Tändhattar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Tändhattar

Post by 912 »

Tänkte göra nya tändkablar idag. Vad skall resistansen vara i tändhattarna. Mätte på 3st av mina idag! Avbrott i en, 3080 Ohm samt 4,70Kohm. Var köper man nya tändhattar? På tändhattarna står det Beru 3/6 Germany.

/Mvh Roger
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Läst lite på nätet idag! Tydligen så har jag sc tändhattar dom ligger på 3000 Ohm. Orginal skall dom vara på 1000 Ohm vid tändhattarna och en resistans på 1000 Ohm vid fördelar locket. Då verkar 2 av dom 3 som jag mätte på vara kassa. Skall mäta dom andra 3 nu på eftermiddagen. Vart hittar jag lösa tändhattar?? Om jag skall köpa en helt ny tändkabelsats vart hittar jag den billigast? Är det OK att köra med SC´n tändkablar på en 2.2S ?

Snälla någon svara :)

/Mvh Roger
User avatar
nwiderlund
Posts: 42
Joined: Mon Feb 06, 2006 10:45 pm
Location: Uppsala SWEDEN

Post by nwiderlund »

Det är Ok att köra med nyare tändkablar, då generellt äldre tändspolar och tänddelar är mindre känsliga. Men nog borde det vara en möjligt och säkert billigare att leta upp nya kablar o hattar. Bildels firman Meca är återförsäljare för bosch de borde ha de delar du behöver!
911SC -81 Bra
VW T1 -50 Objekt
VW T1 -65
Formula VEE
+ div vattenkylda bruksbilar
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Du kan enkelt beställa tändhattar på nätet hos tex Performance Products (Automotion.com) eller når i den stilen. Du kan också få dem från någon pirathandlare här hemma. Undvik nån sån där universal tändhatt, det blir aldrig bra. Min gissning är att de kostar ca 250 sek stycket.

Använd kabel med koppartråd och välj prylar med så lite resistans som du kan hitta. Resistansen är bara för att det inte skall störa i radion. Tex de där med kolfibertrådar kan man slänga direkt.

/AJ
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Tack ska ni ha! Jag vill ha nya tändhattar på en gång :) Har redan köpt kabel på metervara och lödbara skor. Jag får kolla runt i butikerna hemmakring! Att beställa från USA tar för lång tid!

/Mvh Roger
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Ville bara tala om slutet på denna historia (tror jag iallafall). Mätte nu på förmiddagen på mina resterande 3 och dom var också kassa (Min FLUKE är ej kass!). Kollade med Perry´s motor och han skulle ha ca: 330Kr/st för tändhattarna. Så jag beställde en ny komplett tändkabelsats av våran sponsor för 1495Kr (Ibland känns det som om jag sponsar han :lol: )

/Mvh Roger
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Leveranstider...

Ofta har jag beställt från USA en måndag och haft grejorna på onsdag. Snabbare än porschecenter åtta mil bort om de sänder med posten. Bussgods har gått på två timmar!

/AJ
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Mina paket från USA har fått en tendens att fastna i tullen! Och då verkar det ta tid innan paketet till slut hamnar på posten!

/Mvh Roger
Post Reply