Spökproblem…

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Spökproblem…

Post by SuperFly »

Efter otaliga timmar med att ha försökt få igång bilen står jag nu helt utan uppslag… :shock:
Gnista + soppa(startgas)=tändning? Även om allt skulle vara ”felställt” efter allt pillande borde den väl hosta. Vi har fått den att någon enstaka gång tända till, men sen är det lika dött igen
Ny (rätt) tändspole, nya tändkablar, nya tändstift, nytt batteri, bra(?) gnista, tändläget ställt, startgas rakt ned i cylindrarna….
Lutar åt att lyfta ur motorn och bänktesta om det finns någon som har det riggat.
Är det någon som har något uppslag som vi inte redan provat eller där det finns möjlighet att bänktesta motorn skulle jag vara OTROLIGT tacksam för uppslag.
CE, komplettera gärna om jag missat något väsentligt.
/C :(
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

Re: Spökproblem…

Post by MagnusS »

SuperFly wrote:Efter otaliga timmar med att ha försökt få igång bilen står jag nu helt utan uppslag… :shock:
Gnista + soppa(startgas)=tändning? Även om allt skulle vara ”felställt” efter allt pillande borde den väl hosta. Vi har fått den att någon enstaka gång tända till, men sen är det lika dött igen
Ny (rätt) tändspole, nya tändkablar, nya tändstift, nytt batteri, bra(?) gnista, tändläget ställt, startgas rakt ned i cylindrarna….
Lutar åt att lyfta ur motorn och bänktesta om det finns någon som har det riggat.
Är det någon som har något uppslag som vi inte redan provat eller där det finns möjlighet att bänktesta motorn skulle jag vara OTROLIGT tacksam för uppslag.
CE, komplettera gärna om jag missat något väsentligt.
/C :(
Går rotorn i fördelaren runt? Har varit med om att den hoppat ur läge. Då får man gnista när man testar på tändspolen men inte ut till cylindrarna. Har du plockat ut en spridare och testat i fall den duschar (obs bortkopplad tändning pga. brandrisken). Är kammarna i rätt läge? (ganska långsökt men ändå..)
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

hmm skumt

1) motorn är inte sur
2) kolla tändföljd och att tändkablarna är på rätt plats kolla flera ggr
3) kanske bogsera igång
4) Har du kollat att alla cyl har gnista och bensin
5) har du tillräckligt med bensin

Lite tips utan inbördes ordning
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jag har försökt vara behjälplig i Superflys spökproblem - dessvärre utan större framgång. :?

Det finns gnista från spolen och vi har bekräftat gnista på individuella kablar på både höger och vänster cylinderbank.(Både mot blocket och med urplockade/jordade stift i tändkablarna) Vi har jordat blocket med en extra kabel. Har 12,8 V i säkringsdosor fram OCH bak. Tanken är halvfull.

Bilen har förgasare, förefaller ha korrekt tryck från elpumpen och det rinner till bränsle till alla cylindrar när man pumpar några tag på länkaget. Inga konstiga missljud, rassel eller klonk och den går runt utan några kärvheter. Vi har fått den att hosta till och smälla nån enstaka gång på startgas. (När vi har snapsat direkt i cylindrarna verkar det bli för tungstartat?)

Bilen har en Boschfördelare istället för Marellin och ett Lumenition/Optronic-system (installerat efter konsultation med Ferdinand) vilken - enligt troubleshootingmanual - fungerar som det ska. Rotorn verkar helt ok och inga konstigheter i fördelarlocket. Tändföljden är kontrollerad flera ggr.

Nästa tanke är att plocka av ventilkåpor och dubbelkolla alla ventilspel.

Även om det var strul på nån enstaka cylinder kan man tycka att bilen ändå borde gå rackligt på både 4 och 5 cylindrar? Så det lutar åt nåt knepigt systemfel som stryper bilen... Vi har inga direkta knep kvar att ta till?

Det känns som en sista utväg om inga nya knep dyker upp men om nån har en bänk att hooka upp motorn i (mot nån slags symbolisk ersättning?)så hjälper jag gärna Claes att plocka ur den så kan han svänga förbi med den. Det förefaller vara ett lysande förhandlingsläge för den som vill hjälpa till... :lol:
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

En annan ide förutom bogsering och se vad som händer, har ni kollar tändföljd med en 12v lampa kopplad till fördelaren låter ju som om motorn inte får gnista vid "rätt" ögonblick när man kan utesluta att det finns bensin
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Säkert har ni redan kollat detta, men är alla tändkablar kopplade till rätt stift?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Fritte
Posts: 152
Joined: Tue Apr 18, 2006 8:28 am

Post by Fritte »

Jag har numera både bänk och supermekaniker som jag misstänker skulle skrämma liv i den på nolltid.

Du kanske vill börja med att komma förbi med motorn på plats för att kanske slippa att ta ur den?

Ring mej på 0707-196719

// Fredrik
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Kan det vara fördelaren som sitter 180 grader fel? Eller en ventiljustering gone wrong, dvs ingen/lite komp?

Mvh, Johan
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om man provstartar utan framgång så tror jag stiften blir sura. Är de torra och man har gnista så beror det sannolikt på Bränslebrist. Demontera en spridare men behåll ledningen kvar. Stoppa spridaren i en flaska. Gör en provstart, då ser du om spridaren öppnar på riktigt.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Glöm det förra, det är ju en förgasarbil.
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Tack, skönt att se respons på mina bryderier. :oops:
Jo då, vi har dragit om tändkablarna (som var rätt kopplade från början) igen. Vi har dragit runt motorn för hand och kollat att 1.ans cylinder ligger rätt enligt tändordning osv. Någon ventiljustering har inte gjorts varför det inte kan vara felet, däremot skulle problemet kanske kunnat uppstå på annat sätt (?), eller att de kärvar?
Fritte, jag slår dig en signal under dagen, men ni får gärna fortsätta att komma med förslag. :wink:

/Claes
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Ett desperat förslag.
Knacka ihop stiften till ca 0,4mm och provstarta.
Med syfte att kontrollera att du får ut tillräckligt med energi till stiften.

På en Fiat jag hade stod inte rotorn rätt mot kontakterna i fördelarlocket. Efter byte till Crane cams optisk trigger och CDI box. Lösningen var att borra ett hål i locket (obs förskjutet) och märka rotorn för att kontrollera med tändinställningslampa.
Jag fick flytta sensorn i fördelaren så att det tände synkront med att rotorn stod mot kontaktstift i locket.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Har nu varit och inhandlat ventilkåpspackningar, så nästa steg blir väl att kolla hur det står till där.....
Andra tankar som kommit upp i vårt felsökande har varit att det inte skulle finnas något/tillräckligt komp, och i så fall varför...., att gnistan på stiften inte "orkar" under komp men funkar utskruvade (och i så fall varför), till att gnistan skulle komma vid så totalt fel tillfälle att det inte tänder..... :shock:
Mer förslag!!!


/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Lite förklaringar till mitt förra inlägg.
Vid kompression åtgår det mer för att gnista än vid vanlig atmosfär.

Är rotor och fördelarlock inte synkade med tändpuls så åtgår det energi / spänningsfall i gnistan inne i fördelaren som ej tändstiften kan tillgodogöra sig.

Kämpa på
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Tack Bo
Ska fundera vidare i "ditt" spår!

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Har ni kollat tändningen när ni drar runt den på startmotorn?

Återgå till traditionell brytarspets?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Modern bensin som får stå ett längre tag kan bli lite trött, så är soppan färsk?
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej, startar den inte på startgas bör det vara tändningsrelaterat....

Nu förstår jag kanske inte fullt ut, men bara för att utesluta, är något gjort med fördelaren sedan den startade senast? Det är väldigt lätt att det blir fel om man pillar på den, tagit ur den, eller har bytt ut den.


Mvh, Johan
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Har du snurrat försiktigt på fördelarna under startförsöken för att hitta rätt tändläge om detta nu är felet
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Inget har principiellt ändrats med fördelaren sen bilen gick senast - inget har demonterats och fördelaren har inte varit ur. Vi har ställt statisk timing med en voltmeter/testlampa - och försiktigt roterat fördelaren under startförsöken.

Får ingen flash på tändinställningslampa när den drar runt på startmotorn - kan dock vara en defekt lampa - hade bara en att testa med.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Ska försöka rota fram gamla cdi-boxen och se om jag kan få tag på brytare till Boschen och göra en "backdate" på tändningen..... Nu är frågan bara den var jag har dom gamla prylarna :shock:
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Long shot

Post by bsimonson »

Har ni kopplat om några sladdar i säkringsboxen eller liknande? På min bil hade förra ägaren kopplat tändningen på fel säkring så den gick inte när startmotorn var aktiverad. Konstigt nog gick det att starta ändå eftersom motorn fortfarande gick runt när man förde tillbaka nyckeln till "run". Knappast samma fel i det här fallet men kanske något som kan få er att tänka på ngt nytt?

Lycka till!
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Ja säg det, kan kanske vara det. Det har kopplats friskt av andra än mig tidigare, men den har ju rullat länge emellan det och det att den lagt av så det är nog inte det i det här fallet. Har varit med om samma sak fast på min båt..... :shock:

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Med allt ni har gjort och testat...

Bränsleproblem borde ju kunna uteslutas känns det som. Ventilerna är väl inte heller de ändrade sedan motorn gick sist. Återstår väl tändningen som huvudmisstänkt :shock:

Någon nämnde ju om fördelaren kan sitta 180 grader fel. Kanske är värt att kolla en extra gång på!

Som jag kommer ihåg fritt ur minnet ska ettans cylinder vara längst upp i övre dödläge/tdc (känn med smal skruvmejsel genom tändstifthål på ettan) Rotorn ska peka mot fläkthusets kant (kanten närmast bilens akter, eller om du sätter på fördelarlocket ska ettans tändstiftskabel liera/var i samma läge) Nu ska Z1 på remskivan stå rakt upp mot markeringen.

Edit: såg följande "inget har demonterats och fördelaren har inte varit ur." vilket borde utesluta detta ändå.

Om det ovan stämmer så skulle jag nog bakdatera till hur det såg ut senast bilen fungerade (med marellifördelaren) för att få det att fungera så först och därefter kunna prova igen med de nya grejerna.

Hoppas det löser sig!
Last edited by christerL on Tue May 07, 2013 11:57 pm, edited 1 time in total.
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

SuperFly wrote:Ska försöka rota fram gamla cdi-boxen och se om jag kan få tag på brytare till Boschen och göra en "backdate" på tändningen..... Nu är frågan bara den var jag har dom gamla prylarna :shock:
/C
Bosch CDI och brytare är mycket driftsäkert, finns ingen anledning att byta ut.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply