Rullbälten vs. fasta säkerhetsbälten i 911 -70

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Martin M.
Posts: 390
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Rullbälten vs. fasta säkerhetsbälten i 911 -70

Post by Martin M. »

Jag har en kompis som har en fin 911 S -70 som har fasta säkerhetsbälten monterade.

Han funderar på att byta bälten i bilen men vi undrar när rullbälten fanns att få till 911. Någon som vet vilket år man började med rullbälten i 911?

.
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

säkerhetsbälte

Post by nicklasliljegren »

Jag vet inte exakt vilket år som det blev standard med sk. rullbälten. Jag har emellertid sett att de fanns i vart fall från och med 1969 (framgår av tillbehörskatalogen) som tillval. De var mao inte standard. Min bil från 1970 hade fasta trepunkts bälten. Det var även vissa skillnader. Rullbältena hade en panel som täckte själva rullen. Bilar med de fasta trepunkts bältena saknade sådan. I europa var bältena, hanen och honan av märket Repa. Jag har dock för mig att själva bältesrullen var av märket auto flug. De europeiska skall även ha haft en orange söm mitt i. Det går att beställa såväl märken som bältesmaterial och även täck panel som repro. Däremot är det betydligt svårare att få tag på en autoflug rulle till en 911. Ett alternativ är att köpa nya rullbälten (finns tex på lakewell.com eller stoddard.com) och en täckpanel, om man nu nödvändigtvis vill göra sig av med sina gamla. De är emellertid överlägset bäst på att bara hänga och dingla. Någon som är bättre än jag får fylla i på (om jag har fel i något avseende).
Ps om nu din vän vill byta bälten får han eller hon gärna sälja sina gamla till mig.

Mvh Nicklas
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
User avatar
Schiefer
Posts: 36
Joined: Sun Dec 28, 2008 11:52 pm
Location: Norge

Post by Schiefer »

Tjena Martin!
Korrekt at rullebelter var tilgjengelig fra 69MY, men ikke DOT godkjent i USA. Sjelden option til 69-71! Gi beskjed hvis dere kommer over et ektra sett, trenger til min 2,2.

Legger ved et bilde fra 70S owners manualen og noen bilder av korrekt Repa/Autoflug belte. Disse er merket 1969/3, legg merke til at de mangler den orange sømmen, så mulig de tidligste beltene var helt sorte.

Jeg er usikker på om dekslene til rullene også ble brukt på Targa og når de ble innført. Har ikke sett bilder av disse på annet en 71 modell.

Image

Image

Image

Image

Mvh Rådmund
59 Porsche Diesel Junior
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
User avatar
Martin M.
Posts: 390
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Tack Rådmund!

Martin
Post Reply