Skadad cylinder

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Tänk på att cylindrar har olika "height groups" så du får en cylinder som är lika hög som de 5 du redan har. Det går kanske att kompensera med shimsen, men det är bättre om alla 6 är lika höga.

Vad är det för block du bygger på?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Bygger på ett 2,0L block från troligen 1967, även om det påstås vara ett Raceblock, inga nr på den, utbytesblock från Porsche, några har t.o.m sagt att det är ett Carrera 6 block, vilket jag inte kunnat hitta bevis på och inte tror. där är något som inte stämmer i alla fall.

Jodå, jag har kontrollerat höjden och har samma höjd som de övriga 5 och också konsulterar en gamal Porsche mekaniker, som inte ser några problem med att ha en udda cylinder.

Hmmm. Vilken cylinder får bäst kylning från fläkten, eller sämst. Så att jag inte sätter den cylindern där, då den har lite färre o tunnar kylflänsar om de andra 5..
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

FilipF wrote:
Hmmm. Vilken cylinder får bäst kylning från fläkten, eller sämst. Så att jag inte sätter den cylindern där, då den har lite färre o tunnar kylflänsar om de andra 5..
Mittencylindrarna har sämst kylning har jag för mig, kan ha fel.
Men jag tror inte det har så stor betydelse.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

:) Nya tankar om den skadade cylindern. I går var jag hos ebos.(www.ebos.se) i Malmö, som är en MC verkstad som specilicerat sig på att renovera o trimma gamla MC och SAAB 3 cyl motorer.

Ebbe tittade på min skadade cylinder och sen sa han, inga problem, detta är ett vanligt standardjobb på MC, vi svarvar av den skadade cylindern och sätter in ett nytt foder, det tillverkar och svarvar jag själv så att det blir tunnt och fint. och det har ingen betydelse om det är stål eller nikasil, kolvringarna klara detta. Så nu tar vi i detta projektet istället och ser om det fungerar som han sa, han sätter igång i januari månad, så jag får hålla mig lite till tåls. Men nu får jag i alla fall behålla den gamla cylindern som har ett annat utsende än standard 2,7 nikasil cylindrar.

Så i går kväll och idag är jag glad igen :lol:
ser ut som om vi kan få ihop min motor igen
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag tycker inte du ska blanda helaluminium cylindrar med stålfodrade. Det är en sämre lösning än att svarva ned en 2.7 cylinder enligt mig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

jag förstår vad du skriver Magnus, men jag har sett deras arbete och vi pratar alltså inte trakter eller USA bils cylinder foder, vi pratar foder på 11 mm tjocklek och mycket vanligt förekommande på aluminium cylinder på MC och med många Hkr

i vilket fall som helst så har jag den andra 2,7 cylindern kvar om det inte fungerar...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Nikasil (eller alusil) är överlägset stålfoder på nästan allt.
*Det slits i princip ingenting.
*Det har lägre friktion.
*Bättre vämeavledning (om du var orolig för att 1 fläns mindre på 2.7 cylindern...)

Framför allt får du 6 cylindrar som alla utvidgar sig lika mycket i samma takt med värmen.

Det kan inte vara mycket dyrare att svarva ned 2.7 cylindern än att tycka i ett foder??
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Du har så rätt i allt du skriver, jag kan inte försvara det och jag vet inte nu när du skriver vilket jag skall göra.

sen har jag också tånkt på att jag kanske skulle ta och montera 6 st lika 2,7 nikalsil cylindrar, jag har sådana på hyllan. men det gör lite ont, då bygger jag inte den originalmotorn som jag hafft och som suttit i bilen min... men det är kanske bästa allternativet ändå.

Fan var det är bra med ett forum, när man sitter ensam på sin kammare och funderar..
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Förstår hur du tänker med din bil, att du vill ha den så original som möjligt. Men cylindrar fån man nog se som slitagedelar ändå eller i alla fall som sånt som kan gå sönder.

Nikasilcylindrar slits som jag sa i princip ingenting, men de kan bli ovala, värt att mäta upp om du inte gjort det.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

skall plocka fram de cylindrarna som ligger på hyllan och givetvis kontrollera ovaliteten inan jag tar sista beslutet, jag har nog 10 cylindrar att välja mellan :-)

tack Magnus
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om du väljer att sätta in en med stålfoder så kommer den cylindern att vara kortare än de övriga när den blir varm och det skulle jag absolut inte satsa på om det vore min motor. Jag tror att problemen kommer som ett brev på posten.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Någon som har toleransmåtten på en 2,7l cylinder (90 mm)?
Jag har en liten vändkant på dessa och vill kontrollera så att det är innanför toleransen.

Fortfarande problem med mina cylindrar, skulle behövt köpa nya, men har inte pengarna :-(
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Någon som har en (1 st) sådan här cylinder eller känner igen den? 90 mm, kromat cylinderlopp, 2,7L köpt någonstans i Tyskland 1976-77. Aluminium, lite tjockare kylflänsar. Köparen säger att de skulle likna Carrera sex cylindrar, men var alltså då inte 2.0L utan 2.7L. lite fusk

Image

Här ser ni skadan, innan jag skickade iväg den till England
Image
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Post Reply