig 911 (M10 skruv mot spindelled istället för låspinne med mutter)

Jag köpte sedan ett par renoverade främre hubbar som enligt utsago skulle passa till mina fjäderben men när jag googlar numret på hubbarna (911.341.605 4R) så är enda träffen jag får att dom skulle vara från en Turbo S?

Har jag blivit lurad av han som sålde hubbarna till mig?

(OBS, absolut inga fel på fjäderbenen jag köpte av Filip, han är hur trevlig som helst att göra affärer med)
Last edited by pcs12234 on Thu Aug 21, 2014 9:16 pm, edited 1 time in total.
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det tror jag inte du blivit. det är samma spindel på alla fjäderben. Om hubbarna kommer från en turbo så kanske offset är lite annorlunda, men då borde de ha haft ett 930 nummer. Turbon hade spacer original fram men jag har för mig den blev "inbyggd" i hubbarna senare.

Det är också möjligt att det kan skilja lite i offset mellan oilika 911 (ej turbo) hubbar genom åren, men skillnaderna är nog små.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Blåst?

Post by MagnusW »

pcs12234 wrote: numret på hubbarna (911.341.605 4R) så är enda träffen jag får att dom skulle vara från en Turbo S?
Är du säker på nummret så du inte vänt på siffrorna?

911.341.065.xx är ett nav från 70-talet. Sista siffrorna är bara mindre ändrngar på detaljen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Post by pcs12234 »

Jo jag såg också att det bara skiljde lite på siffrorna men det står verkligen 6054R på mina. Tack för svaren. Jag ska beställa hjullagren jag behöver så får vi se hur det verkar sen. I värsta fall får jag hitta ett par andra hubbar.
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

pcs12234 wrote:Jo jag såg också att det bara skiljde lite på siffrorna men det står verkligen 6054R på mina. Tack för svaren. Jag ska beställa hjullagren jag behöver så får vi se hur det verkar sen. I värsta fall får jag hitta ett par andra hubbar.
Kolla hur det funkar. Funkar det inte så har jag ett har hubbar från min 69a.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Post by pcs12234 »

Image

Fick hem lager och lite sånt från Ferdinand idag men det inre lagret vill inte gå på riktigt....? Har fjäderben från en '69 och beställa lager osv till samma årsmodell.....
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Post by pcs12234 »

polerade spindeln lite och sedan gled lagret på så fint så.... :D
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det är vanligt att man värmer lagret i automatlådeolja, Max 125 grader så brukar de sitta med den förspänning som de är konstruerade för. Och risken att de skall börja rotera på axeln är minimal. Om det händer är det livsfarligt.
Post Reply