Hej,
Nybesiktigad och med anmärkning på ena spindelleden gav jag mig glatt i kast med demontering - bara för att inse att där sitter nån spezial-mutter!?
Jag sprutade fullt med krypolja, lämnade det över natten och bestämde mig för att leta upp nåt lämpligt verktyg. Nån som har nåt tips på vad man kan använda? Var kan man få tag på nyckel?
PS - och vad är det för moment på muttern när man sen drar fast den?
Tackar // C
Verktyg för spindelleds-mutter...?
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Verktyg för spindelleds-mutter...?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Det finns att köpa en hylsa som passar men jag har hört att den lätt går sönder om man använder den för att ta bort muttern. Funkar säkert bra att dra dit med.
Jag använde en mejselhammare för att få bort muttern och sen använde jag den gamla muttern för att göra ett verktyg för att kunna dra fast den nya. 250Nm ska det tydligen vara. Skrev lite om det här viewtopic.php?p=1498&highlight=#1498.
Andra gången jag gjorde detta på min nuvarande bil hade jag ingen jättemomentnyckel så då satte jag en slangklämma runt verktyg och mutter för att hålla det på plats, använde vanligt dragskaft och lyfte med domkraft underifrån för att få ett bra grepp i muttern, om du förstår vad jag menar? Sen drog jag bara så mycket jag orkade. Det verkar funka.
/Calle
Jag använde en mejselhammare för att få bort muttern och sen använde jag den gamla muttern för att göra ett verktyg för att kunna dra fast den nya. 250Nm ska det tydligen vara. Skrev lite om det här viewtopic.php?p=1498&highlight=#1498.
Andra gången jag gjorde detta på min nuvarande bil hade jag ingen jättemomentnyckel så då satte jag en slangklämma runt verktyg och mutter för att hålla det på plats, använde vanligt dragskaft och lyfte med domkraft underifrån för att få ett bra grepp i muttern, om du förstår vad jag menar? Sen drog jag bara så mycket jag orkade. Det verkar funka.
/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
VW 223 Kleinbus -61
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Tack! Jag värmde lite med värmepistol och kylde sen snabbt ner med tryckluft, klappade till den med ett don och vips lossnade den fint med en rörtång. Blev dock en del märken av tången och när jag väl ska sätta dit den nya så skulle det kännas bättre att använda nåt som ger bättre kontroll.
250 Nm är ju "rätt bra drag" under galosherna... jag får se om jag kan hitta nåt eller bygga med hjälp av den gamla muttern... Fanns ett "mothållsverktyg" för VW/VAG hos Autoexperten men det kostade 1200:- + moms. Not worthy...
250 Nm är ju "rätt bra drag" under galosherna... jag får se om jag kan hitta nåt eller bygga med hjälp av den gamla muttern... Fanns ett "mothållsverktyg" för VW/VAG hos Autoexperten men det kostade 1200:- + moms. Not worthy...
Porsche 912 Coupé 1969 Silver