Skadad cylinder

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Skadad cylinder

Post by FilipF »

Hej på Er, någon som är bra på motorer?
jag har en 2,7l cylinder, specialtillverkad och som har 95 mm cylinderfot (RS o vanliga har tydligen 97 mm cylinderfot) därför passar inte RS eller vanliga gjutjärns cylindrar i mitt uppborrade block.

Nu till saken, en av cylindrarna har ett märke invändigt ca 15 mm från vändpunkt i botten, märket är ca 2 x 5 mm och kanske 0,1-0,2 mm djupt.
Det går inte att laga det, jag har haft skickat det både till England o Holland, ingen kan laga det tydligen.

Så frågan är som jag inte kan själv, kan jag köra med den och i så fall på vilket sett påverkar den allt..?

alternativen som jag har, att fräsa upp blocket lite till eller svarva ner några cylindrar..

vad tror ni?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Menar du alltså att det är under undre vändpunkten?
I såna fall skulle jag skita i det,..

Nikasil cylindrar antar jag?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Hej Magnus
Nej inte under utan 15 mm upp i cylinderloppet, så det är inom kolvens rörelse...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Risken är att det börjar flaga så:
Är det en mjuk övergång samt nedanför oljskrapringens område så hade jag kört vidare.
"2-takts-trimmarna" har ju portar där kolvringarna går över på flera ställen och för dom funkar det. Bifoga gärna en bild då jag råkar ha en 2-takt mek på jobbet.

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Cylinder skada

Post by FilipF »

Kommer inte att flagna, det är en typ av specialcylinder i aluminium legering, homegent material. Har läst att man hade den några år på 70 talet. Nu har jag inte Bruce Anderssons bok här så jag kan inte hänvisa till denna.

Jag skall försöka ta ett foto och sen se om jag kan lägga in det här så ni kan se det.

Ett annat alternativ är att ta en RS cylinder som är väldigt lik i övrigt och svarva ner foten till 95 mm och använda den på en av cylindrarna. Det borde vara bättre än att behålla den skadade. Sen kommer frågan om hur den cylinder reagerar i värmen i förhållande till de andra...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det är alltså Alusil cylindrar? Satt väl på alla 2.7or utom rs och många 3.0 också, i alla fall i USA bilarna.

De finns väl i mängder att hitta en enstaka och svarva ned borde inte vara svårt. Det är ingen som vill ha dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Kan vara så, men jag vill ha dom... ;-)

skall titta vad jag har av cylindrar, det kan finnas på "lager" :-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
rpm
Posts: 37
Joined: Sun Mar 09, 2008 11:56 am
Location: Gbg

Post by rpm »

Bara som förtydligande. Tvåtaktarna har ringarna låsta i givna positioner för att att in svepa förbi en port med ringgapen. Hade inte blivit så lyckat annars
911 E -72
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Kan nämna för Er som är intresserad att den skadade cylindern nu är på väg till England (Nikasilfabriken..?) Jag var inne hos Jonte Engdahls MC firma i Löddeköpingen (Skåne) och det var inga problem att laga upp den cylindern. de hade ett par i veckan som de skickade till England för lagning.

Så nu väntar vi med spänning om vad som kommer tillbaka om en tre veckor. Pris 2500:-
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

FilipF wrote:Kan nämna för Er som är intresserad att den skadade cylindern nu är på väg till England (Nikasilfabriken..?) Jag var inne hos Jonte Engdahls MC firma i Löddeköpingen (Skåne) och det var inga problem att laga upp den cylindern. de hade ett par i veckan som de skickade till England för lagning.

Så nu väntar vi med spänning om vad som kommer tillbaka om en tre veckor. Pris 2500:-
Men då har du en cylinder som är Nicasil och resten Alusil?
Tänk på att man inte använder samma kolvar och kolvringar i dom. Nu funkar nog alusil grejerna tillsammans med Nicasil. Kolla också att du får rätt spel mellan kolv och cylinder sen, Nikasilet bygger lite grann.

Nicasil är lätt magnetiskt om man ska testa vad man har.

2500 var det för bara Nicasil beläggningen, eller tillsammans med lagningen av skadan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Magnus, erligt talat vet jag inte om det är aulosid eller nikasil, men jag räknar med att de vet vad de gör där de kunde laga den. Jag vet bara att det är en sats spacialcylindrar och det är inte samma material som de som sitter i 2,7l motorerna, jag har jämfört dessa.

2500 är för lagningen av cylindrarna
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Man kan ta det på leverantörsbeteckningen. KS kolven Schmidt är alusil och Nilsson mahle. Är det alusil är det inga problem med en skada i den position du beskriver. Nikasil har jag inte jobbat med professionellt så där är jag inte lika tvärsäker. Men det verkar inte livsfarligt...
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Johannes wrote:Man kan ta det på leverantörsbeteckningen. KS kolven Schmidt är alusil och Nilsson mahle. Är det alusil är det inga problem med en skada i den position du beskriver. Nikasil har jag inte jobbat med professionellt så där är jag inte lika tvärsäker. Men det verkar inte livsfarligt...
Rättstavningsfunktioner är roliga. :)

Nicasil kan börja fläkas bort om det är skadat, brukar ofta starta i överkanten mot toppen. Man får tex vara mycket försiktig att svarva toppen på en cylinder för stålet kan spräcka bort nicasilet.
Man kan inte gå helt på Mahle och Kolben Schmidt för KS har också gjort Nicasil cylindrar, eller om det var tvärt om...
Enklast är att känna med en magnet på ytan. Alusilet är också gråare än nicasil som är ganska blankt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Jag får prova med en magnet, cylindrarna är no name.

De sitter på en gamal tävlingsmotor från 70 talet som Jan Lundgård (känd Porsche åkare på 70 talet) var med o bygga enligt sägen och honom själv. Cylindrarna var något han köpte i Tyskland och skulle "likna" 2.0l cylindrar utvändigt för att inte avslöja att motorn hade en större volym. (tjuvtrimmat... eller :-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det har även funnits cylindrar med förkromade lopp.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om man vill vara omständig; ungefär så här är det. Tidigt femtiotal lanserade mahle alucylindrar ned ytbehandlande lopp. Första 911:orna har biral cylindrar. Aluminium gjutjärnslopp. Hösten 1966 introducerar Porsche gjutjärnscylindrar för den svagaste 911:an,T,. Samtidigt lanserar Mahle nikasil. Motorn 901/22 som återfinns i carrera Six och 911R får cylindrar med kromade lopp. Något år senare kommer kolben Schmidt med sitt alusil. Det är i princip outslitligt om luftfiltret är intakt. Alusil är pressgjuten aluminium med kisel inblandat. Aluminiumet etsas bort och loppet är av glashård kisel.

Slitstyrkan är enorm för alusil. De olika metoderna ställer skilda krav på kolvar och ringar.bla påverkar ytan av hur oljefilmen hänger kvar. På de senaste årsmodellerna förekommer så kallade lokasil det är en vidareutveckling. De skarpare GT modellerna har nikasil. Gissningsvis för att livslängden kanske inte är prioriterad på racervagnar...

De finns eftermarknadscylindrar som kallas för billets, de är frästa ur en massiv bit och måste fodras, oftast med nikasil liknande metoder. På moderna motorer med annan layout finns olika möjligheter till ytbehandling.

Hur som helst så slutade jag jobba proffessionellt med alusilsystem 1985 och då var det sammantaget det bästa som gick att köpa om man inte behövde tänka på kostnader.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Mycket tack för informationen Johannes, jag kommer åt mina cylindrar på lördag och skall då ta en närmare titt igen på dem, det var några år sedan sist jag granska de ordentligt...

återkommer med information om hur det går i vilket fall som helst...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Hej
Har testat cylindrarna nu, de är mycket lätt magnetiska, så det är kanske Nicasil då :-), men du kommer lagningen att fungera förhoppningsvis, är mycket nyfiken på hur det ser ut när de kommer tillbaka från England...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

motorn på gång

Post by FilipF »

ibland känns livet gott, blocket är klart och nu väntar vi på den reparerade cylindern från England...

[img]URL=http://imageshack.us/photo/my-images/14/djf7.jpg/][img]http://img14.imageshack.us/img14/7455/djf7.jpg[/img][/URL]
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Blocket ser fint ut Filip. Hur har du fått det så rent, är det isblästrat?

Står i begrepp att sätta ihop min motor till 914 igen och blocket är tvättat i maskin men det har ju inte den finishen efter det.
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Högtryckstvätt med varmt vatten, glasblästring, varmvattens tvätt i maskin med avfettning igen, torkning, renblåsning och kontroll av alla kanaler. Manuell spray med breaklean och avtorkning sista gången...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Tak för info!
Vid glasblästringen, täckte du för oljekanalerna på något sätt eller gjorde du rent dem efteråt med tryckluft? Egentligen är det väl bara för utseendets skull, men det vore kul att ha det i det skicket när man väl sätter ihop på nytt med nya delar.

Mitt är ju bara kört i motortvättmaskin och då har det en del beläggningar och ärgningar kvar även om det är rent. Är helt klart inne på att gå vidare och få det så "nytt" som möjligt.

Är det någon annan som har tips på ämnet är det ju alltid välkommet också!

Lycka till för övrigt! :)
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

vissa av kanalerna täcktes igen, men alla rengjordes med braeklean och blåstes, torkades och kontrollerades.
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

På den tiden jag arbetade med motorer till stridsflygplan så var renblåsning absolut förbjudet. Det finns risk att blåsa in nåt i ett skrymsle i kanalen. Det skulle alltid dammsugas!

Vilket påminner mig om att jag nog måste pallra mig till garaget och laga min vattenavskiljare till kompressorn , tji luft när ja la på dubbade hjul häromdan...
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Jaha, då gick det som det gick och inte fick göra... :-(
Fick tillbaka cylindern i onsdags kväll, total misslyckad. De har blästrat den eller syrat av cylindern för att få bort all invändig beläggning, bara för att sen konstatera att de inte kan laga den. Så jag har fått tillbaka cylindern utan invändig beläggning, helt rå.. så nu kan jag använda den till pennställ eller liknande. Katastrof

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra, 2,7l cylindrar passar inte i blocket. Jag har 5 st cylindrar med specialmått i cylinderfoten.

Skall dock till en ny motor renoverare i kväll, även han specialist på MC motorer, skall se om vi kan svarva om en 2,7L nikasil cylinder och på det sättet "Rädda" motorn.

Inget negativt på JE68 i Löddeköpinge, de gjorde vad de trodde och kunde, men APTECH i England som skulle göra jobbet, har jag inte mycket till övers för. Att inte kunna bedöma en skada innan de påbörjar arbetet, ja jag vet inte vad jag skall skriva här, men ni förstår säkert min frustation.

skall se om jag kan ta en bild senare och lägga in den här
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Post Reply