Spökproblem…

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

För en och en halv vecka sedan, när vi misströstade som mest, hostade hon till och gick igång :o .
Nu är det ”bara” ett problem kvar, hon har fått för sig att hon är en 912:a och går bara på 4 cylindrar :shock:

Vi har upptäckt att det inte går någon puls i 2 tändkablar, cylinder ett och två. För att utesluta ev fel på kablarna, svitchade vi med en fungerande kabel, men icke.

Nya kablar, ny rotor, nytt fördelarlock, nya tändstift, ny tändspole, komptest, bakdaterad tändning med brytare osv.

Hur kan detta ske? Känns som att problemet uppstår inne i fördelaren.....
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har du kontrollerat om brytarspetsen bryter och sluter med en provlampa på alla cylindrar?
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Om du menar att vi prövat med tändinställningslampa, så har vi det. Trodde att den var paj tills vi prövade den på en av dom kablarna som fungerade. Funderade på om det kunde vara så att spetsen kärvade men tyckte det verkade märkligt eftersom det var samma cylindrar hela tiden. Men det är klart värt att dubbelkolla genom att dra runt för hand och kolla varje "glapp".
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Med en provlampa , vanlig glödlampa med ström på, så kan du kolla om axeln i fördelaren verkligen öppnar brytarspetsen för samtliga tändkablar. Man skulle kunna tänka sig att två nockar är skadade med symtomet som bakgrund.
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Liten uppdatering.
Vi fick tillslut bilen att rulla, men då låg bakbromsarna på och kolvarna satt fast så senaste tiden har gått åt till bromsrenovering med även byte av bromsrör och bromsslangar.
Däremot hade vi problem med gnistan till två cylindrar, tills det att vi knackade ihop stiften mer. Kanske behöver "mjukare" stift? Några förslag?
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Mätte ni upp elektrodavstånd innan? Det kan variera mycket på nya stift har jag lärt mig den hårda vägen!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Får erkänna att jag aldrig ens kollat på elektrodavstånd...

Vad är ett "mjukt" stift?

Jag vet vad kalla och varma är, vilket har betydelse för att stiften ska hålla rätt värme vid drift.
Har du problem med att dina stift sotar igen så kör på ett varmare strift, för NGK=lägre siffra, Bosch högre siffra.

Jag kör med NGKBPR7ES tror jag, det har den mindre fattningen så det är lite enklare att skruva i och ur stiften med vanliga verktyg.
Min motor är dock rätt annorlunda mot din.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

En 911 T kördes på mjuka W110 och en S på hårda W265 med den tidens benämningar.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Bosch beteckningar alltså
Post Reply