Ramlager dimension

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Ramlager dimension

Post by FilipF »

Någon som kan hjälpa mig med ramlagerdimensioner. Min vev hade en lite skada så beslut blev att ta en annanvevaxel som jag köpt i reserv, frågan är nu om den är slipad. Jag hittar inga uppgifter om vilka mått den skall ha. Vi har måttat upp den till

51.97 och 56.95, plus/minus lete felmåttning, kan detta stämma mot en standard vevaxel?

någon som har uppgifter eller vet vart jag skall leta?
mycket tacksam för information o hjälp
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Kolla din mail!
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

tack

Post by FilipF »

Underbart tack Per.
samtidigt som jag ser ditt svar kommer jag på att jag inte skrivit vad det är för motor eller vevaxel. Men det var rätt information som jag fic, så mycket tack
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

I anslutning till ämnet kan man ju passa på att nämna att vevaxlar vid bearbetningen har några finesser. Vid övergången mellan lageryta och motvikt så pressas en roterand stålskiva mot övergången (hålkälen) denna process kallas för "filleting". Och den slipade lagerytan brukar tillverkas så den blir en smula vågig; detta kallas för "microfinishing" och det är väldigt få verkstäder som ägnar sig åt renovering som har möjlighet att utföra de momenten.

Nu har du ju redan din axel så vi skall kanske inte utveckla detta mer i denna tråd, men det kan ju vara en information för den som vill veta lite mer.

Alfing heter en tillverkare av bearbetningsmaskiner för vevar - de tillverkar även vevarna till Porsche. Helt monteringsfärdiga. Förr i tiden annonserade de alltid i Christoforus, nu är det mest vinprovning och resmål...
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Helt klart av intresse Johannes, skall se om jag hittar mer information om detta, då jag har ett par vevaxlar till där en av dem i alla fall behöver en omslipning
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Vi kan säkert diskutera ganska mycket om vevar. Det här gänget gör vevar menen del annat också.


Om nån tycker det det är kul

http://www.capricorngroup.net/no_cache/ ... b82b3698cb
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Snyggt Johannes

många trevliga saker de tillverkar, även till gamla Porsche motorer och om jag tolkar texter rätt, så gör de också en komplett Porsche Carrera motor (4 cyl, dubbelkam) så jag är mäkta imponerad.

För min egen del hitta jag racing "ventillyftar" RSR av intresse. men med min plånbok borde jag inte äns titta på sådana här hemsidor, jag borde skaffa en annan hobby och intresse
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om vi ända har svävat ut generellt på vevslängar så kan vi ju ta lite till, det regnar ju så jag ids inte gå ut i garaget...

För lagerdimensionerna så har varje stake sitt mått på hålet och varje ramlagerläge i blocket. Detta betyder att det skulle kunna sitta olika lagerskålar i hela motorn när den byggs på fabrik. med andra ord så är tjockleken olika. På moderna motorer så sköts det hela av datorer vid monteringen. Detta kommer man aldrig i kontakt med när det gäller reservdelar. Där är det underdimension till slipningen, punkt slut.

Det finns många motorer idag som har exakt lika vevlagerskålar för över resp underdel -åtminstonde för ögat. Men den övre halvan är ofta av en betydligt bättre kvalitet. Där är påkänningen högst.

När man monterar stakar i äldre 911 motorer så är det en klar fördel om man vet vad som är fram och bak på staken. Vevlagren har knaster och de skall hamna i rätt position för maximal motståndskraft mot rotation.

Tittar vi på en 2.0 så har den en gjuten axel och 2.0S hgar en smidd med motviker. En gjuten axel är alltid bästa valet om den klarar påfrestningen.

Eftersom de har samma dimensioner så böjer sig den gjutna lite mer och således skall den ha lite större lagerspel för att inte gå varm och kärva.


Vevaxeln är för övrigt primär till många egenskaper på komplett fordon, men det kan vi skippa just nu.


Värdelöst vetande i kvadrat, men 356 orna hade ju så kallade Typ 547 Fuhrmann motorer i Carrera2. Ernst Fuhrmann var chefsingenjör hos Porsche och när han slutade så gick han till Glyco i Wiesbaden och ansvarade för lagertillverkaren.

Annat i anslutning, för några år sedan skulle bilmotorerna vara fri från lager som inte innehöll bly. Det klarade tillverkarna inte av att introducera i tid. med andra ord skall man nog inte köpa lager från vem som helst och är man rädd om grejorna tror jag det kan vara skäl i att inte ens köpa OEM utan se till att det står Porsche på kartongen!
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Johannes wrote:Annat i anslutning, för några år sedan skulle bilmotorerna vara fri från lager som inte innehöll bly. Det klarade tillverkarna inte av att introducera i tid. med andra ord skall man nog inte köpa lager från vem som helst och är man rädd om grejorna tror jag det kan vara skäl i att inte ens köpa OEM utan se till att det står Porsche på kartongen!
Jag läser en del på PelicanParts forum. Där säger de att framför allt Glycos ramlager har väldigt skiftande och låg kvalité nu för tiden. Ofta kan de gamla lagrena ha mindre toleranser än nya lager fast de gått 10-20.000 mil.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply