20 W 50 motorolja Castrol versus MPM (från Holland)

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

20 W 50 motorolja Castrol versus MPM (från Holland)

Post by Cleverguy »

Undrar om någon har erfarenhet av den holländska oljan. Enl Mekonomen som säljer den så köper MPM in oljor från märkesproducenterna och säljer oljan under eget namn. Jag behöver olja till en renoverad 2,7 l motor från 75.

Tacksam för feed-back.

/Eli
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Liquid Molly

Post by FilipF »

Köp Liquid Mollys Classic 20W-50, denna fungerar (testat i lab) till 911:ans gamla motor. jag har sett resultat av andra oljor i en 911:a och kammarna är slut på 1000 mil.

Autoexperten säljer detta och skriver ser här rent allmänt

LM-1129
Artikelinformation
Klassisk Motorolja SAE 20 W-50 HD
Motoroljor för klassiska bilar måste uppfylla speciella uppgifter. Liksom med moderna multi-purpose oljor är rengöring och kylning förutom smörjning, slitageskydd och korrosionsskydd, de viktigaste uppgifterna för en motorolja för klassiska bilar. Äldre modell motorer tillverkades med större toleranser och komponenterna också gjorda av olika material än de är i dessa dagar. LIQUI MOLY Classic SAE 20W-50 har HD (Heavy Duty) motorolja som utvecklats speciellt för dessa krav.
Beakta tillverkarens specifikationer eller godkännanden för ditt fordon.

avsedd användning
Äldre modell motorer tillverkades med större toleranser och komponenterna också gjorda av olika material än de är i dessa dagar.
LIQUI MOLY Classic SAE 20W-50 har HD (Heavy Duty) motorolja som utvecklats speciellt för dessa krav.
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Re: Liquid Molly

Post by Cleverguy »

FilipF wrote:Köp Liquid Mollys Classic 20W-50, denna fungerar (testat i lab) till 911:ans gamla motor. jag har sett resultat av andra oljor i en 911:a och kammarna är slut på 1000 mil.

Autoexperten säljer detta och skriver ser här rent allmänt

LM-1129
Artikelinformation
Klassisk Motorolja SAE 20 W-50 HD
Motoroljor för klassiska bilar måste uppfylla speciella uppgifter. Liksom med moderna multi-purpose oljor är rengöring och kylning förutom smörjning, slitageskydd och korrosionsskydd, de viktigaste uppgifterna för en motorolja för klassiska bilar. Äldre modell motorer tillverkades med större toleranser och komponenterna också gjorda av olika material än de är i dessa dagar. LIQUI MOLY Classic SAE 20W-50 har HD (Heavy Duty) motorolja som utvecklats speciellt för dessa krav.
Beakta tillverkarens specifikationer eller godkännanden för ditt fordon.

avsedd användning
Äldre modell motorer tillverkades med större toleranser och komponenterna också gjorda av olika material än de är i dessa dagar.
LIQUI MOLY Classic SAE 20W-50 har HD (Heavy Duty) motorolja som utvecklats speciellt för dessa krav.
Tack för tipset. Hittade en gammal tråd i detta forum, se nedan

http://www.early911.se/.../viewtopic.ph ... 1...‎

du hittar den annars om du googlar på oljevolym 911.

Jag kommer att kontakta Autoexperten. Annars finns det i tråden anvisningar till oljan som Perry rekommenderar, som hette GTX innan. Nu heter den tydligen XL Classic. Utom denna rekommendation så finns det anvisningar om en annan olja från Castrol med betckningen EDGE 10 W/60 och som skulle vara rekommenderad för nyrenoverade motorer.

Vi håller kontakten. Skriv några rader om du hittar mer info.

/Eli
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Bra, detta är bara mina tankar och vilken olja man skall använda är lika många som utövare av motorsport...

GTX har fått nytt innehåll och uppgraderat under 2013, inte samma olja som innan. Jag har i många år kört på GTX, men inte nu längre.

Castrol Classix, tycker jag om, men finns inte längre här i Sverige, däremot i Danmark på Castrol classic.

EDGE 10w/ 60 anser jag att det är för nyare motorer, helsyntetisk, . Sliter hårt på gamla kammar. Man har tagit bort några viktiga ingredienser som jag inte kommer på vad de heter nu...

sorry, jag håller kvar vid Liqui Moly

jag vet att detta är stort med olja och många åsikter, så därför, inget mer från mig i frågan

du kan säkert hitta mig om du vill prata :-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Post Reply