Batterier och handgasen

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
MTO
Posts: 15
Joined: Wed Jan 25, 2006 5:09 pm

Batterier och handgasen

Post by MTO »

Har en 911T -70 som jag håller på att renovera - för tillfället bagageutrymmet.

1) Bilen hade endast ett batteri tidigare så jag undrar om någon kan tipsa på bra batterier som passar i batterilådorna? Vilka satt som original?

2) Har någon bra bilder på hur kabeldragningen ser eller skall se ut i framändan - främst runt batterilådorna med spännbandens placering etc. Skisserna på mittelmotor är inte så illustrativa så jag tänker i första hand på fotografier... :-)

3) Handgasen i handbromsarrangemanget saknar adaptern som kommer fast i gasstaget. Kunde visserligen fabricera en själv, men undrar om man kunde köpa en färdig? Vartifrån?
Mvh,

Magnus
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

1. Det har tipsats om Biltemas batterier här på forumet (kolla under "presentation av gruppens medlemmar / Calle Sundin") Kommer tyvärr inte ihåg vad jag själv har för batterier.

2. har mkt bilder men tyvärr inte på detta

3. förstår inte riktigt vad du menar
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
MTO
Posts: 15
Joined: Wed Jan 25, 2006 5:09 pm

Post by MTO »

1 och 2) Jag hittade passande batterier. Köpte Varta. Hittade också diverse bilder från olika bilars batterilådor så jag tror mig veta hur kablarna skall se ut och hur spännbanden kommer.

3) I min bil består "handgasen" av endast en spak som sitter fast i handbromsarrangemanget, det saknas alltså några delar. Denna spak, som ligger på vänstra sidan av handbromsspaken, har i nedre delen endast en tvärsgående axel där någonsorts adapter skall komma. Alltså en adapter som "drar" det längsgående gasstaget från gaspedalen till motorrummet, antagligen framåt för högre varvtal. Jag har själva spaken men saknar alltså den grejen som överför spakens ställning till att gasstaget dras framåt(?). Förstår du vad jag är ute efter?

Eric wrote:1. Det har tipsats om Biltemas batterier här på forumet (kolla under "presentation av gruppens medlemmar / Calle Sundin") Kommer tyvärr inte ihåg vad jag själv har för batterier.

2. har mkt bilder men tyvärr inte på detta



3. förstår inte riktigt vad du menar
Post Reply