Renovera Fuchs fälgar i Sverige eller utomlands ?
Renovera Fuchs fälgar i Sverige eller utomlands ?
Har 4 st som behöver renoveras till samma std som fabriken använde 1975.
Väldigt tacksam för tips ang företag som är duktiga på detta.
Väldigt tacksam för tips ang företag som är duktiga på detta.
http://www.canfordclassics.co.uk/fuch-w ... rbishment/
http://www.fuchsfelge.de/index.php?id=342&L=1
http://www.fuchsfelge.de/index.php?id=342&L=1
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Förutom ovanstående finns t.ex. även Keller i Tyskland (www.felgen-service.de) och Nick Moss i England (www.early911.co.uk). Läste om en kund som inte var nöjd med Fuchs renovering av sina fälgar. Har själv kikat lite på de nyproducerade Fuchs som säljs av Porsche Classic, och tyckte inte att de var riktigt 100%.
Har använt mig av Nick Moss på Early911.co.uk och är mycket nöjd med både resultatet och "turn around time" men även pris. Det handlade om ett par 9X15 i RSR finish samt några modernare med helsvart centrum.
Har fått hem ett set 9+11X17 från Zuffenhaus som det mest kända Fuchs renoveraren i USA Weidman wheels gjort finishen på och jag tycker Nicks jobb håller samma klass.
Hör av dig Eli om du vill ha hjälp med kontakten.
/Magnus
Har fått hem ett set 9+11X17 från Zuffenhaus som det mest kända Fuchs renoveraren i USA Weidman wheels gjort finishen på och jag tycker Nicks jobb håller samma klass.
Hör av dig Eli om du vill ha hjälp med kontakten.
/Magnus
Så svårt var detJesse wrote:http://early911.co.uk/html/fuchs.html
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
Hej Magnus,m964 wrote:Har använt mig av Nick Moss på Early911.co.uk och är mycket nöjd med både resultatet och "turn around time" men även pris. Det handlade om ett par 9X15 i RSR finish samt några modernare med helsvart centrum.
Har fått hem ett set 9+11X17 från Zuffenhaus som det mest kända Fuchs renoveraren i USA Weidman wheels gjort finishen på och jag tycker Nicks jobb håller samma klass.
Hör av dig Eli om du vill ha hjälp med kontakten.
/Magnus
Jag skulle behöva hjälp, tack. Hur gjorde du innan du skickade fälgarna, tog du bild på dem och skickade bilderna först ?
En fråga till: använder du något glidmedel när du monterar in K Jet spridarna ?
Och en till: finns det något system med Hall givare istället för vanlig brytare ? har du någon erfarenhet ?
Tack på förhand
Eli
Re: Renovera Fuchs fälgar i Sverige eller utomlands ?
Jag skickade fyra fälgar till Nick Moss hösten 2020, med löfte om att han skulle hinna skicka tillbaka dem innan årsskiftet för att jag skulle slippa tjafs med Brexit, dubbel moms och annat som jag hade kunnat åka på. Så blev det inte utan han skickade dem istället i början av året, men drog i gengäld av den engelska momsen. Två lådor med två fälgar i varje skickades från England.
I februari kom den ena lådan med två fälgar som var utmärkt renoverade. Den andra lådan var försenad.
Jag hade en lång dialog, via Nick, om var den andra lådan var och fick en mängd konstiga svar som tydligt indikerade att Parcel2Go inte hade en susning om var den och de två fälgarna tagit vägen. Lådan fanns i deras system, men de visste absolut inte var på jorden som den var…kanske på en båt.
Tiden gick och under maj meddelade jag Nick att jag givetvis inte kunde acceptera att ha skickat fyra fälgar till honom, betalat för att få dessa fyra fälgar renoverade, och enbart få två i retur. Nick är inte speciellt kommunikativ och de svar jag fick var oftast väldigt fåordiga, inga onödiga hälsningar eller likande. När jag till slut presenterade två möjliga lösningar för honom, ersättning eller ett par nyrenoverade fälgar från honom, som han ju skulle kunna får ersättning för från Parcel2Go, blev det knäpptyst. Inget svar.
I början av juni, efter att jag själv tagit kontakt med Parcel2Go, fick jag så en ursäkt och bekräftelse från Parcel2Go att mitt paket var försvunnet och att den som sickat paketet nu kunde begära ersättning för förlusten. Detta meddelade jag Nick, men fick inte heller då något svar från honom. Min känsla var att de två resterande fälgarna nog skulle få komma att belasta mitt förlustkonto.
Några dagar senare, under första veckan i juni, kom det plötsligt ett mail från Nick. Då hade fälgarna plötsligt kommit i retur från Parcel2Go.
Mycket märkligt alltihop.
Sammanfattningsvis:
Renoveringen av fälgarna är i toppklass och inget att klaga på alls. Nicks engagemang när fälgarna var borta var begränsat och vad värre är så upplevde jag att hans ansvarstagande för att de försvunnit som näst intill obefintligt, trots att han alltså hade möjlighet att få full ersättning från speditören.
Nu levererades de till slut via UPS, som nog håller en högre leveranssäkerhet än många andra speditörer. Det kan nog vara klokt att anlita ett av de bättre transportföretagen och se till att godset är ordentligt försäkrat.
Också viktigt att man numera har en carnet (tulldeklaration) eller liknande när man skickar något till England som man sedan ska få i retur, så att moms och tull beräknas på rätt sätt. Uppenbart knepigare efter Brexit än innan. Tullen la givetvis full tull och moms på försäkringsvärdet, men eftersom jag hade sparat alla handlingar så blev det reducerat från 5 till 2 Tkr.
I dag, den 17 juni, ligger samtliga fälgar i mitt garage.
I februari kom den ena lådan med två fälgar som var utmärkt renoverade. Den andra lådan var försenad.
Jag hade en lång dialog, via Nick, om var den andra lådan var och fick en mängd konstiga svar som tydligt indikerade att Parcel2Go inte hade en susning om var den och de två fälgarna tagit vägen. Lådan fanns i deras system, men de visste absolut inte var på jorden som den var…kanske på en båt.
Tiden gick och under maj meddelade jag Nick att jag givetvis inte kunde acceptera att ha skickat fyra fälgar till honom, betalat för att få dessa fyra fälgar renoverade, och enbart få två i retur. Nick är inte speciellt kommunikativ och de svar jag fick var oftast väldigt fåordiga, inga onödiga hälsningar eller likande. När jag till slut presenterade två möjliga lösningar för honom, ersättning eller ett par nyrenoverade fälgar från honom, som han ju skulle kunna får ersättning för från Parcel2Go, blev det knäpptyst. Inget svar.
I början av juni, efter att jag själv tagit kontakt med Parcel2Go, fick jag så en ursäkt och bekräftelse från Parcel2Go att mitt paket var försvunnet och att den som sickat paketet nu kunde begära ersättning för förlusten. Detta meddelade jag Nick, men fick inte heller då något svar från honom. Min känsla var att de två resterande fälgarna nog skulle få komma att belasta mitt förlustkonto.
Några dagar senare, under första veckan i juni, kom det plötsligt ett mail från Nick. Då hade fälgarna plötsligt kommit i retur från Parcel2Go.
Mycket märkligt alltihop.
Sammanfattningsvis:
Renoveringen av fälgarna är i toppklass och inget att klaga på alls. Nicks engagemang när fälgarna var borta var begränsat och vad värre är så upplevde jag att hans ansvarstagande för att de försvunnit som näst intill obefintligt, trots att han alltså hade möjlighet att få full ersättning från speditören.
Nu levererades de till slut via UPS, som nog håller en högre leveranssäkerhet än många andra speditörer. Det kan nog vara klokt att anlita ett av de bättre transportföretagen och se till att godset är ordentligt försäkrat.
Också viktigt att man numera har en carnet (tulldeklaration) eller liknande när man skickar något till England som man sedan ska få i retur, så att moms och tull beräknas på rätt sätt. Uppenbart knepigare efter Brexit än innan. Tullen la givetvis full tull och moms på försäkringsvärdet, men eftersom jag hade sparat alla handlingar så blev det reducerat från 5 till 2 Tkr.
I dag, den 17 juni, ligger samtliga fälgar i mitt garage.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Renovera Fuchs fälgar i Sverige eller utomlands ?
Fy vad jobbigt, men vilken tur att det löste sig till slut!
Nick har renoverat en uppsättning 4,5" Fuchs till mig men jag känner inte igen något av nedanstående. Träffade även Nick på Techno Classica där vi hade ett trevligt möte.
Nick har renoverat en uppsättning 4,5" Fuchs till mig men jag känner inte igen något av nedanstående. Träffade även Nick på Techno Classica där vi hade ett trevligt möte.
Tomas356 wrote: ↑Thu Jun 17, 2021 10:28 pm Jag skickade fyra fälgar till Nick Moss hösten 2020, med löfte om att han skulle hinna skicka tillbaka dem innan årsskiftet för att jag skulle slippa tjafs med Brexit, dubbel moms och annat som jag hade kunnat åka på. Så blev det inte utan han skickade dem istället i början av året, men drog i gengäld av den engelska momsen. Två lådor med två fälgar i varje skickades från England.
I februari kom den ena lådan med två fälgar som var utmärkt renoverade. Den andra lådan var försenad.
Jag hade en lång dialog, via Nick, om var den andra lådan var och fick en mängd konstiga svar som tydligt indikerade att Parcel2Go inte hade en susning om var den och de två fälgarna tagit vägen. Lådan fanns i deras system, men de visste absolut inte var på jorden som den var…kanske på en båt.
Tiden gick och under maj meddelade jag Nick att jag givetvis inte kunde acceptera att ha skickat fyra fälgar till honom, betalat för att få dessa fyra fälgar renoverade, och enbart få två i retur. Nick är inte speciellt kommunikativ och de svar jag fick var oftast väldigt fåordiga, inga onödiga hälsningar eller likande. När jag till slut presenterade två möjliga lösningar för honom, ersättning eller ett par nyrenoverade fälgar från honom, som han ju skulle kunna får ersättning för från Parcel2Go, blev det knäpptyst. Inget svar.
I början av juni, efter att jag själv tagit kontakt med Parcel2Go, fick jag så en ursäkt och bekräftelse från Parcel2Go att mitt paket var försvunnet och att den som sickat paketet nu kunde begära ersättning för förlusten. Detta meddelade jag Nick, men fick inte heller då något svar från honom. Min känsla var att de två resterande fälgarna nog skulle få komma att belasta mitt förlustkonto.
Några dagar senare, under första veckan i juni, kom det plötsligt ett mail från Nick. Då hade fälgarna plötsligt kommit i retur från Parcel2Go.
Mycket märkligt alltihop.
Sammanfattningsvis:
Renoveringen av fälgarna är i toppklass och inget att klaga på alls. Nicks engagemang när fälgarna var borta var begränsat och vad värre är så upplevde jag att hans ansvarstagande för att de försvunnit som näst intill obefintligt, trots att han alltså hade möjlighet att få full ersättning från speditören.
Nu levererades de till slut via UPS, som nog håller en högre leveranssäkerhet än många andra speditörer. Det kan nog vara klokt att anlita ett av de bättre transportföretagen och se till att godset är ordentligt försäkrat.
Också viktigt att man numera har en carnet (tulldeklaration) eller liknande när man skickar något till England som man sedan ska få i retur, så att moms och tull beräknas på rätt sätt. Uppenbart knepigare efter Brexit än innan. Tullen la givetvis full tull och moms på försäkringsvärdet, men eftersom jag hade sparat alla handlingar så blev det reducerat från 5 till 2 Tkr.
I dag, den 17 juni, ligger samtliga fälgar i mitt garage.
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Re: Renovera Fuchs fälgar i Sverige eller utomlands ?
Kul att det blev bra till slut!
Har nån här sett en firma som särskiljer den svarta lacken mellan de tidiga och senare varianterna?
De första med mer svart på (än 4,5 orna) 5,5 som kom till 1968 har ju betydligt tunnare färg än tex de som sitter på de sista varianterna.
Var tog förresten benämningar som
Kleeblatt
Windmill
Eller för all del klöverfälgar vägen, dog de med att de hamnade på bubblor och beach byggys…
Har nån här sett en firma som särskiljer den svarta lacken mellan de tidiga och senare varianterna?
De första med mer svart på (än 4,5 orna) 5,5 som kom till 1968 har ju betydligt tunnare färg än tex de som sitter på de sista varianterna.
Var tog förresten benämningar som
Kleeblatt
Windmill
Eller för all del klöverfälgar vägen, dog de med att de hamnade på bubblor och beach byggys…
Re: Renovera Fuchs fälgar i Sverige eller utomlands ?
Jag har haft problem med parcel2go från England + dåligt engagemang från de som skickade.
Skulle insistera på en speditör som rar paket hela vägen från säljaren till köparen, typ DHL, UPS etc.
Skulle insistera på en speditör som rar paket hela vägen från säljaren till köparen, typ DHL, UPS etc.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79