Knackningar på cyl 6

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Knackningar på cyl 6

Post by insw »

Av inledningen att dömma så låter detta kanske konstigt, men vid tomgång varm som kall motor (då hör man knackningarna) så har jag en konstig knackning på cyl 6. Låter som man slår metal mot metal försiktigt.
Ljudet kan vara borta 10 sek sedan återkommer det oregelbundet.

Vet någon eller blir det att ta ut spisen i vinter.
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

Om det kommer och går, så kan det vara en ventil som spökar.
Jag skulle börja med att justera ventilerna, så kan man elliminera den teorin...
Pär Hylander
Posts: 18
Joined: Thu Jan 12, 2006 11:32 am

Post by Pär Hylander »

chriswhite911S wrote:Om det kommer och går, så kan det vara en ventil som spökar.
Jag skulle börja med att justera ventilerna, så kan man elliminera den teorin...
Jag säger inte emot på ngt vis, men vad är mekanismen bakom att det kan göra så, alltså komma och gå? Om det vore en hydraulisk tryckare så hade jag förstått, men nu är det ju helt mekansikt. Ngt som kan flytta sig?

Till frågeställaren, är det på ngt vis varvtals eller gaspådragsberoende?
Renoverar motorn på Alice - 911 T Targa -72
Tävlar med en 924 turbo -79
Söndagsåker med en 944 S2 Cab -91
Vinterbruxar en 944 N/A -85/2
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

Är inte så tekniskt bevandrad som många här...
Men jag hade ett mekaniskt ljud ett slags tickande som kom och gick, varpå jag drog den slutsatsen att det var då den cylinderns ventiler jobbade.
Och efter en ventiljustering, så försvann det. Det var dock en VW 1303, men den fungerar väl på samma sätt? :?
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Ljudet är bara hörbar på tomgång, gasar man på så "överröstas" ljudet av allt annat ljud brum brum

:D
User avatar
nwiderlund
Posts: 42
Joined: Mon Feb 06, 2006 10:45 pm
Location: Uppsala SWEDEN

Post by nwiderlund »

Jag gissar en krökt ventil! i vissa lägen tar den i kolven och när den vridit sig 180grader går den fri. Gör ett kompressionstest, det skvallrar om otäta ventiler. Eller ett leak-down-test vilket är att föredra då det hörs i avgassystemet om det läcker förbi en avgasventil. Kör inte motorn förns du har kollat upp det, kan spara dig många sköna tusenlappar.
911SC -81 Bra
VW T1 -50 Objekt
VW T1 -65
Formula VEE
+ div vattenkylda bruksbilar
Post Reply