Rengöring av bränsletank

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Rengöring av bränsletank

Post by Izvor »

Så här har jag gjort idag.
Recept:
2l diesel
1kg M12 muttrar
1 näve med ankarspik
ci 300 gipsskruv
Spännband
Cementblandare

http://www.youtube.com/watch?v=z3ZND17b0aQ
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Efter:
Image

Före:
Image

Ska vända på tanken idag och köra lite på ovansidan, få se om jag tar och syrar av den. Jag körde en liten stund efter "efter" bilden och tanken vart ännu renare.
Är det nån som har erfarenhet av olika tank sealer som typ Por 15?
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Jag har använt POR-15:s kit i en VW. Efter bara två år är det för tidigt att uttala sig om livslängden, men än så länge fungerar det.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

HenrikL wrote:Jag har använt POR-15:s kit i en VW. Efter bara två år är det för tidigt att uttala sig om livslängden, men än så länge fungerar det.
Det lutar åt att behandla tanken på något sätt. Jag hittar inte var man kan köpa por15 i Sverige. Hittade bara en liknande produkt på uscarparts.nu.
Köpte du din från Tyskland eller hittade du nån återförsäljare här hemma?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Izvor wrote:
HenrikL wrote:Jag har använt POR-15:s kit i en VW. Efter bara två år är det för tidigt att uttala sig om livslängden, men än så länge fungerar det.
Det lutar åt att behandla tanken på något sätt. Jag hittar inte var man kan köpa por15 i Sverige. Hittade bara en liknande produkt på uscarparts.nu.
Köpte du din från Tyskland eller hittade du nån återförsäljare här hemma?
Du kan köpa POR15 från tyskland. De tog över som "general agent" när den svenska importören lade ned försäljningen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Izvor wrote:
HenrikL wrote:Jag har använt POR-15:s kit i en VW. Efter bara två år är det för tidigt att uttala sig om livslängden, men än så länge fungerar det.
Det lutar åt att behandla tanken på något sätt. Jag hittar inte var man kan köpa por15 i Sverige. Hittade bara en liknande produkt på uscarparts.nu.
Köpte du din från Tyskland eller hittade du nån återförsäljare här hemma?
Jag sökte på tyska eBay och hittade kit:et till bra pris.
Stoke
Posts: 29
Joined: Thu Nov 01, 2012 10:58 am

Post by Stoke »

Har använt TAPOX från BAS motor med bra resultat.

http://www.basmotor.se/ sök under tråden för bränsle.

Det jag fick över blev en mycket bra grundfärg/skyddsfärg för utsidan.

/Stefan
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Tack för feedback.

Det blir nog en beställning till Tyskland, POR 15 kit. Ska ut på sjön imorgon, kommer att fortsätta med tanken om 4 veckor.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Nu har jag gett mig på tanken igen. Tanken var att beställa por 15 men sen snåla jag till det. Känndes lite dumt att lägga ner 1000 på kemikalier när man. Kan köpa en helt ny tank för 2500. Sen vet jag får man det riktigt rent och håller tanken full så blir det inga problem.

Jag tog och syrade av tanken. Andvände samma muttrar och skruv fast la i 2 l syra. Pluggade igen hålen och skakade lite då och då för hand ( fick bli dagens träningspass). Efter 3 timmar var tanken helt plåtren!

Image

Fruktansvärt stolt över pluggningen av påfyllningsrötet!

Image

Nu till det viktiga. Jag har sparat syran och fet kan användas till fler tankar så är det nån som vill rengöra sin tank så skicka pm.

Jag skickar inte syran.
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Hei,

Nøytraliserte du tanken med base etterpå, eller bare skylte du ut syren?
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Einar Irgens wrote:Hei,

Nøytraliserte du tanken med base etterpå, eller bare skylte du ut syren?
Sköljde med varmt vatten, sen tog jag varmluftspistolen och trycke in den i påfyllningsrötet. Fick det nästan helt torrt. Sen i två omgångar sköljde jag med diesel och 2t olja så att jag fick en fin hinna. Monterade tanken och ska fylla upp den imorgon.

Det bästa hadde dock varit att offra 10 l diesel och skölja bara med den. Jag sköljde med vatten då det var en hel del skit som har lossnat. Ville få ut allt.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Måste du inte behandla tanken på något sätt? Nu har du ju en plåtren insida i tanken och kondens är oundvikligt i en bensintank.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

HenrikL wrote:Måste du inte behandla tanken på något sätt? Nu har du ju en plåtren insida i tanken och kondens är oundvikligt i en bensintank.
Nej, jag tror inte det. Kör man en del och förbrukar så tror jag inte det. Jag har erfarenhet från sjön när det gäller tankar. Tex. Dagtankar som blir varma (retur från motorer) kan kondensera. Andra tankar om man inte har fått vatten när man har bunkrat blir det aldrig något problem.

På min tank så har jag ingen retur, sen när jag inte kör bilen på ett tag så fyller jag den till max.

Även nya plåttabkar tror jag inte att de är behandlade på något sätt.

Jag känner mig väldigt trygg med denna metoden. Jag kan lyfta bränslemätarn om någon månad och erlägga rapport. Då har vi svart På vitt.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Tog ut nivåmätaren på tanken och kikade i den, det bar hur fint som helst. Det var inte länge sedan jag rengjorde men hadde metoden varit felaktigt så hadde det visat sig. Tanken var plåtren.
Post Reply