Att få loss en vevaxelmutter

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Att få loss en vevaxelmutter

Post by bsimonson »

Tänkte bara dela med mig av lite, för mig, ny kunskap om hur man kan få bort tröga bultar.

Jag ska försöka montera på en Tom Amon tillverkad ring för att råda bot på läckage från o-ringen på vevaxellagret (http://911scowner.wordpress.com/2013/05 ... -part-one/). Tyvärr satt bulten som håller remskivan hårt så in i hel**te.

Efter att utan framgång ha provat med två olika mutterdragare (el, luft), ett enmeters förlängningsrör samt dra och dunka med en hammare samtidigt tog vi till sist fram en gasolbrännare och värmde på. När det var rejält varmt provade vi igen med både mutterdragare och vanlig råstyrka. Ingen lycka nu heller. När vi däremot hade låtit bulten svalna igen, då gick det! T o m relativt enkelt (med mutterdragen).

Hoppas någon har nytta av detta nästa gång det svärs över en envis bult - låt den svalna och prova igen!

/b
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
per222
Posts: 5
Joined: Fri Nov 23, 2012 6:03 pm

Post by per222 »

Hur gick det? Blev lagret tätt?
Har samma problem och är intresserad av ringen ifrån Tom Amon.

/Per
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Än så länge är det helt tätt, dock har jag bara kört uppskattningsvis 2-300 mil så det är kanske lite tidigt att ropa hej.

Dock är det ju helt klart värt att försöka med tanke på alternativkostnaden. Jag applicerade rikligt med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... kon-36193/ när jag satte dit den men man kan ju såklart experimentera med andra produkter.

/b
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Att försöka lossa ett varmt förband är dömt att misslyckas, det skär ofta. Är det rost så gäller det att värma mest på muttern med acetylen. En spetsig låga är nödvändigt. Och så måste man ha koll var i lågan det är varmast. Kyl gärna med blöt trasa före dragningen.

En slagringsnyckel är ofta väldigt bra även utan värme!
per222
Posts: 5
Joined: Fri Nov 23, 2012 6:03 pm

Post by per222 »

Tack för svaret,
Jag kommer nog att göra ett försök. Det är lite jobbigt med för mycket oljeläckage.
/Per
Post Reply