Bussningar Växellänkage

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Bussningar Växellänkage

Post by alf3001 »

Hej,

Min växling är ganska sladdrig och jag tänkte därför byta bussningar.

Var kan man köpa dessa? Som jag förstår det så rör det sig om två olika, en som sitter under luckan i tunneln och sen är det en som sitter på växelspaken, eller?

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Hej Alf! Jag köpte mina bussningar från www.performanceproducts.com . Det är 4st bussningar man byter 2st under vxl spaken och 2st i klumpen under luckan mellan baksätet.

Justering se: http://www.hillmanimages.com/912/ra_22.html

Skall se om jag hittar några bilder på jobbet!

/Mvh Roger
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Finns ett kitt att köpa på pelican

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/kse ... -BUSHKIT1N
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tjena,

Tack för snabba svar!

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Tips 1. "Klumpen" som dom bakre bussningarna sitter i måste ju tas loss från "pinnen" som går fram till växelspaken. Den sitter fast med typ en klämma. När man lossar den så märkte jag att det var bra att märka ut läget den satt i (på pinnen), det underlättade när man sätter ihop grejerna. Om man inte vet var den satt får man nog hålla på och jucka ett tag innan man hittar rätt läge igen. Tror jag.

Tips 2. För att få i och ur sprinten samt bussningarna ur klumpen kan man använda ett skruvstäd och olika hylsor av rätt diametrar för att pressa ur och i sakerena. Men tänk dej noga för då själva klumpen verkar vara ganska ömtålig.
Last edited by Jonas Y on Sun May 21, 2006 7:58 pm, edited 1 time in total.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det glapp man ser på bilden kan förleda en att tro att det är slitet. Nya originalbussningar är eleptiska de med. För tight bussning ger en massa fladder i spaken.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2112
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Hålet skall vara glappt och ovalt. Växlarna hoppar lätt ur annars om man kör på ojämn väg eller gasar och släpper gasar. (Bonanza effekt som det kallas av utprovningsingenjörer i bilbranschen). Detta eftersom växelspaken kommer i mindre svajning med det större glappet
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej igen,

Tack för info. Jag ska beställa nya bussningar under helgen och försöka få dem på plats så snart som möjligt. Tack för tips och råd, framförallt om "bonanza-effekt" och ovala bussningar.

-ALF

PS jag rapporterar såklart huruvida växling blev bättre eller ej DS
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Johannes wrote:Hålet skall vara glappt och ovalt. Växlarna hoppar lätt ur annars om man kör på ojämn väg eller gasar och släpper gasar.
När jag köpte ett nytt kit med bussningarna så var hålet inte ovalt, så det verkar i så fall finas olika bussningar man kan köpa. Jag satte i det som kom med kittet (ovetandes om att ovala hål faktiskt var bra), men jag har inte haft några problem med urhoppande växlar - men det blev lättare att lägga i ettan och allt kändes mycket fastare och bättre när jag bytt. Det kanske är olika på olika bilar, eller? :roll:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply