Borra ur och ersätta avbruten pinnbult

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Borra ur och ersätta avbruten pinnbult

Post by Tomas356 »

En av pinnbultarna i toppen gick av när jag skulle byta värmekammare. Någon som har drabbats av samma problem och som har tips på hur man bäst löser det.

Jag tänkte borra ur den gamla och gänga i en ny. Borde inte vara så komplicerat, men tar gärna emot tips.

Bilen är en 911 SC från 81.

/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Svinpitt borde funka
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Tveksamt. Den sticker ut 10 mm och jag kände lite på den med en pinnbultutdragare, men den sitter som f..n. Går svinpitten av så har man dessutom förvärrat problemet 10 ggr eftersom de är otroligt jobbiga att borra ur, beroende på att de är så pass härdade.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Sticker den ut 10mm så borra INTE!
Svetsa på en mutter så kan du nog skruva ut den när värmen från svetsen gjort sitt.

På muttern skulle jag använt en mutterknackare för att chocka loss den.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Svets funkar troligtvis. Skulle den gå av nere i hålet han man svetsa fast nåt då med. Det finns även speciella elektroder för ändamålet. De bildar slagg på annat sätt så det inte blir en klump av allt!
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Men problemet är att den sitter fast. Jag har gjort en styrning av en av ett av de gamla grenrörsfästena för att kunna borra ur pinnbulten utan att hamna snett eller få fel vinkel när jag borrar. Börjar med ett 5 mm hål genom pinnbulten och stegar därefter upp 2 mm i taget till 11 mm. Avslutar med en ny självgängade insatsgänga som invändigt är M8.

Borde funka.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Perry ordnade detta på min gamla bil (911 sc). Pinnbulten stack knappt ut alls. Hans svetsade som Magnus skrev fast en mutter och drog ut den.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Värmde han toppen först?

Min sticker ut ca 10 mm och jag får grepp om den med en pinnbultsurdragare, men den släpper inte.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Jag misstänker att han glödgade pinnbulten/muttern innan han försökte dra ut den. Men ring och kolla med honom, prata med Dick och hälsa från Jonas blom han kommer ihåg min gamla gröna. De har gjort detta på dussintals bilar och kommer nog garanterat berätta hör du skall göra.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Tomas356 wrote:Värmde han toppen först?

Min sticker ut ca 10 mm och jag får grepp om den med en pinnbultsurdragare, men den släpper inte.
Dom brukar gå av för att de är rostiga och dåliga där de går igenom flänsen, inne i gängorna är de bättre.
Svetsar du på en mutter och verkligen fläskar på ordentligt med ström så får du bra tag och värmen kommer gå ut i toppen och hjälpa till.

Borra sönder toppen borde vara en sista utväg. Ska du borra så använd 6 mm borr så kan man nog få ut resterna med en gängtapp.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

...nu gick den av en bit till. Sticker nu ut ca 2 mm.

Jag kan ju alltid försöka få ut den med en gängtapp, men undrar om det funkar.

Skälet till att de går av så lätt är nog att de är helt avhärdade. Pinnbultarna känns väääldigt mjuka!
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Värme! Det måste till värme.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Som Magnus skrivit förut svtsa på en mutter. Då får du värmen gratis, för det MÅSTE till värme.
Karl-ove
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Du måste svetsa rejält så det blir riktigt varmt!

Släng de där skruvurdragarna det är knappt leksaker.

Rostolja är heller inget för fastrotade gängor. Det kan vara för något som är loss men som går trögt.

Skall det värmas så är det acetylensvets som gäller. Gasol propan eller butan är heller inget som duger. För okoncentrerad låga och för kallt!

Lite beroende på hur det ser ut så gäller det att veta om man skall värma på skruven eller muttern. - men ofta så är det svårt att sikta så väl såklart.

Slarva inte med att det skall kallna ordentligt innan du försöker att lossa ett förband som har värmts. Det handlar om att det skall expandera för att sedan krympa och då spricker rosten.


En ofta förbisedd teknik är att det ibland sparar tid om man knackar på skallen några kvällar i rad innan man ger sig på skruven! Men ibland är det inget alternativ.

Åter igen svetsa dit en mutter eller nåt annat och svetsa rejält. Låt det kallna och dra. Annars skär gängan om du har otur.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag har en sån här gasolbrännare.
Powerjet: http://www.sievert.se/default.asp?locId ... &areaId=16#

Den duger att grödga englödga en bult med. Lite ofokuserad jämfört med gassvets så man värmer lite "större".
Å andra sidan är den liten och smidig. Funkade bra när jag bytte cylinder pinnskruvarna i motorn.
Funkar bra att värma/böja blocknycklar med också, otroligt användbart.

Lite off topic men en migsvets är nog det verktyg man har mest oväntad nytta av.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Nu blir det till att borra ur den gamla pinnbulten, men är det någon som vet hur långa dessa avgas-pinnbultar är, eller hur djupt man ska borra?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

I de fall det gått bra då jag borrat ur skruvar så har det varit enligt.
Chockvärm och kyl några gånger kombinera med knackningar.
TIG brännare är min favorit.
Slipat änden plan alt en grop
Ett redigt körnslag
Borrat med vänsterborr ca 1,5-2mm mindre. Vänsterborr finns hos proffs maskinhandlare kräver oftast en bra chuck. Ofta följer bulten med efter ett tag.

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Hmm...vänsterborr är en variant. Ska kolla var jag kan hitta det.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Vänsterborr införskaffade.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Vi håller tummarna!
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

:D
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Hur har det gått?
Vad kostade vänsterborr förresten?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Det gick bra. Dvs jag hamnade givetvis inte 100% rätt, men inte långt ifrån. Pinnbulten kom dock inte ut som jag hoppats på utan den satt som berg och jag borrade ut den och gängade om.

Kanske inte världens bästa gänga, men samtidigt tillräckligt bra för att få fast pinnbulten. Jag bör väl inte dra insexmuttern så att knogarna vitnar och det behövs nog inte heller

Problemet med vänsterborr är inte priset utan att hitta dem. Jag hittade en firma på söder som hade dem på lager och två borr gick på ca 150:-
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Du kanske kan ta och köra en helicoil lösning. Jag gjorde det i ena luftpumpshålet när pluggen där hade skramlat loss och förstört gängorna, och det fungerade lysande.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Nu tror jag att detta kommer att funka, men har annars en reservlösning som jag prövat tidigare och som är väldigt bra. Det är (typ) en Helicoil fast en självgängade variant som blir väldigt bra.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... s-set/?p=1
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Post Reply