Service 911 -88

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jaan
Posts: 16
Joined: Sun Dec 06, 2009 9:10 am

Service 911 -88

Post by Jaan »

Jag har en 911 -88 som gått 3100 mil. Gör oljebyte själv men tänkte att det kanske skulle vara dags med en "stor" service. Persche Center erbjud mig detta för 15.000:-
2000 mila service är gjord 1999-05-05 vid 1500 mil samt 2005-04-19 vid 2354 mil. Oljebyte samt byte av bromsolja gjord 2009-05-13.

Tacksam för tips vilken service som kan vara lämplig att göra på bilen?
Hur ofta bör man byta olja när man kör så lite som jag gjort hitentills?

/Jaan
##################
411 -71
911 -74
911 -88
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

På en sådan bil skulle jag serva den enligt serviceboken på Porsche Center. Ska den nån gång säljas, kanske till en Tysk, så är det jätteviktigt om man ska få ut rätt pengar.
Sen kan man förstås byta oljan mellan servicarna själv, jag skulle kanske byta vart annat år. Hellre en billigare olja och tätare byten än tvärt om.

Bromsvätskan är det nog dags för snart, den vill man ha fräsch.

Med så få mil gissar jag att du knappt kör upp en tank bensin om året. Då kan det vara bra att tänka ut en strategi för att den inte ska stå med gammal soppa som sätter igen ledningar och spridare. Dessutom soppa som är typ 6 månader är inte mycket att hänga i granen, det ska du inte köra på, motorn är högkompad och saknar knacksensorer.
Har inget bra svar, men det finns medel all hälla i bensinen som gör den stabilare, vet ej hur det funkar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jaan
Posts: 16
Joined: Sun Dec 06, 2009 9:10 am

Post by Jaan »

För mig är det nog redan kört med att få ut rätt pengar. Det är så att min pappa köpte bilen ny som sedan ärvdes av min mamma.När mamma dog ärvde jag bilen och systern lägenheten. Servicebok och manual mm låg i lägenheten vilket min syster slängde då hon rensade ut den :(
Känns lite kymigt speciellt då min pappa nästan aldrig körde bilen då han vart mycket sjuk och min mamma aldrig körde den utan det är bara jag som gjort det.

Mobil 1 olja hittade jag billigt på nätet. Tror jag betalade 100 kr/l Ändå billigare om man beställde från Tyskland. Vilken "billig" olja rekommenderar du?

Strategin måste bli att köra mer med bilen :D
Har några mil till närmsta Shell mack i Hallstavik dit jag åker och tankar får att få 98 oktan.

/Jaan

MagnusW wrote:På en sådan bil skulle jag serva den enligt serviceboken på Porsche Center. Ska den nån gång säljas, kanske till en Tysk, så är det jätteviktigt om man ska få ut rätt pengar.
Sen kan man förstås byta oljan mellan servicarna själv, jag skulle kanske byta vart annat år. Hellre en billigare olja och tätare byten än tvärt om.

Bromsvätskan är det nog dags för snart, den vill man ha fräsch.

Med så få mil gissar jag att du knappt kör upp en tank bensin om året. Då kan det vara bra att tänka ut en strategi för att den inte ska stå med gammal soppa som sätter igen ledningar och spridare. Dessutom soppa som är typ 6 månader är inte mycket att hänga i granen, det ska du inte köra på, motorn är högkompad och saknar knacksensorer.
Har inget bra svar, men det finns medel all hälla i bensinen som gör den stabilare, vet ej hur det funkar.
##################
411 -71
911 -74
911 -88
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jaan wrote:För mig är det nog redan kört med att få ut rätt pengar. Det är så att min pappa köpte bilen ny som sedan ärvdes av min mamma.När mamma dog ärvde jag bilen och systern lägenheten. Servicebok och manual mm låg i lägenheten vilket min syster slängde då hon rensade ut den :(
Känns lite kymigt speciellt då min pappa nästan aldrig körde bilen då han vart mycket sjuk och min mamma aldrig körde den utan det är bara jag som gjort det.

Mobil 1 olja hittade jag billigt på nätet. Tror jag betalade 100 kr/l Ändå billigare om man beställde från Tyskland. Vilken "billig" olja rekommenderar du?

Strategin måste bli att köra mer med bilen :D
Har några mil till närmsta Shell mack i Hallstavik dit jag åker och tankar får att få 98 oktan.

/Jaan

MagnusW wrote:På en sådan bil skulle jag serva den enligt serviceboken på Porsche Center. Ska den nån gång säljas, kanske till en Tysk, så är det jätteviktigt om man ska få ut rätt pengar.
Sen kan man förstås byta oljan mellan servicarna själv, jag skulle kanske byta vart annat år. Hellre en billigare olja och tätare byten än tvärt om.

Bromsvätskan är det nog dags för snart, den vill man ha fräsch.

Med så få mil gissar jag att du knappt kör upp en tank bensin om året. Då kan det vara bra att tänka ut en strategi för att den inte ska stå med gammal soppa som sätter igen ledningar och spridare. Dessutom soppa som är typ 6 månader är inte mycket att hänga i granen, det ska du inte köra på, motorn är högkompad och saknar knacksensorer.
Har inget bra svar, men det finns medel all hälla i bensinen som gör den stabilare, vet ej hur det funkar.
Då skulle jag vara lite irriterad på min syrra... ;) otur.

Köra lite mer är en bra strategi tycker jag!

Svårt det där med olja...
Mobil 1 kan man ofta hitta på Jula på våren för ~70-80/litern. Själv kör jag på Biltemas helsyntet 5w-50, det är en olja av bra kvalité till bra pris, jag tycker den är lite tunn skulle hellre kört 10w 50. Jag kör 500 mil om året och byter i gång om året, på hösten är att föredra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Oljebyte varje år, minst. Oljan åldras ganska snabbt. När du ställer in för säsongen är det läge att byta men avstå från att starta upp. T
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Johannes wrote:Oljebyte varje år, minst. Oljan åldras ganska snabbt. När du ställer in för säsongen är det läge att byta men avstå från att starta upp. T
Att byta på hösten är jag med på , brukar själv göra det, men varför ska man inte starta upp motorn efter bytet av olja ?

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Kondens, om du inte kör den glödhet...
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag byter på hösten, inte nödvändigtvis precis när jag ställer in bilen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Är skicket i topp så är det det som räknas. Boken är givetvis ett bra stöd. Priset på servicen är diskutabelt...eftersom de äldre har gått upp i pris så är det inte så att servicekostnaden egentligen märks.

För ett tag sedan gjorde vi första servicen på en modern C4S cab i Lübeck och brände vidare till pfalz och Stuttgart. Samma prisnivå på servicen som du nämner men servicen gentemot kunden betydligt högre än i Sverige. Till servicen kom det till lite remmar och krafs, men det är försumbart jämfört med värdeminskningen på en sån bil. Det handlar uppskattningsvis om 10 - 12 000 i månaden.

Hur som helst så är en 3.2 bättre att köra!
Post Reply