Håller på att sätta i en 2.2 l motor 70a, i en 912 66a. Undrar vilken växellåda som är enklast att använda, 902 eller 915 ? Undrar också vilka delar som isf behövs för respektive låda? Tryckplatta, lamell, urtrampningslager och ev andra delar svänghjul, med eller utan kuggkrans?
Tacksam för alla tips och idéer.
Putte i Onsala
902 eller 915 till en 2.2 1970 motor ?
Nu ska vi se...
Jag antar att 902-lådan sitter i nu. Om du vill byta till 915-lådan åker du på att byta drivknutar eller naven samt växelstången (hockeyklubban inuti ramröret). Måste man inte också knacka lite plåt för att 915-lådan fysiskt skall få plats?
Jag tycker du ska utgå från att behålla 902:an.
902 och 915 har en annan kopplingslösning än vad din 70-motor har/hade. Du måste byta svänghjul på din motor oavsett om du väljer 902 eller 915. Det är väl bolt-on att bara köpa ett tidigt (upp till 1969) eller sent (efter 1971) svänghjul och bulta fast på 70-motorn, tror jag. Tryckplatta och urtrampningslager måste matcha lådan.
Andra får hoppa in med detaljkunskap också, men detta är mina spontana tankar iaf.
Jag antar att 902-lådan sitter i nu. Om du vill byta till 915-lådan åker du på att byta drivknutar eller naven samt växelstången (hockeyklubban inuti ramröret). Måste man inte också knacka lite plåt för att 915-lådan fysiskt skall få plats?
Jag tycker du ska utgå från att behålla 902:an.
902 och 915 har en annan kopplingslösning än vad din 70-motor har/hade. Du måste byta svänghjul på din motor oavsett om du väljer 902 eller 915. Det är väl bolt-on att bara köpa ett tidigt (upp till 1969) eller sent (efter 1971) svänghjul och bulta fast på 70-motorn, tror jag. Tryckplatta och urtrampningslager måste matcha lådan.
Andra får hoppa in med detaljkunskap också, men detta är mina spontana tankar iaf.
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
1970 911T (såld)
Nu ska vi se...
Jag antar att 902-lådan sitter i nu. Om du vill byta till 915-lådan åker du på att byta drivknutar eller naven samt växelstången (hockeyklubban inuti ramröret). Måste man inte också knacka lite plåt för att 915-lådan fysiskt skall få plats?
Jag tycker du ska utgå från att behålla 902:an.
902 och 915 har en annan kopplingslösning än vad din 70-motor har/hade. Du måste byta svänghjul på din motor oavsett om du väljer 902 eller 915. Det är väl bolt-on att bara köpa ett tidigt (upp till 1969) eller sent (efter 1971) svänghjul och bulta fast på 70-motorn, tror jag. Tryckplatta och urtrampningslager måste matcha lådan.
Andra får hoppa in med detaljkunskap också, men detta är mina spontana tankar iaf.
Jag antar att 902-lådan sitter i nu. Om du vill byta till 915-lådan åker du på att byta drivknutar eller naven samt växelstången (hockeyklubban inuti ramröret). Måste man inte också knacka lite plåt för att 915-lådan fysiskt skall få plats?
Jag tycker du ska utgå från att behålla 902:an.
902 och 915 har en annan kopplingslösning än vad din 70-motor har/hade. Du måste byta svänghjul på din motor oavsett om du väljer 902 eller 915. Det är väl bolt-on att bara köpa ett tidigt (upp till 1969) eller sent (efter 1971) svänghjul och bulta fast på 70-motorn, tror jag. Tryckplatta och urtrampningslager måste matcha lådan.
Andra får hoppa in med detaljkunskap också, men detta är mina spontana tankar iaf.
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
1970 911T (såld)
Hej!
Har du 902 eller 902 lådan som satt i 912 från början, går det som ovan skriver fint att sätt på den på 2,2 motorn.
Du måste skaffa ett svänghjul 901 / 902 samt stödlager+ nya skruvar (inte samma som 912) (inte samma som svänghjul heller som 2,2 motorn har original, vilket har en 911 låda) tryckplatta och lamell är samma som 912.
Har du 902 eller 902 lådan som satt i 912 från början, går det som ovan skriver fint att sätt på den på 2,2 motorn.
Du måste skaffa ett svänghjul 901 / 902 samt stödlager+ nya skruvar (inte samma som 912) (inte samma som svänghjul heller som 2,2 motorn har original, vilket har en 911 låda) tryckplatta och lamell är samma som 912.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Till varvräknaren rekomenderar jag [url] http://www.ashlocktech.com/Porsche_Applications.html
Magisk box som kan anpassa varvräknare till "fel" antal cylindrar samt kicka upp spänningen så att gammal varvräknare triggas av CDI boxen
Bo
Magisk box som kan anpassa varvräknare till "fel" antal cylindrar samt kicka upp spänningen så att gammal varvräknare triggas av CDI boxen
Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Till varvräknaren rekomenderar jag http://www.ashlocktech.com/Porsche_Applications.html
Magisk box som kan anpassa varvräknare till "fel" antal cylindrar samt kicka upp spänningen så att gammal varvräknare triggas av CDI boxen
Bo
Magisk box som kan anpassa varvräknare till "fel" antal cylindrar samt kicka upp spänningen så att gammal varvräknare triggas av CDI boxen
Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Hej Bo Tack för tippset,Dutch wrote:Till varvräknaren rekomenderar jag http://www.ashlocktech.com/Porsche_Applications.html
Magisk box som kan anpassa varvräknare till "fel" antal cylindrar samt kicka upp spänningen så att gammal varvräknare triggas av CDI boxen
Bo
jag har också bytt motor i min -65:a och varvräknaren fungerar inte som den ska,
jag beställde en Box direkt och den kostar med frakt 504:-
hälsar Kenneth Berglund