Bromsar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
1973 RSR
Posts: 24
Joined: Thu Aug 01, 2013 12:40 pm

Bromsar

Post by 1973 RSR »

Jag har 74:ans bromsar på min bil med 282*20,5 skivor fram och 289*20 bak.
För att få bilen godkänd med 231 hk så bör jag ha 282*24 skivor fram och 290*24 bak som sitter på Carrera 3,2.
Nån som vet om jag bara kan byta skivor så jag kan nyttja befintliga ok?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Carreras hade andra ok. Fram var det A okej med en spacer mellan halvorna för att kompensera den tjockare skivan. Bak var det också skillnad, där satt det M ok som hade en större kolvdiameter, osäker på om de var bredare också.
Om det är en 74 har du då A oken eller de små M oken fram? De senare är ju ingen höjdare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
1973 RSR
Posts: 24
Joined: Thu Aug 01, 2013 12:40 pm

Post by 1973 RSR »

Tack för informationen!

Jag tror att jag har den större modellen av bromsar (A) men väljer då att
hitta nåt som gör att jag kan använda Carrera 3,2 skivor.

Helst vill jag ha nån kombination som gör att jag så småningom kan klassa i FIA Historic/Appk om jag vill det så småningom. Tror tyvärr att det måste vara helt original eller tidig 930 för det.
Originalbromsarna duger dock inte för att få bes med 230hk för gatan.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Har du A ok kan du nog använda dem med 3.2 skivor om du använder lite tunnare belägg, många racingbelägg är något tunnare. Det handlar ju bara om ett par mm.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
1973 RSR
Posts: 24
Joined: Thu Aug 01, 2013 12:40 pm

Post by 1973 RSR »

Gött!

Då ska jag prova det
Post Reply