Porsche reflex omlack

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Porsche reflex omlack

Post by Cleverguy »

God fortsättning till Alla,

Jag håller på med renoveringen av den stora reflexen bak, med präglat Porsche. Färgen har börjat släpa efter 40 år :) Jag undrar om något har målat om baksidan av reflexen och i så fall med vad. Det är väl något slags reflekterande färg, eller ?

Tack på förhand
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Porsche reflex omlack

Post by MagnusW »

Cleverguy wrote:God fortsättning till Alla,

Jag håller på med renoveringen av den stora reflexen bak, med präglat Porsche. Färgen har börjat släpa efter 40 år :) Jag undrar om något har målat om baksidan av reflexen och i så fall med vad. Det är väl något slags reflekterande färg, eller ?

Tack på förhand
Funkar inte. Reflekterande färg, typ krom färg, är bara "kromig" på ytan, inte på baksidan.... Har provat.
På släta ytor kan det funka att limma aluminiumfolie, men reflexen är ju knottrig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Re: Porsche reflex omlack

Post by Cleverguy »

MagnusW wrote:
Cleverguy wrote:God fortsättning till Alla,

Jag håller på med renoveringen av den stora reflexen bak, med präglat Porsche. Färgen har börjat släpa efter 40 år :) Jag undrar om något har målat om baksidan av reflexen och i så fall med vad. Det är väl något slags reflekterande färg, eller ?

Tack på förhand
Funkar inte. Reflekterande färg, typ krom färg, är bara "kromig" på ytan, inte på baksidan.... Har provat.
På släta ytor kan det funka att limma aluminiumfolie, men reflexen är ju knottrig.
Tack Magnus, jag har 2 st varav den ena har dålig färg på bokstäverna. Den knottriga delen är bra. Skall försöka lägga färg enbart på bokstäverna. Har du slipat gammal plast någon gång ? våtslipning kanske ?

En fråga till: är det nödvändigt att ha avstörda tändningskablar ? satte man på metallstrumpa för att avskärma för radion eller har nåt att göra med elektroniken i övrigt ? det har väl inget med EMC har göra förmodar jag.

Tack på förhand

Eli
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Porsche reflex omlack

Post by MagnusW »

Cleverguy wrote:
Tack Magnus, jag har 2 st varav den ena har dålig färg på bokstäverna. Den knottriga delen är bra. Skall försöka lägga färg enbart på bokstäverna. Har du slipat gammal plast någon gång ? våtslipning kanske ?

En fråga till: är det nödvändigt att ha avstörda tändningskablar ? satte man på metallstrumpa för att avskärma för radion eller har nåt att göra med elektroniken i övrigt ? det har väl inget med EMC har göra förmodar jag.

Tack på förhand

Eli
Nä, har aldrig slipat plast. Men jag är rätt säker på att det går bra att våtslipa och polera upp igen. Har sett en kompis göra det på repiga/mjölkiga lyktglas (i plast).

Jag tror inte metallstrumpan gör så stor nytta. Man hade den inte tidigare och man sluta de använda dem lite senare. kommer inte ihåg vilka årtal som hade dem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Re: Porsche reflex omlack

Post by Cleverguy »

MagnusW wrote:
Cleverguy wrote:
Tack Magnus, jag har 2 st varav den ena har dålig färg på bokstäverna. Den knottriga delen är bra. Skall försöka lägga färg enbart på bokstäverna. Har du slipat gammal plast någon gång ? våtslipning kanske ?

En fråga till: är det nödvändigt att ha avstörda tändningskablar ? satte man på metallstrumpa för att avskärma för radion eller har nåt att göra med elektroniken i övrigt ? det har väl inget med EMC har göra förmodar jag.

Tack på förhand

Eli
Nä, har aldrig slipat plast. Men jag är rätt säker på att det går bra att våtslipa och polera upp igen. Har sett en kompis göra det på repiga/mjölkiga lyktglas (i plast).

Jag tror inte metallstrumpan gör så stor nytta. Man hade den inte tidigare och man sluta de använda dem lite senare. kommer inte ihåg vilka årtal som hade dem.
Tack Magnus, jag förmodar att strumpans roll var att inte störa radion för mycket. Jag kommer att beställa vanliga kablar. Har du någon "favorit"? Beru eller Bosch ?

En fråga till ang motor och vxllåds upphängning: jag följde tråden i vilken en medlem berättar om byte av gummidämparna. Jag skulle vilja sända dig en bild på mina motor gummidämpare. De ser inte alls ut som allt annat jag sett på bild. De är stora och höga. Jag lätt målaren renovera plåtfästen eftersom gummit ser och känns mycket fräscht ut. Jag skulle vilja sända dig en bild för en opinion. Om jag inte lyckats lägga den här så har du kanske en annan möjlighet att ta emot bilden.

En sista: jag tror att du hade renoverat Fuchs fälgar i England. Kan du hjälpa mig med tillvägagångssättet ?

Tack på förhand

Eli
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag tror strumpan är där för att jorda om kabeln skulle få överslag, givetvis skärmar den också.
Tror nog både Beru, Bosch och diverse eftermarknad funkar bra. Oftast är det tändhattarna som blir dåliga, man kan mäta upp dom, ska ligga på ca 1 kohm i motstånd.
Jag har själv inga tändkablar alls på min motor, den är lite ombyggd...

Du kan maila till mig på: förnamn.efternamn@gmail.com.


Nix, har inte renoverat några Fuchs. Förrutom att jag har polerat upp kanten på mina, men det gjorde jag själv.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply