swb vs lwb bakre kofångare??

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

swb vs lwb bakre kofångare??

Post by Oskar.G »

Hejsan har en 66-912 med nyare kofångare med reflex..som jag vill byta ut.

Kanske en dum fråga.. Men jag undrar om det är någon skillnad i längden fram mot bakhjulet på en swb vs en lwb? MVH Oskar
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

SWB och LWB har helt olika bakre stötfångare. Passar inte alls, skulle man kunna säga :)
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Post by Oskar.G »

Okej som jag förstod då.. men om man då har en 66a swb som är rs breddad och vill ha en ny kofångare som passar. Hur gör man då...? :roll:
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Gissar lite här, men jag tror att om du monterar LWB/RS stötisar så passar de runt mellanplåt och bakljus, men de kommer sticka in 70mm i hjulhusen. Jag skulle tro att det enklaste är att köpa en RS-kofångare i glasfiber och sen korta den någonstans där den är hyfsat rak, typ en decimeter framför bakljusen.
Som sagt, ovanstående är mest spekulation :)
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Förlänga stötfångare.

Post by Älvis »

Hej.
Om jag förstår dig rätt så har du en swb original -66 med rs breddning på samma plats som original hjulhus. Om du skaffar original rs stötfångare blir den för kort. Swb har bakhjulet längre fram. Du måste isf förlänga den.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

912 uppgradering

Post by Älvis »

Hej igen.
Jag kollade in på din tråd om bilen.

Jag tycker att 912 och 911 65-68 är samma bil med olika motor alternativ.

I Porsche kretsar verkar det tabu att uppgradera en 912a till 911 motor men helt ok att göra det med en 911 från T till E el S maskin. Då ökar bilen i status och värde.

Jag tycker att det är intressantare att man håller sig inom samma motor typ som var aktuell för bilen tidsperiod. Du har en bil som har rätt årsmodell på motoruppgradering. Förutom trä på instrumentbrädan och träratt så har du samma original spec som en 911 -66. (bortsett från zenith).

Jag har en bastard i garaget en 911 -68 swb fortfarande men ombyggd till G modelle med turbo breddning bak. Den tänker jag bygga tillbaka till original swb.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

Forts.
När jag har fått i original motor i 911l -68 tänker jag sätta 911 -65 motorn i min 66(tillverkad -65) och betraktade det som en 911 med uppgraderar motor.

Du har inte funderat på att skippa rs breddning till förmån för original utförande på sikt?
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Post by Oskar.G »

Tack för all hjälp. verkar vara lite besvärligare än jag trodde..

Tankarna går väl att någon gång i framtiden bygga om den till original utseende. Men eftersom bilen även har fel färg och dålig lack blir det i samband med omlackering längre fram. (tror den ska vara signalgul)

Men just nu vill jag bara få ihop bilen och köra/uppgradera den några år! :) MVH
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det närmsta bolt on är sannolikt en glasfiber replica till 911 TR. Den breddningen är inte en rs men det kanske skulle kunna vara nåt att undersöka. TR byggdes med standard skärmar, R skärmar och de breda och det är den bredaste jag tänker på.

Annars är det inte då krångligt att slipa plugg och plasta upp nåt från grunden
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

alu bredda

Post by Älvis »

Hej
Ta original stötfångare knacka till en bit aluplåt och popnita dit som breddare mot skärmen, spackel och sprayburk. Lätt att återställa om det blir originalskärm i framtiden.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Post Reply