Min bil har inkontinens och felet sitter i o-ringarna till oljereturrören:
För att slippa plocka isär motorn sätter jag in dessa:
Tog polygripen och klämde sönder ett av de trasiga rören, det var förvånansvärt lätt att få bort, se till att ha en balja under bara, lite olja vill rinna ut ( kanske nån ½ liter ).
Monterade ihop ett av de nya rören, smorde med lite motorolja och tråcklade dit det. Efter 1,5 timmar var det på plats, lätt sargat..
Insåg att jag måste byta taktik, röret är väldigt trögt att expandera och platsen begränsad. För det första måste det gå lättare att dra isär röret, det är knappt att jag med handkraft kan få isär det. Provade med lite olika smörjmedel men inget var tillräckligt bra. Till slut tog jag lite 1200 slippapper och putsade upp ytan inuti röret:
Efter det fanns det åtminstone en chans att få isär grejorna. På nästa rör ska jag prova med att ha slangklämmor fastskruvade på rören som mothåll, på det första röret använde jag svetstänger men jag gillar inte hur de deformerar röret.
Fortsättning följer med rör nummer 2
Byta oljereturrör
Byta oljereturrör
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Slangklämmor lär ska vara bra - såg en tråd på Pelican Parts där det rekommenderades.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- freddegabbe
- Posts: 223
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Helt klart var slangklämma bättre än svetstång.
Här är lite bilder från borttagning av gamla rör:
Jag satte en slangklämma vid skarven mellan rören och använde c-clipset som mothåll. Tog en vanlig spårmejsel, satte den i skarven och vred om, på så sätt gled rören isär ca 3-4 mm åt gången. Flyttade slangklämman mellan varje vridning och när c-clipset gick ner i skåran var det klart.
Här är lite bilder från borttagning av gamla rör:
Jag satte en slangklämma vid skarven mellan rören och använde c-clipset som mothåll. Tog en vanlig spårmejsel, satte den i skarven och vred om, på så sätt gled rören isär ca 3-4 mm åt gången. Flyttade slangklämman mellan varje vridning och när c-clipset gick ner i skåran var det klart.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Bra jobbat på en fin bil
Det är första gången jag har sett bilder där rören till luft-munstyckena finns med på bild, så nu har jag lärt mig något nytt idag också
Har du kvar luftpumpen på motorn med rördragning och allt i intakt skick? lägg gärna upp bilder så man kan se hur det såg ut! det finns nog inte kvar på så många bilar där det är intakt.
Är rören pluggade? eller är det bara remmen som är borttagen?
Bengt
Detsamma!MagnusW wrote:Tjena Janne!
Kul att träffas i verkligheten också!
Siliconfett är det bästa att smörja o-ringarna med, motorolja är som klister i jämförelse. Jag köpte en tub Molycote 111, svindyrt men riktigt bra.
Snygg körning med targan. Vi satt och fikade i restaurangen under ett av passen och hade 1:a parkett på kurvan efter rakan. Targan såg stabil ut och satte sig så där gött i baken när du drog på i utgången av kurvan
Jag tog vanligt siliconspray men kan nog ana att ett siliconfett är snäppet bättre, tack för tipset.
Ha det gött
Janne
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Janne J wrote: Snygg körning med targan. Vi satt och fikade i restaurangen under ett av passen och hade 1:a parkett på kurvan efter rakan. Targan såg stabil ut och satte sig så där gött i baken när du drog på i utgången av kurvan
Janne
Tack!
Jag är riktigt nöjd med hur bra det gick mot slutet!
Bilen är lite mjuk och det blir svajigt om man måste göra saker fort, gillar tex inte rejs-spåret i liton.
Men balansen är jag riktigt nöjd med, vågar inte ändra på nått!
Klassik dagarna är riktigt roliga, speciellt på Knutstorp. Synd att inte fler early-folk hittar dit.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79