Borra ur och ersätta avbruten pinnbult
Borra ur och ersätta avbruten pinnbult
En av pinnbultarna i toppen gick av när jag skulle byta värmekammare. Någon som har drabbats av samma problem och som har tips på hur man bäst löser det.
Jag tänkte borra ur den gamla och gänga i en ny. Borde inte vara så komplicerat, men tar gärna emot tips.
Bilen är en 911 SC från 81.
/T
Jag tänkte borra ur den gamla och gänga i en ny. Borde inte vara så komplicerat, men tar gärna emot tips.
Bilen är en 911 SC från 81.
/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
Tveksamt. Den sticker ut 10 mm och jag kände lite på den med en pinnbultutdragare, men den sitter som f..n. Går svinpitten av så har man dessutom förvärrat problemet 10 ggr eftersom de är otroligt jobbiga att borra ur, beroende på att de är så pass härdade.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Men problemet är att den sitter fast. Jag har gjort en styrning av en av ett av de gamla grenrörsfästena för att kunna borra ur pinnbulten utan att hamna snett eller få fel vinkel när jag borrar. Börjar med ett 5 mm hål genom pinnbulten och stegar därefter upp 2 mm i taget till 11 mm. Avslutar med en ny självgängade insatsgänga som invändigt är M8.
Borde funka.
Borde funka.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Perry ordnade detta på min gamla bil (911 sc). Pinnbulten stack knappt ut alls. Hans svetsade som Magnus skrev fast en mutter och drog ut den.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Jag misstänker att han glödgade pinnbulten/muttern innan han försökte dra ut den. Men ring och kolla med honom, prata med Dick och hälsa från Jonas blom han kommer ihåg min gamla gröna. De har gjort detta på dussintals bilar och kommer nog garanterat berätta hör du skall göra.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Dom brukar gå av för att de är rostiga och dåliga där de går igenom flänsen, inne i gängorna är de bättre.Tomas356 wrote:Värmde han toppen först?
Min sticker ut ca 10 mm och jag får grepp om den med en pinnbultsurdragare, men den släpper inte.
Svetsar du på en mutter och verkligen fläskar på ordentligt med ström så får du bra tag och värmen kommer gå ut i toppen och hjälpa till.
Borra sönder toppen borde vara en sista utväg. Ska du borra så använd 6 mm borr så kan man nog få ut resterna med en gängtapp.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
...nu gick den av en bit till. Sticker nu ut ca 2 mm.
Jag kan ju alltid försöka få ut den med en gängtapp, men undrar om det funkar.
Skälet till att de går av så lätt är nog att de är helt avhärdade. Pinnbultarna känns väääldigt mjuka!
Jag kan ju alltid försöka få ut den med en gängtapp, men undrar om det funkar.
Skälet till att de går av så lätt är nog att de är helt avhärdade. Pinnbultarna känns väääldigt mjuka!
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Du måste svetsa rejält så det blir riktigt varmt!
Släng de där skruvurdragarna det är knappt leksaker.
Rostolja är heller inget för fastrotade gängor. Det kan vara för något som är loss men som går trögt.
Skall det värmas så är det acetylensvets som gäller. Gasol propan eller butan är heller inget som duger. För okoncentrerad låga och för kallt!
Lite beroende på hur det ser ut så gäller det att veta om man skall värma på skruven eller muttern. - men ofta så är det svårt att sikta så väl såklart.
Slarva inte med att det skall kallna ordentligt innan du försöker att lossa ett förband som har värmts. Det handlar om att det skall expandera för att sedan krympa och då spricker rosten.
En ofta förbisedd teknik är att det ibland sparar tid om man knackar på skallen några kvällar i rad innan man ger sig på skruven! Men ibland är det inget alternativ.
Åter igen svetsa dit en mutter eller nåt annat och svetsa rejält. Låt det kallna och dra. Annars skär gängan om du har otur.
Släng de där skruvurdragarna det är knappt leksaker.
Rostolja är heller inget för fastrotade gängor. Det kan vara för något som är loss men som går trögt.
Skall det värmas så är det acetylensvets som gäller. Gasol propan eller butan är heller inget som duger. För okoncentrerad låga och för kallt!
Lite beroende på hur det ser ut så gäller det att veta om man skall värma på skruven eller muttern. - men ofta så är det svårt att sikta så väl såklart.
Slarva inte med att det skall kallna ordentligt innan du försöker att lossa ett förband som har värmts. Det handlar om att det skall expandera för att sedan krympa och då spricker rosten.
En ofta förbisedd teknik är att det ibland sparar tid om man knackar på skallen några kvällar i rad innan man ger sig på skruven! Men ibland är det inget alternativ.
Åter igen svetsa dit en mutter eller nåt annat och svetsa rejält. Låt det kallna och dra. Annars skär gängan om du har otur.
Jag har en sån här gasolbrännare.
Powerjet: http://www.sievert.se/default.asp?locId ... &areaId=16#
Den duger att grödga englödga en bult med. Lite ofokuserad jämfört med gassvets så man värmer lite "större".
Å andra sidan är den liten och smidig. Funkade bra när jag bytte cylinder pinnskruvarna i motorn.
Funkar bra att värma/böja blocknycklar med också, otroligt användbart.
Lite off topic men en migsvets är nog det verktyg man har mest oväntad nytta av.
Powerjet: http://www.sievert.se/default.asp?locId ... &areaId=16#
Den duger att grödga englödga en bult med. Lite ofokuserad jämfört med gassvets så man värmer lite "större".
Å andra sidan är den liten och smidig. Funkade bra när jag bytte cylinder pinnskruvarna i motorn.
Funkar bra att värma/böja blocknycklar med också, otroligt användbart.
Lite off topic men en migsvets är nog det verktyg man har mest oväntad nytta av.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
I de fall det gått bra då jag borrat ur skruvar så har det varit enligt.
Chockvärm och kyl några gånger kombinera med knackningar.
TIG brännare är min favorit.
Slipat änden plan alt en grop
Ett redigt körnslag
Borrat med vänsterborr ca 1,5-2mm mindre. Vänsterborr finns hos proffs maskinhandlare kräver oftast en bra chuck. Ofta följer bulten med efter ett tag.
Bo
Chockvärm och kyl några gånger kombinera med knackningar.
TIG brännare är min favorit.
Slipat änden plan alt en grop
Ett redigt körnslag
Borrat med vänsterborr ca 1,5-2mm mindre. Vänsterborr finns hos proffs maskinhandlare kräver oftast en bra chuck. Ofta följer bulten med efter ett tag.
Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Det gick bra. Dvs jag hamnade givetvis inte 100% rätt, men inte långt ifrån. Pinnbulten kom dock inte ut som jag hoppats på utan den satt som berg och jag borrade ut den och gängade om.
Kanske inte världens bästa gänga, men samtidigt tillräckligt bra för att få fast pinnbulten. Jag bör väl inte dra insexmuttern så att knogarna vitnar och det behövs nog inte heller
Problemet med vänsterborr är inte priset utan att hitta dem. Jag hittade en firma på söder som hade dem på lager och två borr gick på ca 150:-
Kanske inte världens bästa gänga, men samtidigt tillräckligt bra för att få fast pinnbulten. Jag bör väl inte dra insexmuttern så att knogarna vitnar och det behövs nog inte heller
Problemet med vänsterborr är inte priset utan att hitta dem. Jag hittade en firma på söder som hade dem på lager och två borr gick på ca 150:-
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Du kanske kan ta och köra en helicoil lösning. Jag gjorde det i ena luftpumpshålet när pluggen där hade skramlat loss och förstört gängorna, och det fungerade lysande.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Nu tror jag att detta kommer att funka, men har annars en reservlösning som jag prövat tidigare och som är väldigt bra. Det är (typ) en Helicoil fast en självgängade variant som blir väldigt bra.
http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... s-set/?p=1
http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... s-set/?p=1
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange