Dags att erkänna.
När jag har justerat motorn, ställt förgasare och tändning så har jag bara gått efter örat. Har en backe hemma som jag brukar använda till just inställning av tändningen. Springer bak med en tia nyckel och justerar tills mitt öra är nöjd.
Nu är saken den att jag vet att jag är helt tondöv. Så nu när jag har bytt kolvringar, fixat toppar, rengjort förgasare och tanken så tänkte jag få hjälp med att ställa in motorn med nån som vet hur man gör.
Har bara tre krav.
1. Personen får tåla att jag är bakom och tittar på
2. Nånstans i närheten av Göteborg
3. Får inte kosta skjortan
Om ni känner nån som är villig att ta på sig utmaningen får ni gärna tipsa.
Finjustera motorn i GBG
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Ju fler ggr du gör det själv desto bättre koll får du ju på din egen bil? Det finns oändligt med information om hur man gör och till sist är det ju DU som bestämmer hur du vill ha DIN bil.
Jag kör med en Biltema-lampa (299:-) för tändningen och en Synchrometer (hittade för 400:-) för att balansera förgasarna. Känns som en väl gjord investering istället för att lämna in/bort bilen varje gång det ska justeras nåt. Och att förstå vad man justerar är en tillfredställelse i sig.
Med en lampa ställer du enkelt tändningen där du vill ha den. Och att ha förgasarna 100%igt synkroniserade gör underverk. Jag skulle tippa att det är praktiskt taget omöjligt att åstadkomma enbart på hörsel.
Jag kör med en Biltema-lampa (299:-) för tändningen och en Synchrometer (hittade för 400:-) för att balansera förgasarna. Känns som en väl gjord investering istället för att lämna in/bort bilen varje gång det ska justeras nåt. Och att förstå vad man justerar är en tillfredställelse i sig.
Med en lampa ställer du enkelt tändningen där du vill ha den. Och att ha förgasarna 100%igt synkroniserade gör underverk. Jag skulle tippa att det är praktiskt taget omöjligt att åstadkomma enbart på hörsel.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Hej
Jag har varit hos den lokala gurun med några gamla bilar. Han använder stroboskop-lampa till tändningen och ett stetoskop till förgasarna.
Jag fick en förevisning av honom med en bit tunn bensinslang, ena änden i ett öra och andra änden i insugsluften, det blir ett väldigt känsligt instrument ...om man har ok hörsel
Bengt
Jag har varit hos den lokala gurun med några gamla bilar. Han använder stroboskop-lampa till tändningen och ett stetoskop till förgasarna.
Jag fick en förevisning av honom med en bit tunn bensinslang, ena änden i ett öra och andra änden i insugsluften, det blir ett väldigt känsligt instrument ...om man har ok hörsel
Bengt
Är helt enig med dig Christoffer. Det enda som jag inte har gjort själv på bilen är lacken samt rostlagning av framskärmar och det ångrar jag, dock inte lackjobbet. Det var bara det att jag vill lära mig göra det själv. Jag gör det hellre jämte en sån "guru" som Bengt beskriver än en massa Youtube. Eg. så skulle jag ha utryckt mig om det finns nån " kvällskurs i justering av motorer med förgasare". Det är absolut inte min mening att lämna bort det jobbet utan att lära mig.Christoffer E wrote:Ju fler ggr du gör det själv desto bättre koll får du ju på din egen bil? Det finns oändligt med information om hur man gör och till sist är det ju DU som bestämmer hur du vill ha DIN bil.
Jag kör med en Biltema-lampa (299:-) för tändningen och en Synchrometer (hittade för 400:-) för att balansera förgasarna. Känns som en väl gjord investering istället för att lämna in/bort bilen varje gång det ska justeras nåt. Och att förstå vad man justerar är en tillfredställelse i sig.
Med en lampa ställer du enkelt tändningen där du vill ha den. Och att ha förgasarna 100%igt synkroniserade gör underverk. Jag skulle tippa att det är praktiskt taget omöjligt att åstadkomma enbart på hörsel.
Stroboskop och vacumklockor är bra. Ännu länge kommer de som använder modernare grejor. Det borras hål i respektive avgasrör, monteras en flyttbar bredbandslamda och rätt program i lap top:en. Alternativt på rullande landsväg. Hittar du rätt kille så har han förmodligen gott om munstycken att prova med...
Kom i kontak med några som jag trodde var så pass noggranna men utanför min ekonomi bara för att justera.Johannes wrote:Stroboskop och vacumklockor är bra. Ännu länge kommer de som använder modernare grejor. Det borras hål i respektive avgasrör, monteras en flyttbar bredbandslamda och rätt program i lap top:en. Alternativt på rullande landsväg. Hittar du rätt kille så har han förmodligen gott om munstycken att prova med...