Spökproblem…
Spökproblem…
Efter otaliga timmar med att ha försökt få igång bilen står jag nu helt utan uppslag…
Gnista + soppa(startgas)=tändning? Även om allt skulle vara ”felställt” efter allt pillande borde den väl hosta. Vi har fått den att någon enstaka gång tända till, men sen är det lika dött igen
Ny (rätt) tändspole, nya tändkablar, nya tändstift, nytt batteri, bra(?) gnista, tändläget ställt, startgas rakt ned i cylindrarna….
Lutar åt att lyfta ur motorn och bänktesta om det finns någon som har det riggat.
Är det någon som har något uppslag som vi inte redan provat eller där det finns möjlighet att bänktesta motorn skulle jag vara OTROLIGT tacksam för uppslag.
CE, komplettera gärna om jag missat något väsentligt.
/C
Gnista + soppa(startgas)=tändning? Även om allt skulle vara ”felställt” efter allt pillande borde den väl hosta. Vi har fått den att någon enstaka gång tända till, men sen är det lika dött igen
Ny (rätt) tändspole, nya tändkablar, nya tändstift, nytt batteri, bra(?) gnista, tändläget ställt, startgas rakt ned i cylindrarna….
Lutar åt att lyfta ur motorn och bänktesta om det finns någon som har det riggat.
Är det någon som har något uppslag som vi inte redan provat eller där det finns möjlighet att bänktesta motorn skulle jag vara OTROLIGT tacksam för uppslag.
CE, komplettera gärna om jag missat något väsentligt.
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Formula F233 Sportsman
Re: Spökproblem…
Går rotorn i fördelaren runt? Har varit med om att den hoppat ur läge. Då får man gnista när man testar på tändspolen men inte ut till cylindrarna. Har du plockat ut en spridare och testat i fall den duschar (obs bortkopplad tändning pga. brandrisken). Är kammarna i rätt läge? (ganska långsökt men ändå..)SuperFly wrote:Efter otaliga timmar med att ha försökt få igång bilen står jag nu helt utan uppslag…
Gnista + soppa(startgas)=tändning? Även om allt skulle vara ”felställt” efter allt pillande borde den väl hosta. Vi har fått den att någon enstaka gång tända till, men sen är det lika dött igen
Ny (rätt) tändspole, nya tändkablar, nya tändstift, nytt batteri, bra(?) gnista, tändläget ställt, startgas rakt ned i cylindrarna….
Lutar åt att lyfta ur motorn och bänktesta om det finns någon som har det riggat.
Är det någon som har något uppslag som vi inte redan provat eller där det finns möjlighet att bänktesta motorn skulle jag vara OTROLIGT tacksam för uppslag.
CE, komplettera gärna om jag missat något väsentligt.
/C
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag har försökt vara behjälplig i Superflys spökproblem - dessvärre utan större framgång.
Det finns gnista från spolen och vi har bekräftat gnista på individuella kablar på både höger och vänster cylinderbank.(Både mot blocket och med urplockade/jordade stift i tändkablarna) Vi har jordat blocket med en extra kabel. Har 12,8 V i säkringsdosor fram OCH bak. Tanken är halvfull.
Bilen har förgasare, förefaller ha korrekt tryck från elpumpen och det rinner till bränsle till alla cylindrar när man pumpar några tag på länkaget. Inga konstiga missljud, rassel eller klonk och den går runt utan några kärvheter. Vi har fått den att hosta till och smälla nån enstaka gång på startgas. (När vi har snapsat direkt i cylindrarna verkar det bli för tungstartat?)
Bilen har en Boschfördelare istället för Marellin och ett Lumenition/Optronic-system (installerat efter konsultation med Ferdinand) vilken - enligt troubleshootingmanual - fungerar som det ska. Rotorn verkar helt ok och inga konstigheter i fördelarlocket. Tändföljden är kontrollerad flera ggr.
Nästa tanke är att plocka av ventilkåpor och dubbelkolla alla ventilspel.
Även om det var strul på nån enstaka cylinder kan man tycka att bilen ändå borde gå rackligt på både 4 och 5 cylindrar? Så det lutar åt nåt knepigt systemfel som stryper bilen... Vi har inga direkta knep kvar att ta till?
Det känns som en sista utväg om inga nya knep dyker upp men om nån har en bänk att hooka upp motorn i (mot nån slags symbolisk ersättning?)så hjälper jag gärna Claes att plocka ur den så kan han svänga förbi med den. Det förefaller vara ett lysande förhandlingsläge för den som vill hjälpa till...
Det finns gnista från spolen och vi har bekräftat gnista på individuella kablar på både höger och vänster cylinderbank.(Både mot blocket och med urplockade/jordade stift i tändkablarna) Vi har jordat blocket med en extra kabel. Har 12,8 V i säkringsdosor fram OCH bak. Tanken är halvfull.
Bilen har förgasare, förefaller ha korrekt tryck från elpumpen och det rinner till bränsle till alla cylindrar när man pumpar några tag på länkaget. Inga konstiga missljud, rassel eller klonk och den går runt utan några kärvheter. Vi har fått den att hosta till och smälla nån enstaka gång på startgas. (När vi har snapsat direkt i cylindrarna verkar det bli för tungstartat?)
Bilen har en Boschfördelare istället för Marellin och ett Lumenition/Optronic-system (installerat efter konsultation med Ferdinand) vilken - enligt troubleshootingmanual - fungerar som det ska. Rotorn verkar helt ok och inga konstigheter i fördelarlocket. Tändföljden är kontrollerad flera ggr.
Nästa tanke är att plocka av ventilkåpor och dubbelkolla alla ventilspel.
Även om det var strul på nån enstaka cylinder kan man tycka att bilen ändå borde gå rackligt på både 4 och 5 cylindrar? Så det lutar åt nåt knepigt systemfel som stryper bilen... Vi har inga direkta knep kvar att ta till?
Det känns som en sista utväg om inga nya knep dyker upp men om nån har en bänk att hooka upp motorn i (mot nån slags symbolisk ersättning?)så hjälper jag gärna Claes att plocka ur den så kan han svänga förbi med den. Det förefaller vara ett lysande förhandlingsläge för den som vill hjälpa till...
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Säkert har ni redan kollat detta, men är alla tändkablar kopplade till rätt stift?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Tack, skönt att se respons på mina bryderier.
Jo då, vi har dragit om tändkablarna (som var rätt kopplade från början) igen. Vi har dragit runt motorn för hand och kollat att 1.ans cylinder ligger rätt enligt tändordning osv. Någon ventiljustering har inte gjorts varför det inte kan vara felet, däremot skulle problemet kanske kunnat uppstå på annat sätt (?), eller att de kärvar?
Fritte, jag slår dig en signal under dagen, men ni får gärna fortsätta att komma med förslag.
/Claes
Jo då, vi har dragit om tändkablarna (som var rätt kopplade från början) igen. Vi har dragit runt motorn för hand och kollat att 1.ans cylinder ligger rätt enligt tändordning osv. Någon ventiljustering har inte gjorts varför det inte kan vara felet, däremot skulle problemet kanske kunnat uppstå på annat sätt (?), eller att de kärvar?
Fritte, jag slår dig en signal under dagen, men ni får gärna fortsätta att komma med förslag.
/Claes
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Formula F233 Sportsman
Ett desperat förslag.
Knacka ihop stiften till ca 0,4mm och provstarta.
Med syfte att kontrollera att du får ut tillräckligt med energi till stiften.
På en Fiat jag hade stod inte rotorn rätt mot kontakterna i fördelarlocket. Efter byte till Crane cams optisk trigger och CDI box. Lösningen var att borra ett hål i locket (obs förskjutet) och märka rotorn för att kontrollera med tändinställningslampa.
Jag fick flytta sensorn i fördelaren så att det tände synkront med att rotorn stod mot kontaktstift i locket.
-Bo
Knacka ihop stiften till ca 0,4mm och provstarta.
Med syfte att kontrollera att du får ut tillräckligt med energi till stiften.
På en Fiat jag hade stod inte rotorn rätt mot kontakterna i fördelarlocket. Efter byte till Crane cams optisk trigger och CDI box. Lösningen var att borra ett hål i locket (obs förskjutet) och märka rotorn för att kontrollera med tändinställningslampa.
Jag fick flytta sensorn i fördelaren så att det tände synkront med att rotorn stod mot kontaktstift i locket.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Har nu varit och inhandlat ventilkåpspackningar, så nästa steg blir väl att kolla hur det står till där.....
Andra tankar som kommit upp i vårt felsökande har varit att det inte skulle finnas något/tillräckligt komp, och i så fall varför...., att gnistan på stiften inte "orkar" under komp men funkar utskruvade (och i så fall varför), till att gnistan skulle komma vid så totalt fel tillfälle att det inte tänder.....
Mer förslag!!!
/C
Andra tankar som kommit upp i vårt felsökande har varit att det inte skulle finnas något/tillräckligt komp, och i så fall varför...., att gnistan på stiften inte "orkar" under komp men funkar utskruvade (och i så fall varför), till att gnistan skulle komma vid så totalt fel tillfälle att det inte tänder.....
Mer förslag!!!
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Formula F233 Sportsman
Lite förklaringar till mitt förra inlägg.
Vid kompression åtgår det mer för att gnista än vid vanlig atmosfär.
Är rotor och fördelarlock inte synkade med tändpuls så åtgår det energi / spänningsfall i gnistan inne i fördelaren som ej tändstiften kan tillgodogöra sig.
Kämpa på
-Bo
Vid kompression åtgår det mer för att gnista än vid vanlig atmosfär.
Är rotor och fördelarlock inte synkade med tändpuls så åtgår det energi / spänningsfall i gnistan inne i fördelaren som ej tändstiften kan tillgodogöra sig.
Kämpa på
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Inget har principiellt ändrats med fördelaren sen bilen gick senast - inget har demonterats och fördelaren har inte varit ur. Vi har ställt statisk timing med en voltmeter/testlampa - och försiktigt roterat fördelaren under startförsöken.
Får ingen flash på tändinställningslampa när den drar runt på startmotorn - kan dock vara en defekt lampa - hade bara en att testa med.
Får ingen flash på tändinställningslampa när den drar runt på startmotorn - kan dock vara en defekt lampa - hade bara en att testa med.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Long shot
Har ni kopplat om några sladdar i säkringsboxen eller liknande? På min bil hade förra ägaren kopplat tändningen på fel säkring så den gick inte när startmotorn var aktiverad. Konstigt nog gick det att starta ändå eftersom motorn fortfarande gick runt när man förde tillbaka nyckeln till "run". Knappast samma fel i det här fallet men kanske något som kan få er att tänka på ngt nytt?
Lycka till!
Lycka till!
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Med allt ni har gjort och testat...
Bränsleproblem borde ju kunna uteslutas känns det som. Ventilerna är väl inte heller de ändrade sedan motorn gick sist. Återstår väl tändningen som huvudmisstänkt
Någon nämnde ju om fördelaren kan sitta 180 grader fel. Kanske är värt att kolla en extra gång på!
Som jag kommer ihåg fritt ur minnet ska ettans cylinder vara längst upp i övre dödläge/tdc (känn med smal skruvmejsel genom tändstifthål på ettan) Rotorn ska peka mot fläkthusets kant (kanten närmast bilens akter, eller om du sätter på fördelarlocket ska ettans tändstiftskabel liera/var i samma läge) Nu ska Z1 på remskivan stå rakt upp mot markeringen.
Edit: såg följande "inget har demonterats och fördelaren har inte varit ur." vilket borde utesluta detta ändå.
Om det ovan stämmer så skulle jag nog bakdatera till hur det såg ut senast bilen fungerade (med marellifördelaren) för att få det att fungera så först och därefter kunna prova igen med de nya grejerna.
Hoppas det löser sig!
Bränsleproblem borde ju kunna uteslutas känns det som. Ventilerna är väl inte heller de ändrade sedan motorn gick sist. Återstår väl tändningen som huvudmisstänkt
Någon nämnde ju om fördelaren kan sitta 180 grader fel. Kanske är värt att kolla en extra gång på!
Som jag kommer ihåg fritt ur minnet ska ettans cylinder vara längst upp i övre dödläge/tdc (känn med smal skruvmejsel genom tändstifthål på ettan) Rotorn ska peka mot fläkthusets kant (kanten närmast bilens akter, eller om du sätter på fördelarlocket ska ettans tändstiftskabel liera/var i samma läge) Nu ska Z1 på remskivan stå rakt upp mot markeringen.
Edit: såg följande "inget har demonterats och fördelaren har inte varit ur." vilket borde utesluta detta ändå.
Om det ovan stämmer så skulle jag nog bakdatera till hur det såg ut senast bilen fungerade (med marellifördelaren) för att få det att fungera så först och därefter kunna prova igen med de nya grejerna.
Hoppas det löser sig!
Last edited by christerL on Tue May 07, 2013 11:57 pm, edited 1 time in total.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Bosch CDI och brytare är mycket driftsäkert, finns ingen anledning att byta ut.SuperFly wrote:Ska försöka rota fram gamla cdi-boxen och se om jag kan få tag på brytare till Boschen och göra en "backdate" på tändningen..... Nu är frågan bara den var jag har dom gamla prylarna
/C
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79