Tändstift

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Tändstift

Post by hög komp »

Hej!

Kollade tändstiften efter en långtur 70mil (Taxinge) Ett stift är kolsvart ett par är vita, resterande bruna! Hur justerar man detta?





Benny 911S -71
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Utan att ha expertkepsen på skulle jag gissa olika tryck i spridarna eller osynk i stagen mellan spjällen. Dvs endera står någon spridare och läcker eller också så får cylindrar olika luft/soppa-blandning pga att spjällen är lite olika mycket öppna.

mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Stagen och spjällen är synkade sen tidigare, med det där med spridarna låter intressant, finns det någon som har en spridare över?



Benny
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Har du synkat spjällen med en luftflödesmätare både på tomgång och på varv? Det är nästan omöjligt att ställa spjällen korrekt utan en sådan. Det kan också vara insprutningspumpen som doserar fel på några cylindrar. Enda sättet att kontrollera det är att bänkköra den. Jag kan göra det om det skulle behövas.

Mvh

//Roger
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Pumpen har Ulf T bänkkört. Spjällen är är justerade med luftflödesmätare på tomgång. Skulle jag justera om spjällen vid ca 3000v/min så ändras inställningen vid tomgång eller?
Tänkt flytta spridaren som gör stiftet svart och se om problemet hänger med.


Mvh Benny
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

På tomgång ska spjällen alltid vara helt stängda och enbart justeras med luftskruvarna. Du kan få felaktiga värden här om bussningarna i spjällhusen är slitna. Dom är dock lätta att byta ut. Du måste justera länkarmarna på varv för att vara säker på att alla spjällen öppnar exakt samtidigt då det är mycket svårt att se med blotta ögat. Om länkarmarna är korrekt justerade kommer alla spjällen också att stänga helt på tomgång.

Mvh

//Roger
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Ett annat alternativ är att köpa sig lite hjälp. En rullande landsväg och någon som kan borra lite i grenröret och svetsa in en stos så att man kan mäta med bredbandslamda. Torde överträffa det mesta i den vägen...


/AJ
Post Reply