Generatorproblem

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Generatorproblem

Post by Hasse Targa 72 »

Har på gamla sajten fått goda råd vart jag kan vända mig för att få generatorn servad/reparerad. Har därför plockat ur "fläkten" men kan nu inte lossa själva generatorn ur fläkten. Måste jag ta med hela fläkten till elfirman eller hur ska jag göra för att få isär fläkten så att själva generatorn kommer loss?
Motorn är en 72 T och mycket sk-t har fastnat på fläktbladen och på kanterna och jag vill gärna kunna göra rent där innan jag monterar in generatorn i fläkten igen.
Tacksam för snabba svar eftersom jag vill göra några höstrepor utan tak innan det blir alltför kallt och regnigt.
Hälsninga
Hasse
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 11
Joined: Thu Aug 11, 2005 8:44 pm

Post by admin »

Flyttade din fråga till detta forum eftersom "informationsforumet" endast är till för just information.
Mvh
Admin
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag är tyvärr inget meckar profs och kan inte komma med några råd. Men jag ser att projektet fins med i "101 Projects ..." boken (sid 61-63), av bilderna att döma så ser det ut som att det går att ta isär ...

"The alternator should slide out of the housing. It may need some gentle coaxing, but be careful not to damage the studs that mount it to the housing. Some light taps with a soft hammer should force it loose from the housing. Try to tap evenly around all of the studs - it's easy for the alternator to get jammed inside the fan housing."
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply