Verktyg för spindelleds-mutter...?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Verktyg för spindelleds-mutter...?

Post by Christoffer E »

Hej,

Nybesiktigad och med anmärkning på ena spindelleden gav jag mig glatt i kast med demontering - bara för att inse att där sitter nån spezial-mutter!?

Jag sprutade fullt med krypolja, lämnade det över natten och bestämde mig för att leta upp nåt lämpligt verktyg. Nån som har nåt tips på vad man kan använda? Var kan man få tag på nyckel?

PS - och vad är det för moment på muttern när man sen drar fast den?

Tackar // C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Det finns att köpa en hylsa som passar men jag har hört att den lätt går sönder om man använder den för att ta bort muttern. Funkar säkert bra att dra dit med.

Jag använde en mejselhammare för att få bort muttern och sen använde jag den gamla muttern för att göra ett verktyg för att kunna dra fast den nya. 250Nm ska det tydligen vara. Skrev lite om det här viewtopic.php?p=1498&highlight=#1498.

Andra gången jag gjorde detta på min nuvarande bil hade jag ingen jättemomentnyckel så då satte jag en slangklämma runt verktyg och mutter för att hålla det på plats, använde vanligt dragskaft och lyfte med domkraft underifrån för att få ett bra grepp i muttern, om du förstår vad jag menar? Sen drog jag bara så mycket jag orkade. Det verkar funka.

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

En stor rörtång med vassa tänder brukar man kunna få grepp med. Sen är det bara att dra "riktigt hårt".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Tack! Jag värmde lite med värmepistol och kylde sen snabbt ner med tryckluft, klappade till den med ett don och vips lossnade den fint med en rörtång. Blev dock en del märken av tången och när jag väl ska sätta dit den nya så skulle det kännas bättre att använda nåt som ger bättre kontroll.

250 Nm är ju "rätt bra drag" under galosherna... jag får se om jag kan hitta nåt eller bygga med hjälp av den gamla muttern... :? Fanns ett "mothållsverktyg" för VW/VAG hos Autoexperten men det kostade 1200:- + moms. Not worthy... :shock:
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag har "rätt" verktyg, men det är inte helt lätt att dra med heller. På min 77 så drog jag fast med rörtång också, blev lite märken såklart men det är ju ingen som ser...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply