Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Putte
Posts: 23
Joined: Mon Oct 13, 2008 3:44 pm
Location: Onsala

Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?

Post by Putte »

Undrar om det ät någon som har erfarenhet och kunskap av att sätta i en 2,2 sexa i en 912a? vad säger bilprovningen ? Vad behövs åtgärdas innan ? Finns det någon dokumentation kring detta? Dela gärna med er av er erfarehet och kunskap. Tack på förhand.
User avatar
Svarten
Posts: 242
Joined: Sun Jul 01, 2007 12:33 am
Location: Solberga, Stockholm

Post by Svarten »

Hejsan.
Jag ställde frågan till SBP för c:a 10 år sedan och fick ett utdrag faxat till mig, dokumentat heter: P-27-60-50.
Där står, för effektökning/motorbyte av 911 och 912, följande:

Upp till 96 kW behövs inga förändringar
Upp till 110 kW behövs ventilerade Porsche Bromsskivor fram och bak
Upp till 140 kW enligt ovan samt krängningshämmare fram och bak
Upp till 154 kW enligt ovan samt större bromsok fram (beläggarea 152 cm2 istället för 105 cm2). Bilar äldre än -73 ska ha integrerad spoiler i framstötfångaren (S-modell). Bilar före -68 måste byggas om till LWB

För 912 måste förspänningen i bakfjädringen ökas p.g.a den högre vikten på den 6-cylindriga motorn.
Säg till om du vill ha dokumentet mailat.

Mvh: Janne

P.S: Min 912/6 har haft solida skivor ända sen den byggdes om i början på 80-talet och det har aldrig funnits anmärkningar på detta på tidigare besiktningsprotokoll.
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Jag är inne på att lyfta i en 2.4E i en 68:a 912.
Ni som har tidiga 911or med korta hjulbasen, finns det någon grund i ryktena att bilar ned korta hjulbasen i princip är livsfarliga pga. viktfördelningen? En MFI motor är en rejäl klump...
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Dizzycap wrote:Jag är inne på att lyfta i en 2.4E i en 68:a 912.
Ni som har tidiga 911or med korta hjulbasen, finns det någon grund i ryktena att bilar ned korta hjulbasen i princip är livsfarliga pga. viktfördelningen? En MFI motor är en rejäl klump...
Alla 911or är "livsfarliga" pga sin medeltida konstruktion.... Ett stark överdrivet ryckte, speciellt med moderna däck.

2.4E har väl lika mycket effekt som vad en 68 2.0S hade. Det är väl bara pumpens vikt som tillkommer på motorn.

Nya bussningar, dämpare och kanske lite styvare stavar kan vara på sin plats så att allt är fräscht.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Jag har 2,2E (högkomp, S-kolvar) i en SWB. tycker att det fungerar mycket bra.
(I helgen försökte en -85 - 87? Carrera köra ifrån mig på 90-väg utan att lyckas jag hade mer kraft men inte tillräckligt för att köra om)
Jag kör dock sällan på gränsen. Jag försöker följa devisen att åka långsamt in i kurvorna och accelerera lite lagom genom hela kurvan, aldrig släppa på gasen i kurvan för att undvika en lastväxling. Jag tror även att det är viktigt att bromsa klart innan man börjar svänga.
Om jag jämför med 2-liters motorn med S-kammar som jag aldrig fick gå bra på låga varv och effekten kom med lite ketchup effekt vid 4500rpm så är bilen mycket mer hanterbar med 2,2 MFi motorn.

EDIT: angående vikt så väger pumpen ungefär lika som som förgasarna men magnesium blocket är ca 10 kg lättare än Aluminium blocket.

Min set up:
Ingen krängare bak och obefintlig diffbroms.
Däck 195/60-15
Stötdämparna ok
Orginalhöjd på bilen (lite rallystuk)

Om jag skulle ändra något så tror jag att dagens moderna däck tål lite hårdare fjädring.

Så in med 2,4:an i din 912

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Dutch wrote: Jag kör dock sällan på gränsen. Jag försöker följa devisen att åka långsamt in i kurvorna och accelerera lite lagom genom hela kurvan, aldrig släppa på gasen i kurvan för att undvika en lastväxling. Jag tror även att det är viktigt att bromsa klart innan man börjar svänga.
-Bosse
Vettiga råd.
Bromsa klart innan svängen. Trail braking, att bromsa in i kurvan, funkar bara om man har en hård bil och ABS, i alla fall för amatörer...

Stödgas genom kurvan.

När man träffat apex eller ser att man inte kommer att få slut på asfalt ut ur kurvan kan man mosa på fullt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Kee
Posts: 29
Joined: Fri May 08, 2009 9:36 pm
Location: Strängnäs

Re:

Post by Kee »

.
Last edited by Kee on Sat Apr 21, 2018 7:21 pm, edited 4 times in total.
Porsche 911 -70
User avatar
1973 RSR
Posts: 24
Joined: Thu Aug 01, 2013 12:40 pm

Re:

Post by 1973 RSR »

Svarten wrote:Hejsan.
Jag ställde frågan till SBP för c:a 10 år sedan och fick ett utdrag faxat till mig, dokumentat heter: P-27-60-50.
Där står, för effektökning/motorbyte av 911 och 912, följande:

Upp till 96 kW behövs inga förändringar
Upp till 110 kW behövs ventilerade Porsche Bromsskivor fram och bak
Upp till 140 kW enligt ovan samt krängningshämmare fram och bak
Upp till 154 kW enligt ovan samt större bromsok fram (beläggarea 152 cm2 istället för 105 cm2). Bilar äldre än -73 ska ha integrerad spoiler i framstötfångaren (S-modell). Bilar före -68 måste byggas om till LWB

För 912 måste förspänningen i bakfjädringen ökas p.g.a den högre vikten på den 6-cylindriga motorn.
Säg till om du vill ha dokumentet mailat.

Mvh: Janne

P.S: Min 912/6 har haft solida skivor ända sen den byggdes om i början på 80-talet och det har aldrig funnits anmärkningar på detta på tidigare besiktningsprotokoll.

Hej
Måste bilen reggas om vid bytt motor enligt ovan eller räcker det att visa upp dokumentet?
Porsche 911 3,0MFI - 1973
Mini MkVII - 1997
BMW 335Xd - 2016
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?

Post by Johannes »

swb vagnarna har egentligen det bättre chassit. långa hjulbasen blir mer gubbracer för autobahnkörning.

Oavsett vilken av de tre hjulbaserna så påverkar nog bränslemängden allra mest.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?

Post by Johannes »

2 liters S 67/68 med förgasare fanns att få med 160,168 eller 175 hk. Insprutaren 1969 hade 170.

Under de första åren klagades det alltid på att bilen var för understyrd och senare i reklamen gjorde de en grej av att överstyrningen kom tillbaks i samband med introduktionen av S modellen. 67 har 4,5 tummare och 68 ökades fälgbredden till 5,5 och spacers. Summa summarum, en 68 har häftigare överstyrning när den väl kommer och det var det som rallyförarna verkligen uppskattade!

En länk med lite historia och några sidor att bläddra i. Bläddern sitter högt upp

http://auto.howstuffworks.com/porsche-911-history2.htm

Och en till:
http://www.caranddriver.com/reviews/196 ... est-review
User avatar
Oskar.G
Posts: 209
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re:

Post by Oskar.G »

Svarten wrote: Mon May 20, 2013 9:23 pm Hejsan.
Jag ställde frågan till SBP för c:a 10 år sedan och fick ett utdrag faxat till mig, dokumentat heter: P-27-60-50.
Där står, för effektökning/motorbyte av 911 och 912, följande:

Upp till 96 kW behövs inga förändringar
Upp till 110 kW behövs ventilerade Porsche Bromsskivor fram och bak
Upp till 140 kW enligt ovan samt krängningshämmare fram och bak
Upp till 154 kW enligt ovan samt större bromsok fram (beläggarea 152 cm2 istället för 105 cm2). Bilar äldre än -73 ska ha integrerad spoiler i framstötfångaren (S-modell). Bilar före -68 måste byggas om till LWB

För 912 måste förspänningen i bakfjädringen ökas p.g.a den högre vikten på den 6-cylindriga motorn.
Säg till om du vill ha dokumentet mailat.

Mvh: Janne

P.S: Min 912/6 har haft solida skivor ända sen den byggdes om i början på 80-talet och det har aldrig funnits anmärkningar på detta på tidigare besiktningsprotokoll.
Hejsan rycker nu upp en väldigt gammal tråd. Men det börjar vara dags för reg besiktning för min 912a med ökad effekt. Hade säkert underlättat om jag har med mig en utskrift på detta dokument.

Har du eller någon annan på förumet möjligtvis kvar det?
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Kralle
Posts: 46
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:00 pm

Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?

Post by Kralle »

Dokument enligt önskemål..
Attachments
P27-60-50.jpg
P27-60-50.jpg (1.11 MiB) Viewed 11523 times
P27-63-01.jpg
P27-63-01.jpg (1.18 MiB) Viewed 11523 times
P27-60-60.jpg
P27-60-60.jpg (1.11 MiB) Viewed 11523 times
P27-60-61.jpg
P27-60-61.jpg (1.6 MiB) Viewed 11523 times
User avatar
Oskar.G
Posts: 209
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?

Post by Oskar.G »

Tack så mycket Kralle! Nu gäller det bara att ha lite tur och hitta en vettig besiktningsman, så rullar det snart en till bil i Umeå.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
JMB
Posts: 1050
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?

Post by JMB »

Oskar.G wrote: Tue Sep 14, 2021 8:59 am Tack så mycket Kralle! Nu gäller det bara att ha lite tur och hitta en vettig besiktningsman, så rullar det snart en till bil i Umeå.
Det ska nog gå bra! Fråga runt lite tills du hittar en entusiast (mekanikerna i området brukar ha koll)

En av besiktningarna här nere har haft en speciell dag när dom besiktigat hobby bilar. Alltid en lördag och det blev mer till en däcksparkarträff. Dom killarna var alltid vettiga såvitt jag vet
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?

Post by Johannes »

Det går nog bra!

När jag besiktade för att par år sen så var supporterklubben på provningen mäkta förvånade. Sitter motorn bak...

Men klagade i protokollet på att triangeln saknades, det låg två under frontluckan.

Ser att hjulbasen är skriven till 2210 i dokumentet. Det brukar stå 2211 med det är väl irrelevant i sig
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?

Post by Niklas »

Borde gå alldeles utmärkt!
Tror att de hade blivit förvånade om det sitter en 4-cylndrig motor
i den så det kommer inte att vara några problem.
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
Post Reply