Specialverktyg 9191 för att fixera kamdrevet
Specialverktyg 9191 för att fixera kamdrevet
Jag tänkte beställa detta verktyg från USA, men först kolla att det inte råkar finnas någon på forumet som har ett liggandes till salu, utlån eller att hyra ut?
Jag vill kolla att kammen är i rätt läge efter att lossat kamkedjan och för att kunna göra det måste man lossa bulten (och brickan) som håller kamdrevet.
Svårt utan detta verktyg!
Jag vill kolla att kammen är i rätt läge efter att lossat kamkedjan och för att kunna göra det måste man lossa bulten (och brickan) som håller kamdrevet.
Svårt utan detta verktyg!
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
...kanske för sent. Jag hade spänt upp kedjan och den var spänd när jag återmonterade spännaren, men hörde ett klick när jag drog runt motorn som jag inte gillar.
Därför vill jag vara 100 % säker på att kammen är i rätt läge.
Att lossa muttern som håller drevet lär väl knappast vara något problem med rätt verktyg?
Därför vill jag vara 100 % säker på att kammen är i rätt läge.
Att lossa muttern som håller drevet lär väl knappast vara något problem med rätt verktyg?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Fast jag ska bara kolla att den är rätt, dvs att markeringen på kammen är rakt upp i ÖD. Jag ska alltså inte lossa varken drevet eller kamkedjan. I värsta fall kugga kedjan ett kugg, men jag tror inte att det kommer att behövas.
Men vill vara 100 % säker på att det ljud jag hörde inte var det jag, i mina värsta farhågor, kan ana.
Inte värt att chansa!
Men vill vara 100 % säker på att det ljud jag hörde inte var det jag, i mina värsta farhågor, kan ana.
Inte värt att chansa!
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Men det är väl inte bulten som håller drevet på plats i förhållande till kamaxeln, eller hur menar du??? Kan drevet röra sig på kammen bara för att jag lossar bulten om drevet fotfarande är på plats och inte hoppar ut?
Det är väl den lilla sprinten i drevet som fixerar drevet i förhållande till kammen?
Det är väl den lilla sprinten i drevet som fixerar drevet i förhållande till kammen?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Med sprinten på rätt ställe kan man var både inom och utom specifikationerna för kaminställningen. Sprinten är mer ett hjälpmedel, den "fixerar" ett intervall skulle man kunna säga. Bulten låser sedan fininställningen.
Det är därför jag säger att det är lite bökigt, speciellt när man ska få bägge kammarna lika.
Jag föreslår att du skaffar en indikatorklocka och z-block (porsche fästet för klockan) och kollar kammarna på det viset.
Dra runt motorn försiktigt utan tändstift, skulle kedjan ha hoppat är det möjligt att ventilerna tar i kolvarna.
Det är därför jag säger att det är lite bökigt, speciellt när man ska få bägge kammarna lika.
Jag föreslår att du skaffar en indikatorklocka och z-block (porsche fästet för klockan) och kollar kammarna på det viset.
Dra runt motorn försiktigt utan tändstift, skulle kedjan ha hoppat är det möjligt att ventilerna tar i kolvarna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jo, jag är inne på det spåret också. Jag hade ställt ventilspelet på 1:a cylindern direkt innan och när jag nu kollar det så är det lika som då. Det talar lite för att kedjan inte har hoppat, men kanske inte 100%. Jag vet inte hur stor skillnad i ventilspel en kuggs förskjutning på vevaxeldrevet gör.
Om jag mäter med en klocka hur mycket ska ventilfjädern då tryckas ner 360 grader efter Z1, vet du det?
Om jag mäter med en klocka hur mycket ska ventilfjädern då tryckas ner 360 grader efter Z1, vet du det?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Men ventilen sjunker väl mer än så från helt stängd till helt öppen?
Här verkar den gå ner 5,25 mm, men det är en äldre motor.
http://www.youtube.com/watch?v=RPGGtiAeGAs
Men den ska väl vara i sitt nedersta läge vid Z1 + 360 grader och eftersom jag inte har ändrat ventilinställningen så borde det väl räcka med att kolla med en klocka att den är längst ner vid Z1 + 360 grader?
Vänder den vid Z1 + 360 grader så borde det vara ok. Vänder den innan eller efter så har kedjan kuggat.
Rätta mig om jag har fel!
/T
Här verkar den gå ner 5,25 mm, men det är en äldre motor.
http://www.youtube.com/watch?v=RPGGtiAeGAs
Men den ska väl vara i sitt nedersta läge vid Z1 + 360 grader och eftersom jag inte har ändrat ventilinställningen så borde det väl räcka med att kolla med en klocka att den är längst ner vid Z1 + 360 grader?
Vänder den vid Z1 + 360 grader så borde det vara ok. Vänder den innan eller efter så har kedjan kuggat.
Rätta mig om jag har fel!
/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Just det, den borde vara öppen maximalt vid Z1 + 480 grader, börjar öppna vid Z1+360, för att vara stängd igen vid Z1 + 600 grader. Mellan 600 och 120 grader är det kompressionsfas och sedan vid 120 grader börjar avgasventilen öppna, för att vara helt öppen vid 240 grader. Växlingen mellan öppen avgas och insugsventil sker vid Z1 + 360 grader.
Alltså ska jag mäta att den vänder vid maximalt öppet läge när den når Z1 + 480 grader och att den är stängd (tillbaka på noll) vid Z1 + 600 grader.
/T
Alltså ska jag mäta att den vänder vid maximalt öppet läge när den når Z1 + 480 grader och att den är stängd (tillbaka på noll) vid Z1 + 600 grader.
/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Jag har nu börjat kolla kamtiderna på cyl 1 och när vevaxeln är på Z1 + 360 grader har insugsventilen öppnat 0,9 mm. Den ska börja öppna innan Z1 + 360, men är det någon som vet var man kan hitta information om hur mycket????
Min misstanke att den kunde ha kuggat när jag vred runt motorn verkar obefogad. I så fall borde öppningstiden blivit försenad. När jag nu mäter så verkar den snarare vara en smula tidig.
...men som sagt, hur tidig är ok?
Min misstanke att den kunde ha kuggat när jag vred runt motorn verkar obefogad. I så fall borde öppningstiden blivit försenad. När jag nu mäter så verkar den snarare vara en smula tidig.
...men som sagt, hur tidig är ok?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange