Om tändningen vandrar vid konstant varvtal så är fördelaren sliten. Men kurvan ska ändra sig mellan tomgång och 6000 varv. Det absolut viktigaste är vad den står på vid 6000 varv.FilipF wrote:Ja, fortfarande problem
Vi hitta en tändhatt som inte gav riktigt utslag dock, men det går fortfarande inte jämt, den liksom "taktar" som mopeden gjorde när man hade ställbart munstycke!!?
Vi har idag bytt brytare och ställt detta enligt kamvinklen på en 2.0l motor, (hitta bara dessa upgifter i kväll) 40 gr +-3 gr. tändningen om jag kommer ihåg rätt skall stå på 34 gr. men av någon anledning rör den sig fram o tillbaka, tomgång till 6000 varv, från 28 ända upp till 50 och jag förstår inte varför, någon som kan berätta för mig?
Stämmer dessa uppgifter även mot en 2.2L motor, med merelli fördelare
någon som har en verkstadsbok i sin bokhylla
Motor som misständer
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Filip,
Fordelere skal smøres av og til ved å dryppe olje i filten på enden av akslingen. Prøv det først. Ellers er det sikkert mulig å skaffe nye fjærer.
Er det vakuumslange mellom innsug og fordeler?
Varierer fortenningen både på tomgang og ved høyere turtall? Så vidt jeg kan huske skal den være ca 5 grader v 900 rpm og 36 eller 38 grader v 6000 rpm.
Fordelere skal smøres av og til ved å dryppe olje i filten på enden av akslingen. Prøv det først. Ellers er det sikkert mulig å skaffe nye fjærer.
Er det vakuumslange mellom innsug og fordeler?
Varierer fortenningen både på tomgang og ved høyere turtall? Så vidt jeg kan huske skal den være ca 5 grader v 900 rpm og 36 eller 38 grader v 6000 rpm.
Detta kan vara ett alternativ, lite högt pris men ersätter både fördelare och tändbox.peterc wrote:Jag tänkte samma tanke. Släng spagettifördelaren och skaffa en annan.
Har någon erfarenhet?
En bekant är nöjd på sin framhängda boxer (2CV).
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=59
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Ja, vad säger man, nu i kväll vid 21:30 tiden fick jag den till att gå, dock är den väldigt svajig och stort spann på tändningen 0 grader vid 900 varv och den når redan 38 grader på 2000 varv och sticker upp till nära 50 grader vid 6000 varv. Inget glapp i fördelaren. Jag kommer att lämna in en av mina fördelare för kontroll, det visade sig att en bekant till mig har en provbänk.
Vad var då felet?, som vanligt ett par stycken antagligen, en tändhatt, lite rengöring o smörjning av fördelare, inställning, nya brytare och kondensator och sen fungerade den ändå inte. Satte på mjukare/varmare stift NGK BP5ES som alla rekommenderar till en sådan motor, jag hade satt BP7ES. Bara för att upptäcka det som man inte tror, ett av de gamla stiften fungerade inte? nya stift och den går underbart
Ja man lär sig, tog för givet att nya stift fungerade så klart
tack för all hjälp, det blir ändå att leta Bosch fördelare och på denna skull j kunna montera brytarlöst
Vad var då felet?, som vanligt ett par stycken antagligen, en tändhatt, lite rengöring o smörjning av fördelare, inställning, nya brytare och kondensator och sen fungerade den ändå inte. Satte på mjukare/varmare stift NGK BP5ES som alla rekommenderar till en sådan motor, jag hade satt BP7ES. Bara för att upptäcka det som man inte tror, ett av de gamla stiften fungerade inte? nya stift och den går underbart
Ja man lär sig, tog för givet att nya stift fungerade så klart
tack för all hjälp, det blir ändå att leta Bosch fördelare och på denna skull j kunna montera brytarlöst
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
123 fördelaren skulle jag helt klart kunna ha på min motor (Bussen) i detta fall, det inte mycket annat som är original. Och ha en fördelare som den jag har som spökar och går fel är inte mycket att satsa på.
Vad jag förstår så får man kanske betala rätt mycket om man hittar en Bosch fördelare, någon som vet artikelnr på dessa Bosch?
Så för 3800:- så kan det vara värt att prova tycker jag med tanke på att det inte finns reservdelar ändå till mina fördelare. Jag skall helt klart ta en funderare, får läsa på lite mer hur man ställer in den och undersöka att tillverka en bussning om jag förstår rätt.
Vad jag förstår så får man kanske betala rätt mycket om man hittar en Bosch fördelare, någon som vet artikelnr på dessa Bosch?
Så för 3800:- så kan det vara värt att prova tycker jag med tanke på att det inte finns reservdelar ändå till mina fördelare. Jag skall helt klart ta en funderare, får läsa på lite mer hur man ställer in den och undersöka att tillverka en bussning om jag förstår rätt.
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Flott at du fant ut av det! En bekjent av meg strevde i månedsvis med sin motor, med full overhaling av forgassere og masse justering som aldri ble bra. Feilen viste seg til slutt å være at hetten på en av de nye pluggledningene var litt trang og ikke hadde entret pluggen skikkelig. Fasit er at går motoren på fem bør man kolla at hver enkelt plugg har gnist før man gjør noe mer. Beklager at jeg ikke kom på å si det tidligere
Hvis du kjøper 123 så si fra hvordan resultatet blir. Jeg vurderer å gjøre det samme
Hvis du kjøper 123 så si fra hvordan resultatet blir. Jeg vurderer å gjøre det samme
Igen... Bosch fördelare, det verkar finnas många modeller eller i alla fall många nr. Är de specifika till de olika motorerna? Jag kan alltså inte köpa en från en S motor och sätta på en T motor, eller en från 2,4L T 1973 och sätta på min 2,2T från 1969 eller?
jag kan köpa en 0 231 169 008
ps. jag har blivit rekommenderad att inte köpa en digital tändbox a la 123, så därför letar jag vidare efter fördelare
jag kan köpa en 0 231 169 008
ps. jag har blivit rekommenderad att inte köpa en digital tändbox a la 123, så därför letar jag vidare efter fördelare
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Ja, de är lite olika. Det är olika tändkurvor för T, E och S. Dessutom kan det skilja sig lite mellan 2.0, 2.2 och 2.4 har jag för mig.
Sen ska man inte räkna med att den man köper begagnad har rätt kurva, de börjar ju bli lite till åren komna...
Sen ska man inte räkna med att den man köper begagnad har rätt kurva, de börjar ju bli lite till åren komna...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Det står mye å lese om fordelere på nettet hvis du leter.
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... rsche.html
All 1972-3 2.4 distributors are identical in appearance, components and specs. Only reason for the different Bosch numbers is that they came with different rotors. The S rotor has a rev limit of 7300, E version 7100, and the T 6500 revs.
0231 169 008 is for the 2.4 911T
0231 169 009 is for the 2.4 911E
0231 169 010 is for the 2.4 911S
Jeg trodde at tenningen forskyves forskjellig på T, E og S, men det er visst ikke riktig.
Kan du fortelle mer om hvorfor man ikke bør kjøpe 123 til Porsche 911
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... rsche.html
All 1972-3 2.4 distributors are identical in appearance, components and specs. Only reason for the different Bosch numbers is that they came with different rotors. The S rotor has a rev limit of 7300, E version 7100, and the T 6500 revs.
0231 169 008 is for the 2.4 911T
0231 169 009 is for the 2.4 911E
0231 169 010 is for the 2.4 911S
Jeg trodde at tenningen forskyves forskjellig på T, E og S, men det er visst ikke riktig.
Kan du fortelle mer om hvorfor man ikke bør kjøpe 123 til Porsche 911