Spökproblem…

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Tack för fortsatta tips!
Bytte till elekroniskt/optiskt för att fördelaren jag hade var så glappig att bilen inte gick så bra. Efter mycket rotande i lådor och kartonger har jag nu grävt fram CDIn och även hittat en brytare :D
Ska nu montera tillbaka det "gamla" och se om det händer något.
Håll tummarna!
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Jag svarade redan i din förra tråd men jag vet inte om du läste det så jag tar det igen:

Använd inte en vanlig 12V-spole till CDI!

CDI skickar ut högspänning (450V har jag för mig), kopplar man till en vanlig 12V-spole kan CDI'n gå åt skogen.

(Det är faktiskt inte ens en spole till CDI, utan en transformator då den inte används för att lagra energi).
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Har även grävt fram spolen som satt tillsammans med CDIn och bytt tillbaks till den.
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Hmm.... Nu har jag återmonterat CDIn med gamla spolen och brytare, inte ett liv....:shock:
Antingen är det fel på både Lumenitionsystemet och CDIn, eller så ligger felet någon annanstans. Tyvärr känns det som det är något fel som ligger mitt framför näsan, men att man inte ser det. Lutar åt att måste plocka ur motorn och försöka få igång den med saker som man vet fungerar. :shock:
Hjälp!!!
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Skippa CDI

Post by Älvis »

Det går att skippa CDI:n om du skaffar en vanlig tändspole på biltema och kör som bilarna före 69. MEn har du fin gnista på stiften är det bra i sig med CDI:n

Jag hjälpte en kompis en gång som inte fick sin båt att gå rent ,V6:a där vara tändkablar numrerade med nummer från tändspolar till tändstift. Men när vi monterade ur alla stiften och och la tändstiften i tändföljd och drog runt motorn med startmotorn såg vi att tändföljden var fel. Tidigare ägare hade meckat i kabelstammen och växlat 2 kablar mellan databox och tändspolar.

Felet kan var på kryptiska ställen. Jag brukar förenkla enligt nedan. Det kanske kan hjälpa dig att hitta felet.

Tänder stiften och det finns komp så gäller det att matcha komp med tändning. Jag brukar riva av ventilkåpa och dra runt åt rätt håll ett helt varv till 1:an är på komp. Har jag då rotorn på stället där 1:ans tändkabel samt att brutarspetsarna bryter är det frid och fröjd. Sen plockar jag på tändkablar i rotationsriktning på fördelaren i tändföljd. Sen är det bara att skyffla i soppa i lagom mängd så brukar det hoppas igång. Då kan man fortsätta att justera kontrollera flöde i förgasare insprut etc.

En skoter som svärfar 2, takat, var hopplös på att sura ner stiften, Var frid och fröjd ute i fria luften, direkt de kom i cylinderna var de döda.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej igen,

Det låter som ett seeeeegt fel att hitta. Fel säsong också!Jag vidhåller att den borde åtminstone tända på startgas, därför skulle jag koncentrera mig på tändningen.

Jag blir lite konfunderad, ovan skriver du att fördelaren glappar men någon annanstans att ni inte har rört fördelaren sedan bilen gick senast. Så den har suttit kvar och endast blivit vriden på för att justera tändningen? Inget annat har gjorts med den, så den glappar fortfarande? Har den suttit på exakt samma ställe som sist motorn gick kan ni ju räkna bort fördelaren.

En sak jag funderar på är om fördelaren av någon anledning går åt andra hållet? Så ni har satt tändkablarna i fel ordning?

När man inte hittar den här typen av fel så skulle jag rekommendera att gå tillbaks och granska det ni är absolut säkra på, så säkra att ni inte ens kollat det.... :D


Mvh Johan
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Jag vill också misstänka tändningen om den inte visar något liv med startgas eller "snappsning".
Hur dåligt förgasarna än är ställda så borde den hosta lite på soppan från accpumparna.

Luktar det bensin i utblåset?
Triggar den en klassiskt tändinställningsampa?
Beläggningar på stiften? putsa med lite smärjelduk eller mässingboste iallafall.

Undersök om det finns någon "klassisk" bilelektrisk verkstad som kan bänka hela tändsystemet. Gärna med möjlighet att mäta gnistenergin.

Säkerställ att 1:an står i komp vid ÖD genom att trycksätta via tändstifthålet.
alt. lätta på kamaxelkåpa (övre) och se att insug är stängd och inte i början på öppningsfasen.

Montera fördelare med rotorn mot stift 1. vill gärna vrida sig lite när dreven kuggar i, senast jag gjorde det så krävdes ett par försök.

Lycka till vi lider med dig.

(Jag kämpar själv med sambons Audi A6 som är svårstartad och går stundtals som en skit utan att den genereras en enda felkod, så jag vet hur tungt det känns.) Igentligen inget problem då hon nu har min BMW och jag tvingas använda Porschen!
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

För att reda ut oklarheter kring fördelaren så bytte Claes från en gammal glappig Marelli - till en Bosch 008 med ett medföljande Lumenitionsystem. Det funkade fint ett tag - men nu vägrar den hoppa igång. Fördelaren är orörd sen bilen gick senast - annat än att den vridits några grader hit och dit för att hitta ett tändläge.

Nu har han testat att stoppa tillbaka CDI'n och brytarspetsar i Boschen. Ingen framgång.

Bra tanke där med vilket håll rotorn snurrar - tändföljden är ju kollad flera ggr - men det skulle ju förklara en hel del om rotorn konstigt nog snurrar åt andra hållet... :-D Lutar nog åt att testa det med en gammal spole och gå förbi CDIn helt. ( som ett led i att diagnosticera iaf?)
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Inget nytt att rapportera för tillfället utan är bara tacksam för ert engagemang, det värmer :oops:
Nästa steg blir som Christoffer skrev och som ni tipsat om, att bara testa med spole
/C.
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Fördelaren från SCn går åt fel håll, resterande går åt samma håll.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Nyss hemkommen från ytterligare ett pass vid sorgebarnet med Christoffer.....
Dagens "hobbyanalys" är jordfel.....? :shock:
Provade med bara spole, lyckades få ett host, men sen dött. Kollade med tändningslampa hur pulserna gick. Bra från spole men sen verkar kraften i gnistan försvinna någonstans i fördelaren? Stoppade i gamla Marellin då vi trodde att det kunde vara fel i locket eller rotorn på Boschen, men samma sak där.... C komplettera gärna om det är något jag glömt. Någon som har tips om "klassiskt" jordfel som kan vara orsak? Nästa steg är att rensa bilen på alla kopplingar och kablar som tillkommit under åren och dessutom gräva fram generatorn och kolla hur kopplingarna ser ut där. :cry:
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Din sista post fick mig att tänka på ett problem som MG-ägare råkade ut för för ett tag sedan. Efter en stunds körning så dog bilen och kunde inte startas igen förrän den hade svalnat.
Om jag minns rätt så berodde det på att man börjat nita en del i rotorn/fördelarlocket i stället för att gjuta in den i plasten. När denna del blev varm efter en stunds körning så expanderade den tillräckligt för att niten skulle jorda och ingen ström nå tändstiften.

Skulle man kunna tänka sig att rotorn eller fördelarlocket är felaktigt? Jag minns inte om ni bytt (men gissar att ni har gjort det). Man kan ju tänkas testa med en rotor/lock som man vet funkar, t.ex. från en annan bil.

Två ören från en glad amatör...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

rotor med varvtalsbegränsning som pajat och bryter gnistan?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Rotorn är möjlig felkälla.

Jordfel, jag misstänker annars "andra änden".

När du körde med brytare och kondensator, knackade du ihop stiften till 0,35-0,40 då? som det gäller för pre CDI.

Jag har haft problem på andra bilar att spänningsfallet blivit för stort då startmotorn är i ingrepp. (Saab tack för att jag påmindes att jag haft en sådan :evil: )
Mät spänningen till tändningen då startmotorn är i ingrepp bör nog inte falla under 9,5-10 volt. Någon som vet ett bättre värde?
Jag vet inte exakt hur det är på Porschen men det är vanligt att matningen till tändlåset både skall räcka till startsolinoiden och till tändningen.

Lösningen på saben blev att montera ett vanligt relä som tog ström från grova matarkabeln så att det endast gick en liten styrström genom tändlåset. PM:a om du vill ha en skiss.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Hej
Varför vi började misstänka att felet inte låg i själva fördelarlocket eller rotorn på Boschen (som inte har kondensator) var för att vi fick samma symptom med Marellin. Vad jag kommer ihåg så fungerade den när den togs ur.
Gnistan verkade helt ok innan den gick in i fördelaren varför vi inte uppfattade det som ett spänningsfall.
Har för mig att jag kommer ihåg en ordentlig "smäll" i samband med att den la av helt efter att jag försökte starta den innan den blev stående. Har haft min beskärda del av förgasarsmällar innan så det är möjligt att det försvann i mängden :roll:
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

Nämnde någon tändkablarna redan? De med "kolfiber" (svart tjock) ledare är en frekvent felorsak.
CDI har på nån variant skärmade kablar. Kan vara annan skillnad också på cdi och induktiv tändning när det gäller sladdar. Cdi har ju en "vass" men mycket kort gnista. Induktiv tändning så brinner gnistan längre men är "mjukare".
Jag gillar själv bäst tändkablar med metallisk ledare som man kan mäta med motståndsmätare. Har även haft bra erfarenhet av Biltemas kablar med spiralledare. Prisvärda, men ej testat på cdi.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Nu börjar det bli mycket,

Är det kompression i motorn?

Efter alla dessa startförsök så måste ju stiften ha blivit sura om det kommer bränsle. De gamla tvålitrarna kördes i värsta fall på 265:or och det krävdes ibland mjuka stift för att få igång en trimmad racer, för att sätta i de hårda när det väl var varmt. Troligtvis har du mjukare stift än så. På den tiden blästrades stiften. (Fanns för övrigt en stiftbläster på blocket i för ett tag sen som kuriosa)

Om det inte händer nåt med startas, ja då borde det vara gnistan. Vad är det för färg på gnistan?

Du kan ju även kolla att ta tanklocket ifall avslutningen är tät.

Startbogsering?
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Denna automatstavning!

Startas är startgas. Avslutningen skall givetvis vara avluftningen.
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Ja det börjar bli mycket.... :cry:
Kablarna byttes till gamla hederliga med koppartråd, innan vårens försök.
Senaste rapporten: även om jag verkar tala mot mig själv (eftersom jag hävdar att jag prövat med Marellin som skulle funka), plockade jag loss fördelarlock, rotor på Boschen och kablar för att kolla om det försvann något den vägen. Mätte genom att koppla in 12 v i kabeln från spolen och sen mäta del efter del i kretsen ut till stiften. Vet inte om jag tänkt fel men när jag använde rotorn för att sluta kretsen mellan mitten på locket och respektive övrig pol i locket, var det sällan jag fick något utslag :shock:
Mätte mellan mitten på rotorn och armen och där gick det 12 v, mätte mellan stiftet i locket och polerna med vanlig kabel och det funkade. Borde det inte funka med 12 v eller ska det vara betydligt högre för att det ska gå en puls från rotorn till polerna?
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

Post by MagnusS »

/C[/quote
När jag höll på och letade felorsaker till att min SC misstände gjorde jag egna "hederliga koppartändkablar" som funkat på alla bilar jag hade haft dittills(volvo, bubblor etc). Resultatet av detta blev att bilen inte startade överhuvudtaget. CDI klarade inte av koppar fick köpa betydligt dyrare tändkablar för att den skulle gå. Anledningen till misständningen berodde inte på detta utan att flera cylinderbultar var av.... men det kanske är lösningen för dig!
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Hade andra tändkablar när problemet började (silikon/kolfiber) och bytte dom för att "bakdatera" i felsökningen. Har nu införskaffat nytt fördelarlock och rotor som åker i samtidigt som jag förhoppningsvis stoppar tillbaks en nyrenoverad generator..... :?
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Jag hade problem med "silverdöden" för två somrar sedan, när den blev varm så började den gå knackigt för att sedan dö helt.
Det berodde på att brytarspetsarna sakta "gled ihop" när fördelaren blev varm och till slut var avståndet noll.

Jag blev tvungen att öka avståndet betydligt när jag justerade in brytarspetsarna kalla för att de skulle fungera när motorn blev varm, men det har funkat sedan dess.

Stefan
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Tack för tips. När den la av hade den optisk brytning som nu är utbytt (tillfälligt?) mot brytarspets, men det hjälpte inte (skulle gärna haft det problemet om jag nu lyckats starta bilen :lol: ). Nyrenoverad generator istoppad och nya delar till fördelaren ditsatta, men har inte försökt starta den än (vet inte hur jag kommer reagera om det inte hjälper något :shock: ).............

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Generatorn laddar ju bara batteriet så även om den är död borde bilen starta?
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Jo, men ville mest utesluta ev jordproblem om de skulle sitta där....
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Post Reply