Tips för insättning av bilbälten i 912:a

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tobbe
Posts: 9
Joined: Thu Sep 29, 2005 5:42 pm
Location: Stockholm

Tips för insättning av bilbälten i 912:a

Post by Tobbe »

Hej!

Nybliven ägare av en 912:a coupé från 1966 utan bälten. Min fråga är om ni har några tips på hur man monterar in rull-3-punktsbälten i denna bil. Det finns inget förberett i balken bakom framsätena och jag tvivlar på att den skulle hålla en krock med tanke på att det inte är något förberett för detta. Har även kollat på att eventuellt fästa ett bälte längre bak i bilen. Har sett lösningar rörande detta på 356:or på en amerikansk site.

http://www.peparts.com/Categories.bok?c ... 9&total=17

Dock är jag lite orolig för att jag inte skall kunna fälla sätena där bak om jag monterar ett bälte som detta.

Mycket tacksam för alla typ av tips och idéer.

MVH

TOBIAS
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Re: Tips för insättning av bilbälten i 912:a

Post by plåtfälg »

Tobbe wrote:Hej!

Nybliven ägare av en 912:a coupé från 1966 utan bälten. Min fråga är om ni har några tips på hur man monterar in rull-3-punktsbälten i denna bil. Det finns inget förberett i ba
Halloj.
Jag har en 912:a -66 samma problem, jag(eller rättare sagt: Johansson i detta forum) Hjälpte mig at svetsa dit fästen för detta, på balken mm. Han BORRADE också hål för 2 punktsbälte bak.
Ja, klart de har inte blivit testade, men jag tror det håller för krock. Utnyttjar du ”bagageögglorna” bak med en spännremm kan du få till ett 4 punktsbälte bak.
Måste säga att det klart var värt det att få dit rullbälte fram... Visst inte orginal, men vem vill ha en osäker bil??
Lycka till.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Tobbe
Posts: 9
Joined: Thu Sep 29, 2005 5:42 pm
Location: Stockholm

Re: Tips för insättning av bilbälten i 912:a

Post by Tobbe »

plåtfälg wrote:
Tobbe wrote:Hej!

Nybliven ägare av en 912:a coupé från 1966 utan bälten. Min fråga är om ni har några tips på hur man monterar in rull-3-punktsbälten i denna bil. Det finns inget förberett i ba
Halloj.
Jag har en 912:a -66 samma problem, jag(eller rättare sagt: Johansson i detta forum) Hjälpte mig at svetsa dit fästen för detta, på balken mm. Han BORRADE också hål för 2 punktsbälte bak.
Ja, klart de har inte blivit testade, men jag tror det håller för krock. Utnyttjar du ”bagageögglorna” bak med en spännremm kan du få till ett 4 punktsbälte bak.
Måste säga att det klart var värt det att få dit rullbälte fram... Visst inte orginal, men vem vill ha en osäker bil??
Lycka till.

Hej igen!

Stort tack för tips, har skickat ett PM till Johansson. Var det ett stort ingrepp att göra detta, rent tidsmässigt? Min följdfråga till dig är hur besiktningen ser på att man sätter in bälten på det sättet? Har förstått att man inte behöver bälten i en såpass gammal bil men om man sedan sätter in dem så kanske de skall bedömas, eller? Jag skall definitivt försöka göra som du har gjort. Några tips på var jag kan hitta lämpliga bälten?

Glad midsommar och tack än en gång!

Mvh

Tobbe
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

[img][img]http://i41.photobucket.com/albums/e283/ ... 912_03.jpg[/img][/img]Hitta en liten bild på mitten fästena.Kan lägga upp hela reportaget om 66an om ni vill från 66
Tobbe
Posts: 9
Joined: Thu Sep 29, 2005 5:42 pm
Location: Stockholm

Post by Tobbe »

Hej Tomas, tack för bilder. Du får gärna lägga upp hela reportaget om 66:an

Mvh

Tobbe
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Trevlig Midsommar det kommer. :D
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips för insättning av bilbälten i 912:a

Post by Johannes »

Gammal tråd...men bälten fanns i två utföranden pris i Tyskland 54 rep 56 DEM 1967.

Bifogar en bild från Allt om teknik 1967 där 911S testades. På senare sitter ju omlänkaren i B stolpen.
Attachments
IMG_7908.jpeg
IMG_7908.jpeg (1.51 MiB) Viewed 236 times
Post Reply