Oljud

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Oljud

Post by Tomas356 »

Hej!

Jag har fått ett nytt oljud från vad jag misstänker är den ena kamkedjan i min SC från 83. Kåporna är demonterade, men allt ser juste ut och det finns inga skador. Däremot funderar jag på om den hydrauliska spännaren på vänster sida inte funkar så som den ska, eller om den är ute i maxläge. När motorn blir varm rasslar det från motorn, på ett sätt som inte låter ok.

Hur vet man när kamspännaren är så långt ut som det går, utan att demontera den?

Någon som har erfarenhet av kamkjedjeoljud eller konstrande (hydrauliska) kamkedjespännare?

/T[/img]
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljud

Post by MagnusW »

Tomas356 wrote:Hej!

Jag har fått ett nytt oljud från vad jag misstänker är den ena kamkedjan i min SC från 83. Kåporna är demonterade, men allt ser juste ut och det finns inga skador. Däremot funderar jag på om den hydrauliska spännaren på vänster sida inte funkar så som den ska, eller om den är ute i maxläge. När motorn blir varm rasslar det från motorn, på ett sätt som inte låter ok.

Hur vet man när kamspännaren är så långt ut som det går, utan att demontera den?

Någon som har erfarenhet av kamkjedjeoljud eller konstrande (hydrauliska) kamkedjespännare?

/T[/img]
På vänstra sidan ser man det på hur nära armen är mot kanten "väggen". Kan du se/mäta hur mycket du har där?

Har du de hydraliska sträckarna med oljematnig? De är inte immuna mot slitage och problem. Du kan ju känna på dem ifall de går att trycka ihop, de ska vara "stenhårda" att trycka ihop med handkraft.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Ja, det är de hydrauliska som jag har och tror nog att de inte är fullt ute ännu. Däremot är det en hel del olja i den högra kammaren där kamkedjan löper, men knappt någon olja alls i den vänstra. Det är lite skumt.

Ska spännarna ge ifrån sig någon olja?
Hur luftar man dem? Om det kommer in luft i dem så lär det ju bli problem.
Hur smörjs kamkedjan?

Jag ska snart demontera dem för att kolla om de är justa. Förhoppningsvis kan jag då märka om det är något fel på någon av dem.

/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Är det inte så att de hydrauliska kamkedjespännarna huvudsakligen förlitar sig på samma fjädermekanism som de tidiga, och att själva oljetrycksmatningen bara är en säkerhetsåtgärd om fjädern fallerar?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Nej, så är det nog inte. Oljan ger dämpning åt spännaren och bygger upp ett visst extra tryck.

Är det någon som har tips på var man kan få tag på verktyget 9191, som håller kamdrevet när an ska lossa det????
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Tomas356 wrote:Ja, det är de hydrauliska som jag har och tror nog att de inte är fullt ute ännu. Däremot är det en hel del olja i den högra kammaren där kamkedjan löper, men knappt någon olja alls i den vänstra. Det är lite skumt.

Ska spännarna ge ifrån sig någon olja?
Hur luftar man dem? Om det kommer in luft i dem så lär det ju bli problem.
Hur smörjs kamkedjan?

Jag ska snart demontera dem för att kolla om de är justa. Förhoppningsvis kan jag då märka om det är något fel på någon av dem.

/T
På denn vänstra sidan kan oljan rinna tillbaka in i motorn, på högra sidan har kedjehuset en lägre punkt och all olja kan inte rinna tillbaka.
Man behöver inte lufta sträckarna.
Kedjan smörjs av kringstänkande olja och oljedimman i vevhuset.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Ok.

Jag har demonterat den ena sträckaren och kolven har mer att ge, den är inte i ändläget. Jag har även testat att fjädern och ventilen som ska släppa ut luft och olja funkar som den ska, och det gör den.

Nu ska jag bara försöka få tag på verktygen 9191 för att kunna lossa kamdrevet och kolla att kammen är i rätt läge.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Tomas356 wrote:Ok.

Jag har demonterat den ena sträckaren och kolven har mer att ge, den är inte i ändläget. Jag har även testat att fjädern och ventilen som ska släppa ut luft och olja funkar som den ska, och det gör den.

Nu ska jag bara försöka få tag på verktygen 9191 för att kunna lossa kamdrevet och kolla att kammen är i rätt läge.
Den var "hård" att trycka ihop? Kunde du trycka ned kolven med handkraft är den kass.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Nej, det gick inte, den var rejält hård.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Kamkedjeträckaren utbytt, men det satans oljudet är kvar!

:cry:
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Stoke
Posts: 29
Joined: Thu Nov 01, 2012 10:58 am

Post by Stoke »

Kanske väl uppenbart men man vet aldrig......

Du har väl kollat så generatorn och generatorfästen sitter som dom skall.....
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

:-)

Jo då. Problemet löst. Det var en del som var lös i den nya fördämparen från Dansk.

/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Post Reply