Radio och högtalare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Radio och högtalare

Post by Izvor »

Hej

Jag håller på och velar. Jag måste köpa en ny högtalare.
Men har svårt att bestämma mig, ska man köpa en nyproducerad original som:

http://www.ebay.de/itm/Porsche-911-912- ... 460c4a9c56

http://www.ebay.com/itm/Porsche-911-912 ... 3ccee5a28b

eller en sån, den får plats i hålet man får bara bygga en platta.

http://www.redcoon.de/B396461-JBL-GTO-6 ... d=googlede

Högtalaren syns inte och jag tror att man får ev. bättre ljud med en JBL högtalare.

Annan sak är min radio, det är en Blaupunkt Frankfurt X. Finns det någon smidig sätt att koppla in extern ljudkälla osm I phone, MP3?´Eller är det radiosändare som gäller? Det finns en ingång på baksidan som kan vara nåt (bild kommer snart).

Tar gärna emot tips och erfarenheter.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Fungerar ju minst lika bra att bygga en adapterplatta tycker jag personligen.

Angående Mp3/Iphone så kan du kan använda DIN-kontakten baktill,

Man kan köpa fädiga "kit" köpte mitt i Essen 2012 men har inte hunnit testa ännu tyvär.

http://www.oldtimerradio.de/shop/produc ... witch.html
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jesse wrote:Fungerar ju minst lika bra att bygga en adapterplatta tycker jag personligen.

Angående Mp3/Iphone så kan du kan använda DIN-kontakten baktill,

Man kan köpa fädiga "kit" köpte mitt i Essen 2012 men har inte hunnit testa ännu tyvär.

http://www.oldtimerradio.de/shop/produc ... witch.html
Tack för ditt svar Jesse.

Det blir så, en JBL och en sån sladd. Dock så kommer jag att bygga sladden själv. Som jag förstår så byglar man med knappen och då fungerar radio annars går den över på "AUX".

Högrtalare säljs i par så jag kommer att ha en högtalare över. Jag tillverkar en extra platta så om nån är intresserad..
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Det blir alltid bättre ljud med en JBL-högtalare :)

Ett alternativ för att få bra ljud från en Ipod är att ha ett separat slutsteg men både hög och lågnivåingång. Jag har just köpt ett DLS XM20 som snyggt går att gömma i lådan i bagagerummet. Radions dinkontakt går att använda för att ansluta en Ipod, men förstärkardelen i radion erbjuder inte det man behöver för att få ett bra ljud. Därför är det bättre att köra in allt ljud, alltså både radion och Ipoden, via ett bättre slutsteg.

Jag har en anslutning för Ipod i min New Yorker. Man hör vad det är för låt, men det låter dåligt.

/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Tomas356 wrote:Det blir alltid bättre ljud med en JBL-högtalare :)

Ett alternativ för att få bra ljud från en Ipod är att ha ett separat slutsteg men både hög och lågnivåingång. Jag har just köpt ett DLS XM20 som snyggt går att gömma i lådan i bagagerummet. Radions dinkontakt går att använda för att ansluta en Ipod, men förstärkardelen i radion erbjuder inte det man behöver för att få ett bra ljud. Därför är det bättre att köra in allt ljud, alltså både radion och Ipoden, via ett bättre slutsteg.

Jag har en anslutning för Ipod i min New Yorker. Man hör vad det är för låt, men det låter dåligt.

/T
Jag kommer att få ombord högtalare nästa vecka och då ska jag testa lite. Några stora externa slutsteg är jag inte så sugen på. Det räcker med en fyra där bak och dåligt radio.. Lite charmigt är det, det får liksom ingå.
Dock så hittade jag i stereoaffären en liten mojäng som man seriekopplar med antennen och då har man ingen knapp för att växla mennan Iphone och radio utan den manicken har två förval pa kanaler så räcker det med att man på radio snurrar ner till typ 89.3 Hz och så har man MP3:en.

Den kostar dock 500 NOK så jag får se. Men med en sån känns smidigast. Mann har inga extra knappar.b Jag ska fråga om jag inte kan få testa den. För har radion bra mottagning så blir det helt OK ljud. I och med att det går via sladd så borde signalen vara "ren" till förstärkaren.
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Biltema säljer numera sådana där FM-modulatorer så att man kan koppla in tex mp3 på radion/antennsladden för 250 kr. Jag hade en sådan, men ej från biltema och ljudet blir ok, bra mkt bättre än FM sändare i alla fall. Bäst blir det dock om du kopplar via sladd på DIN ingången då signalen går direkt till förstärkaren. Jag byggde en själv med en brytande 3,5mm kontakt. Med mp3 sladden i tar radion signalen från mp3 spelaren och ur från radion. Fungerar klockrent! Byggkostnad ca 50kr och ytterst basala lödkunskaper.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Det jag kan tillföra är att försök få tag på USA specade radio apparater då dessa oftast går upp till 108MHz

Tänkte själv prova FM sändare ca 250.- på Kjell o comp. men rekomenderas ej dessa så får det bli att skicka in signalen i DIN uttaget.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Frederik wrote:Biltema säljer numera sådana där FM-modulatorer så att man kan koppla in tex mp3 på radion/antennsladden för 250 kr. Jag hade en sådan, men ej från biltema och ljudet blir ok, bra mkt bättre än FM sändare i alla fall. Bäst blir det dock om du kopplar via sladd på DIN ingången då signalen går direkt till förstärkaren. Jag byggde en själv med en brytande 3,5mm kontakt. Med mp3 sladden i tar radion signalen från mp3 spelaren och ur från radion. Fungerar klockrent! Byggkostnad ca 50kr och ytterst basala lödkunskaper.
Ja, jag ville göra samma sak men kunde inte hitta kopplingsschema. jag hitta en men då skulle det finnas lite motstånd som jag inte föratod syftet med. Hur gör du då du växlar mellan då Mp3 och radio? Är det då du byglar (kontakten på) för att få igång radio? Ifall du har kvar kopplingsschemat så är jag intresserad. Tack för tipset om biltema
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Dutch wrote:Det jag kan tillföra är att försök få tag på USA specade radio apparater då dessa oftast går upp till 108MHz

Tänkte själv prova FM sändare ca 250.- på Kjell o comp. men rekomenderas ej dessa så får det bli att skicka in signalen i DIN uttaget.

-Bo
Så länge originalradion fungerar så får den vara kvar. Men ska tänka på det ifall den kolavippar, tack för tipset.

Izvor
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Köpte en itrip radiosändare på macforum. Den är avig och inget att rekommendera. Måste kopplas in i en viss ordning, och så bryter det in en station stup i ett. Kanske för att blaupunkten är för bra på att hitta radiostationer. Köpte ett kassettband med sladd till iphonen och kör via tonhuvudet. Inget vidare det heller, men lättvindigt. Din sladden är nog vad jag behöver fixa- bra tips. Frågan är bara hur många poler kontakten skall ha...
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Tyvärr sitter jag på landet och surfar i mobilen så har lite svårt att lägga upp kopplingsschema, men det finns bra scheman på nätet om man googlar.

Det vanligaste på mono blaupunktare är att kontakten är en 6-polig DIN där stiften sitter i C konfiguration. Senare stereo blaupunktare kan ha fler stift. Mina radioapparater är frankfurtar och har den 6 poliga kontakten.

Det är egentligen ganska simpelt, det är 3 stift man behöver bry sig om, signal ut från radion, signal in samt jord. Signal ut från radion och in till förstärkardelen är de två stift som plastpluggen på kontakten bryggar. Det är här man kopplar in sig. Brytaren gör att man kan växla mellan att signalen in skall tas från ut på radion precis som bryggningen i plastpluggen (radion fungerar) eller från mp3n. Eftersom signalen från mp3n är i stereo måste man koppla ihop R och L kanal via två motstånd. Jag använde en brytande 3,5mm kontakt som när sladden är ur tar signalen från radion och i från 3,5 mm sladden ( mp3). Det är två nackdelar med detta. Det ena är att man måste löda på ena stereokanalens motstånd i den sladd man använder till mp3n (annars kommer även radions signal att dämpas.) Det andra är att jag gömde 3,5mm kontakter på en plåt under radion och det är ett h-vete att hitta i och ur med sladden när man kör (växla mellan radio/ mp3). Då är det nog lättare att använda en liten 3polig brytare att växla med och så kan bägge motstånden sitta på brytaren.

Sitter och väntar på delar för att bygga om min lösning och kommer då också bygga så att man kan spela från USB-sticka och minneskort till blaupunkten och då blir min gamla lösning överflödig om någon är intresserad.
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Ursäkta en som inte jättehaj på såna här saker, men det låter ju toppen. Menar du att det bak på radion, ex min Blaupunk Frankfurt, finns ett uttag där jag kan koppla in en mp3 eller min Iphone om jag har rätt sladdar? En liten skiss vore otroligt mycket värt om det gå att fixa. Men jag ska googla och leta

mvh

Henric
Frederik wrote:Biltema säljer numera sådana där FM-modulatorer så att man kan koppla in tex mp3 på radion/antennsladden för 250 kr. Jag hade en sådan, men ej från biltema och ljudet blir ok, bra mkt bättre än FM sändare i alla fall. Bäst blir det dock om du kopplar via sladd på DIN ingången då signalen går direkt till förstärkaren. Jag byggde en själv med en brytande 3,5mm kontakt. Med mp3 sladden i tar radion signalen från mp3 spelaren och ur från radion. Fungerar klockrent! Byggkostnad ca 50kr och ytterst basala lödkunskaper.
Porsche 912 1969, Blutorange
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jag væntar också på en ritning och ev. nån bild. (helst på den som Fredrik ska bygga då jag vill slippa fippla med sladdar, det ska bara vara en switch)

Jag blir lite osæker sjælv då det finns 3 st 6-pols kontaketr på min radio. Ena kontakten så går det sladdar till førstærkaren, næsta så sitter det en plastplupp med 3 stift,2 av dem byglar den tredje vet inte vilket syfte den har. Sen finns det ytterligare en kontakt som inte andvænds. Jag har nu packat ner min radio så det blir inga bilder men kan ta några senare i veckan.
Sen kan man satsa på en FM modulator, ær søkert hur bra som helst, smidigt framfør allt. Ær eg. sjælv lite inne på det.
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Ritade en enkel teckning hur det skall kopplas. Det är DIN kontakten med plastlocket med 3 pinnar som skall användas. 2 av pinnarna bryggar signalen ut från radion in till förstärkardelen, den 3e brukar sitta där man kopplar in jordsignalen från den externa (mp3) spelaren. Jämför med teckningen om pinnarna i plastlocket stämmer.

Jag har köpt på mig ett litet sortiment med delar för att kunna bygga till alla mina bilar/ blaupunkts eftersom det ändå blir billigare än att köpa komponenterna styckvis. Finns det intresse skulle jag kunna löda ihop ett par extra när jag håller på. Kan återkomma med bild när jag byggt en av mina.

Image

Bild på DIN kontakten på en av mina blaupunkts
Image
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Tack ska du ha Fredrik!

Nær jag kommer hem så blir det en svæng till Elfa.
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Länkar till en video på hur jag har det nu, det är kopplat via en switchad 3,5mm kontakt, så att man växlar mellan radio/ mp3 när man sätter i/ ur kabeln. Varför detta är bökigt framgår av videon. Fick delar med posten idag, så kommer bygga om tills imorgon.

http://youtu.be/sl17nbj8O_0
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Jag förstår nog hur det är gjort men kan gärna beställa en uppsättning direkt för här i Östersund finns varken Elfa eller bra radioaffärer tyvärr.
Frederik wrote:Ritade en enkel teckning hur det skall kopplas. Det är DIN kontakten med plastlocket med 3 pinnar som skall användas. 2 av pinnarna bryggar signalen ut från radion in till förstärkardelen, den 3e brukar sitta där man kopplar in jordsignalen från den externa (mp3) spelaren. Jämför med teckningen om pinnarna i plastlocket stämmer.

Jag har köpt på mig ett litet sortiment med delar för att kunna bygga till alla mina bilar/ blaupunkts eftersom det ändå blir billigare än att köpa komponenterna styckvis. Finns det intresse skulle jag kunna löda ihop ett par extra när jag håller på. Kan återkomma med bild när jag byggt en av mina.

Image

Bild på DIN kontakten på en av mina blaupunkts
Image
Porsche 912 1969, Blutorange
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Lödkolven har gått varm ikväll. Den jag har byggt nu kopplas om med en brytare istället. Tänkte montera den på undersidan av radion. Vill någon ha en likadan eller enligt annat önskemål är det bara att dra iväg ett PM. 100kr för en likadan som på bilden?

Image
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Jag kommer bygga ca 7 extra enligt bild. 4 st är bokade. Jag byggde 2 extra igår när jag lödde ihop min som skall funktionstestas idag och kommer bygga ihop resten i slutet av veckan och testa alla innan jag skickar något. Återkommer då till alla intresserade.

En fråga som dök upp angående att kontakten jag använt är 5 polig, men bilden på min Blaupunkt har en 6 polig kontakt på baksidan. Att jag använt en 5 polig hane är för att mittstiftet inte används och stiftdelningen (60grader) är densamma. Kontakten kallas populärt 5 "C". Den vanligaste 5 DIN kontakten, som tex används på äldre hemma förstärkare, bandare, radios mm är en 5 "D" och passar inte!

Tidiga 60-tals blaupunkts kan sakna DIN kontakten, likaså senare 70-talare eller stereo radios som har en annan kontakt. Kika på era blaupunkts, har ni ett likadant uttag som min blaupunkt och den är mono passar det.

DIN ingången var för övrigt tänkt att koppla in bandare/ vinylsvarvare på.. Idag mp3, vilket frammåttänk ;)
Last edited by Frederik on Fri Mar 08, 2013 10:49 pm, edited 1 time in total.
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Provmonterade och spelade min nya aux-in lösning idag.

http://m.youtube.com/watch?v=4JKzyXejrCE

Om någon annan än de som redan hört av sig är intresserad av en så dra iväg ett PM, jag har 1 obokad kvar.

Image

Image
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Tänkte för enkelhetens skull meddela att alla de jag byggde är slut. Kommer kanske bygga i framtiden igen, pga strul med PM lovade jag bort en för mkt (tog en av mina) och kommer beställa hem delar för att göra en till åt mig själv. Kan kanske hjälpa någon då igen om intresse fortfarande finns.

För att förenkla för de som vill bygga själv gör jag en shoppinglista, många har ett kjell o company i närheten så använder deras sortiment.

DIN kontakt (6polig) Art nr 39141 19,90kr
Miniatyromkoplare Art nr 36016 29kr
3,5mm chassiekontakt (stereo) Art nr 37152 29kr
Här vill jag bara uppmärksamma att bilden på hemsidan visar en mono 3,5mm kontakt så kolla att ni får rätt! Finns en brytande för 19kr som går att använda (utan den brytande funktionen)

Summa ca 70-80kr, motsvarande på elfa, om man har det på orten kostar ca 40kr annars äter frakten upp mellanskillnaden.

På detta behöver man 2st 4,7kohm motstånd, kabel (ca10-15kr) och något att bygga på. Motstånd går bara att köpa i pack, så jag föreslår att man köper

Motstånds sortiment Art nr 36803 119kr

Så har man flera olika värden till framtida byggen.

Brytare kan man hitta billigare, men jag tycker personligen att vippbrytarna är överlägset snyggast, även om de kostar lite mer.

Lycka till alla eventuella fixare
/Frederik
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Går det att använda din uttaget, koppla in nån mojäng och använda Bluetooth från iphonen?
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Javisst går det. Du kan bygga en likadan som min beskrivning och tex köpa http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ver-p91407 och koppla in på 3,5mm uttaget.
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Hoppas det inte gör något att jag fortsätter klottra lite i denna tråd. Tänkte dela med mig av mitt senaste lilla kvällsprojekt.

Köpte på mig några mp3 moduler för att blandannat bygga huvudenhetslöst stereosystem i min vwbuss. Dessa mp3 moduler spelar mp3 från USB/ minneskort, har radio och aux-in, fjärrkontroll och är otroligt små och lätta att "gömma" i inredningen. Hade tänkt att montera så småningom i askkoppen på bussen och så koppla in den på slutsteg direkt och slippa klumpiga/ fula huvudenheter helt.

Eftersom jag just byggt en uppsättning adapterar att koppla in aux/mp3-spelare i blaupunktar fick jag för mig att leka lite och ta det steget längre med ena mp3 modulen i ett snabbt kvällsprojekt. En blaupunkt Frankfurt med full USB/minneskort/mp3 funktion och dessutom fjärrkontrollstyrd!

Hårdvaran
Image
Passar förövrigt perfekt i 912ans askoppsuttag
Image

Eftersom detta var ett snabbprojekt hoppade jag att bygga in den i inredningen och byggde ett litet chassie istället. Tanken var att den skulle se ut som en liten vintage förstärkare i miniatyr. Då är trä ett måste.
Image
Image
Image
Image
Image

Självklart måste trät vara teakfärgat! ;)
Image
Image

Baksidan: har byggt in adapterfunktionen så att man växlar mellan om blaupunkten skall spela från sin egna radio eller från modulen med en liten vippbrytare, DIN-kabeln kopplar man in via en 3,5mm kontakt (med en specialkabel jag byggde). Den andra 3,5mm kontakten är för aux-in. Kopplade även så att man i framtiden kan koppla in ett slutsteg. Tycker blaupunkten har fint ljud, men tänk en liten baslåda på det!
Image

Färdig!
Image
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Post Reply