Motor som misständer

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Motor som misständer

Post by FilipF »

Hej, lite felsöknings förslag önskas

Har en -69 2,2L T med förgasare, totalrenoverad för 30 år sedan och har gått 2000 mil i min ägo på 10 år, innan dess helt stilla

Nu i år hackar den vid belastning, går jämt och fint på tomgång och jämt pådrag utan acceleration, så fort jag gasar lite mer eller i backe och motorn får jobba så känns det som om den går ner på 5 cyl, hackar och spottar och går ojämnt.

Lock rotor och kablar har jag kollat och utan anmärkningar vad man kan se, tändstift NGK BP7ES. Problemet kändes redan när jag körde hem bilen från vinterförvaringen, nu är det bytt olja och filter.

men det är kanske bensintillförseln som kan göra detta. Har en gammal bensinpump med brytare, den brukar strula lite då och då, men knackar man på den kommer den igång. Är det dags att byta denna kanske, Kan motorn uppföra sig såhär om den får in för lite bensin

Vad tror ni?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Låter som gammal bensin. En vinter kan räcka.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Jag hakar på dålig bensin teorin. Kan ha skapat lite beläggningar i ett munstycke eller krets. Att riva ur förgasarna och ultraljudstvätta är inget litet jobb så först hade jag provat med injection cleaner i bensinen.
Om du har någon som säljer Alkylatbensin på pump till normalt pris så kan det vara värt att prova.
Ta det försiktigt så att du inte får spikningsskador.

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

bensin

Post by FilipF »

Tackar

Tyvärr är det inte bensinen, den är färsk från macken för några veckor sen och det var bara 10 liter i den sen november månad..

så tyvärr löser det inte mitt problem, fler förslag...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Stela membraner på ACC pumpar vilket gør att den inte hænger med och får før lite soppa?
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Låter som att det är förgaseriet. Den går bra på tomgång och ingen last, vilket betyde att tomgångsmunstyckena är ok. När du öppnar upp spjällen så ska huvudmunstyckena komma igång, men du får istället hackig gång.
Du har nog fått skit i ett munstycke/kanal/luftintag. Göra rent emulsionsrören och huvudmunstyckena, kanske?
http://www.suggate.co.uk/new_site/artic ... nith04.jpg
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Tror på tändningsproblem. Kolla fördelare/brytare.
-Jag hade ett skumt problem med min 1972:a, när motorn blev varm gled brytarna "ihop" och den misstände på höga varv, var ett h-vete att hitta felet.

Stefan
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

När jag hade problem med brytaren (den var så sliten så man undrar ju hur fan motorn överhuvudtaget startade) så gick motorn dåligt på alla varv. Kunde börja hacka vid ingen last och var svårstartad. Det är ju väldigt enkelt att kontrollera hur brytaren ser ut, så värt att kolla. Men jag tror fortf på fel i förgaseriet. :)
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Det er jo veldig enkelt å skru ut hoveddysene og sjekke dem, så det kan være en god begynnelse. Jeg har hatt rusk liggende der. Logisk at symptomene blir større når motoren krever mer bensin ved høyere spjeldåpning. Du trenger ikke demontere noe annet, de kommer du til fra yttersiden.
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Tack så länge, jag kommer att kontrollera både brytare, rotor och kablar en gång till i helgen, sen skall jag även se över förgasarna som ni skriver, byter även bränslefiltret som kan vara en orsak. Fungerar inte detta så blir det nya tändstift och kanske byte av bränslepumpen, dock måste jag först få tag på regulator så att jag får rätt tryck.
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Filip,

Jeg kjøpte en bensintrykkmåler for noen år siden, og den kostet ikke mye. Hvis bensinpumpen din virker og gir ca 0.25 bar, behøver du ikke noe regulator (som koster mer enn en måler).
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Med tanke på tändstift, vad använder ni i Era gamla 911 : or?

I bilen sitter idag NGK BP7ES, rekommenderat är i den 2.2L BP8ES eller i Champions N6YC om man nu föredrar detta...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Hei,

Håndboken sier BP8ES plugger. Jeg snakket for noen år siden med en forgasserspesialist som dessverre er død nå. Han anbefalte meg å gå helt ned til BP 5 ES. Forgassermotorer skal ha varm plugg, så vidt jeg forstår. Han anbefalte også å ha større gap enn det håndboken oppgir, oppimot 1 mm.

Han var også klar på at tomgangsdysene i original spec er for små. Tror de er 47.5, men bør være minst 52.5.
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Mycket tack Einar, jag uppskattar dina svar mycket :-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Har idag tittat över motorn, men utan att lösa problemet, det har t.o.m. blivit värre, den går helt på 5 cyl nu!

Har idag sett över bränslepumpen, bytt bränslefilter, tändstift och kontrollerat luftfiltret som ser bra ut. Men nu går det helt o hållit på 5 cyl, så i morgon blir det att kontrollera vilken cylinder som den inte går på och hur brytarena fungerar.

Andra förslag?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Sista chansningen, en dålig tändkabel.
Tror ändå på förgasaren.
Ett solkigt tändstift bekräftar tändfel och tvärt om såklart.

Ett gammalt bonntrick att "rensa kanalerna" på en förgasare är att varva upp och sätta handen över tratten så att vacuum bildas och forhoppningsvis suger motorn i sig skiten.

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

I dag har jag kontrollerat tändkablar och gnista, 5:ans cylinder verkar som om det missar lite på den av någon anledning, men samtidigt har jag avgasknallar från 1-3 cylinderbank..

Har också undersökt brytarna och har ligger antagligen felet hoppas jag, Kan bara få 0,25 öppning mot 0,4 som det skall vara. Skall beställa nya brytare i morgon och byta ut den i alla fall, skall se om jag får tag på lock & rotor också, så får det bytas

Kan "nocken" på brytaren går ner? går inte justera mer på brytarna, eller det är så djä...gt att fördelaren är slut, brukar det inträffa Magneti Merelli (redigerat trodde det var Bosch jag hade)
I morgon kväll skall jag försöka få hjälp med att ställa tändningen och dubbelkolla brytaren också
Last edited by FilipF on Mon May 12, 2014 7:50 am, edited 1 time in total.
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Har en ny rotor med varvtalsbegränsning (6800 RPM) liggande om du är intresserad.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

OK, tack felix, är det Magneti Merelli?

I går kväll fick jag lite hjälp av en vän som kom på besök, kontrollera alla kablar och tändningen fungerar på alla cylindrar, men det är ändå så att den att den går inte rent och går inte på 6 cyl.

Bröt upp brytaren så att den öppnar 0,4, men utan förbättrad resultat.
i vilket fall som helst måste jag köpa en ny rotor och ny brytare, med verkar inte vara det lättaste, hittar inget så snabbt på nätet
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Såg nu att du hade Marelli-fördelare och min rotor är till Bosch. Tyvärr!
Är inte nästan alla delar till Marelli NLA?
Kolla Karmann Konnection, de har startat nytillverkning av en del delar har jag för mig.

Edit: Fel av mig, det var Parts Klassik som hade delar, http://www.partsklassik.com/c-37-engine ... ?pagenum=4
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Ja, fortfarande problem :-(
Vi hitta en tändhatt som inte gav riktigt utslag dock, men det går fortfarande inte jämt, den liksom "taktar" som mopeden gjorde när man hade ställbart munstycke!!?

Vi har idag bytt brytare och ställt detta enligt kamvinklen på en 2.0l motor, (hitta bara dessa upgifter i kväll) 40 gr +-3 gr. tändningen om jag kommer ihåg rätt skall stå på 34 gr. men av någon anledning rör den sig fram o tillbaka, tomgång till 6000 varv, från 28 ända upp till 50 och jag förstår inte varför, någon som kan berätta för mig?

Stämmer dessa uppgifter även mot en 2.2L motor, med merelli fördelare
någon som har en verkstadsbok i sin bokhylla
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Den tändinställningen låter skum. 34 grader vid 6000 varv verkar rimligt men sedan skall det inte dansa runt sådär. Och 50 grader kan väl vara rent skadligt? Verkar som centrifugalvikterna och dess återföringsfjädrarna inte är hundra. Prova att plocka isär och rengör/smörj.

Tror en anledning till att man ser så få Marelli-fördelare är för att de slits och slutar fungera bra. Så ersätts de med Bosch.

Avgasknallar = går fett?
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Du har antagligen mycket rätt Mikael. den ger avgasknallar och går fett. Min mekaniker och hjälpare i detta där jag satt ner bilen, ringde här vid 22.00 i kväll och säger att det är fjädrarna i centrifugalvikterna som är för dåliga och är orsaken till detta.

Frågan är om det fungerar med en rengöring och smörj.

Det står en Bosch fördelare väldigt högt upp på önskelistan, men jag förstår att de är svåra att hitta. Jag skal ha en Merelli fördelare till, så jag skall leta i morgon bitti efter denna..
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Post Reply