Byta oljereturrör

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Byta oljereturrör

Post by Janne J »

Min bil har inkontinens och felet sitter i o-ringarna till oljereturrören:

Image

För att slippa plocka isär motorn sätter jag in dessa:

Image

Tog polygripen och klämde sönder ett av de trasiga rören, det var förvånansvärt lätt att få bort, se till att ha en balja under bara, lite olja vill rinna ut ( kanske nån ½ liter ).

Monterade ihop ett av de nya rören, smorde med lite motorolja och tråcklade dit det. Efter 1,5 timmar var det på plats, lätt sargat..
Insåg att jag måste byta taktik, röret är väldigt trögt att expandera och platsen begränsad. För det första måste det gå lättare att dra isär röret, det är knappt att jag med handkraft kan få isär det. Provade med lite olika smörjmedel men inget var tillräckligt bra. Till slut tog jag lite 1200 slippapper och putsade upp ytan inuti röret:

Image

Efter det fanns det åtminstone en chans att få isär grejorna. På nästa rör ska jag prova med att ha slangklämmor fastskruvade på rören som mothåll, på det första röret använde jag svetstänger men jag gillar inte hur de deformerar röret.

Image

Fortsättning följer med rör nummer 2 :D
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Slangklämmor lär ska vara bra - såg en tråd på Pelican Parts där det rekommenderades.
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Post by freddegabbe »

Jag har precis utför detta arbete! Jag använde två slangklämmor och en lagom lång distans i mellan. Sedan tog jag en skruvmejsel och bände lite försiktigt, det gick som en dans. Slangklämmorna får man flytta efter allt eftersom röret förlängs. Nu mera är bilen helt torr!

Lycka till!
Fredrik
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Post by Janne J »

Helt klart var slangklämma bättre än svetstång.

Här är lite bilder från borttagning av gamla rör:
Image
Image
Image

Jag satte en slangklämma vid skarven mellan rören och använde c-clipset som mothåll. Tog en vanlig spårmejsel, satte den i skarven och vred om, på så sätt gled rören isär ca 3-4 mm åt gången. Flyttade slangklämman mellan varje vridning och när c-clipset gick ner i skåran var det klart.
Image
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Janne J wrote:Här är lite bilder från borttagning av gamla rör:
Image
Bra jobbat på en fin bil :mrgreen:

Det är första gången jag har sett bilder där rören till luft-munstyckena finns med på bild, så nu har jag lärt mig något nytt idag också 8)

Har du kvar luftpumpen på motorn med rördragning och allt i intakt skick? lägg gärna upp bilder så man kan se hur det såg ut! det finns nog inte kvar på så många bilar där det är intakt.
Är rören pluggade? eller är det bara remmen som är borttagen?

Bengt
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Post by Janne J »

Rören är pluggade och allting som satt i motorutrymmet är bortplockat.

Nu är 3 av 4 rör bytta, imorgon blir det körning med 924:an på Knutstorp, på söndag fortsätter mekandet..
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Tjena Janne!
Kul att träffas i verkligheten också!

Siliconfett är det bästa att smörja o-ringarna med, motorolja är som klister i jämförelse. Jag köpte en tub Molycote 111, svindyrt men riktigt bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Post by Janne J »

MagnusW wrote:Tjena Janne!
Kul att träffas i verkligheten också!

Siliconfett är det bästa att smörja o-ringarna med, motorolja är som klister i jämförelse. Jag köpte en tub Molycote 111, svindyrt men riktigt bra.
Detsamma!

Snygg körning med targan. Vi satt och fikade i restaurangen under ett av passen och hade 1:a parkett på kurvan efter rakan. Targan såg stabil ut och satte sig så där gött i baken när du drog på i utgången av kurvan 8)

Jag tog vanligt siliconspray men kan nog ana att ett siliconfett är snäppet bättre, tack för tipset.

Ha det gött

Janne
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Janne J wrote: Snygg körning med targan. Vi satt och fikade i restaurangen under ett av passen och hade 1:a parkett på kurvan efter rakan. Targan såg stabil ut och satte sig så där gött i baken när du drog på i utgången av kurvan 8)


Janne

Tack!
Jag är riktigt nöjd med hur bra det gick mot slutet!
Bilen är lite mjuk och det blir svajigt om man måste göra saker fort, gillar tex inte rejs-spåret i liton.
Men balansen är jag riktigt nöjd med, vågar inte ändra på nått!

Klassik dagarna är riktigt roliga, speciellt på Knutstorp. Synd att inte fler early-folk hittar dit.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply