Byta ljuddämpning i motorrum

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Byta ljuddämpning i motorrum

Post by Tomas356 »

Hej!

Är det någon som har testat att byta ljuddämningen i motorrummet (framför motorn) utan att ta ut motorn i en 911?

Låter det sig göras?

/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det är nog knepigt om man ska limma också. Tyckte det var tillräckligt jobbigt med motor ur.

Om inte ditt original är väldigt dåligt så skulle jag behålla det, det man köper idag har inte alls samma kvalité och utseende. I alla fall det man får från Ferdinand.

Nån kanske har tips på var man hittar något som liknar original?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Jag har beställt nytt från Porsche i Segeltorp. Det var 300 kr billigare än att köpa det från Parts-wice (inkl. frakt). Och, jo, det som sitter i nu är helt slut. Skumgummit har gett upp och är bara smulor när man tar i det. Därför går det inte att limma på plats.

Med spraylim borde det kunna dunka.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Nær jag grejade lite så tog jag domkraften under motorn och lossade på balken. Sen kan man sænka motorn 15 cm i bakkant utan att demontera nåt annat. Då borde du komma åt.

Jag testade att limma min matta men sån spraylim men før mig funkade det inget vidare, utan vanlig kontakltim var det bæsta.
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Jag har demonterat bakre motorbalken och för att få ut den var jag tvungen att sänka motorn en smula (7-8 cm). Hur mycket kan (vågar) man sänka motorn i bakkant innan något riskerar att ta skada?

Jag tänker då t.ex. på växelföraren mm som kommer att vinklas när motorn sänks i bakkant. Vad ska man ha koll på?

Det finns spraylim och spraylim. Jag har nu bytt alla mattor i bilen och limmat dem med ett otroligt bra spraylim. Det lim som jag testade tidigare, och som jag köpt i Sverige, var inte alls lika bra som detta.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jag kom på nu att jag kopplade bort knutkorset. Man kan nog få ner den ganska mycket. Ha koll på vajrar till spjällen, gasen osv. Kolla även växellådsupphängningen. Till slut tar det i nånstans och då hackar man upp den 2 cm.
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Jag testar.

Det är framför allt rakt framför motorn som det är svårt att komma åt. På övriga ställen borde det kunna gå, även om det kanske krävs en och annan svordom.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Efter tips från ngn på PP moterade jag min ljuddämpning m h a magneter. Det funkar bra och fördelen är kanske att man kan ta ur det snabbt om man t ex vill ha lite mer svängrum när man jobbar med motorn. Dock vet jag inte om det ev blir mindre ljuddämping(?).

http://911scowner.wordpress.com/2012/07 ... sound-pad/

/b
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Skall man vara löjligt petig är det en så kallad absorbent...

Strunt samma, den skall dit ialla fall. På urelfer sitter den en bit bakom ca 20 mm på plåtbyglar. Avståndet avgör vilken frekvens vill ta hand om. De är av lump. Sen är det skum med skinn på. I slutet av serien har svetspinnar och tryckknappar gjort entre
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

På min bil var ljuddämpningen, förlåt absorbenten :wink:, i samma skick som beskrivs ovan. Dessutom hade den släppt och låg över luftburken. Jag slet ut den när jag ändå hade motorrumsfläkten ute och kör numera utan. Kan inte påstå att jag märker någon jättestor skillnad.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Nej, men det kanske ser lite risigt ut?

När man sänker motorn 10 cm så verkar det inte vara något problem att komma åt.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Släng skiten. Lägre vikt, minskad brandrisk och race look!
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Felix, har din bil gått på västkusten?
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Johannes wrote:Felix, har din bil gått på västkusten?
Ja, det stämmer. Enligt egen utsago (i min "om mig"-tråd) så har du åkt i den innan jag köpte bilen, men hur detta kom sig vet jag inte.

Ursäkta kapningen...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Johannes wrote:Släng skiten. Lägre vikt, minskad brandrisk och race look!
Ok.
min säckar hänger och retar mig. Har prövat allt så som kontaktlim dubbelhäftande matttejp RTV o.s.v men mattan bara flisar / delaminerar sig.

Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Den ägaren jag åkte med köpte en absorbent av mig, då monterade han den inte skulle jag tro
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Att byta dämpmatta i motorrummet går enkelt utan att ta ut motorn (i alla fall i min 911 SC). Man bör dock sänka den en bit för att komma åt.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Post Reply