Någon som provat?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Jonasw
Posts: 57
Joined: Fri Feb 09, 2007 9:36 am
Location: Stockholm

Någon som provat?

Post by Jonasw »

Är det någon som testat denna blästringsvariant, eller har en uppfattning om det kan tänkas vara något? Får lite känsla av Kiviks marknad...

http://www.blocket.se/stockholm/Skonsam ... ?ca=11&w=1

Den senaste blästringstekniken med SODA!

En ny skonsam metod för borttagning av målarfärg, smuts och mögel.
Miljövänlig sodablästring lämpar sig utmärkt för rengöring i hushåll, restaurering och rengöring av bilar och delar av övriga fordon, underhåll av byggnader, båtar och husvagnar.
NB Home-sodablästringspistolen lämpar sig för hobby- och yrkesbruk!
Sodablästring skadar eller värmer inte glas, gummi, eller krom. Du kan avlägsna målarfärg, fett, mögel eller andra orenhetere miljövänligt.
Behovet av luftmängd minst 180l/min.
Vi har även Nordblast original blästringssoda i 5 kg plast dunk eller 25 kg säck till försäljning.
1973 Porsche 914-6 GT Replica
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Finns lite DIY om det på Youtube. Enkelt och billigt, bara att prova.

Det ska nog vara ganska "lätt" smuts för att det ska försvinna. En klarfördel är ju att "sodan" är vattenlöslig så det inte gör något om det blir rester kvar.

Vet inte om det löser sig i olja också, då skulle man ju kunna blästra motorblock och andra delar vid renovering.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 218
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Verkar som ett dyrt blästringsmedel, dyrare än glas/kg.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Jag kollade upp detta och tyvärr faller det på kostnaden för materialet (sodan).

Kanske går att köpa billigt på annat(industriellt) håll men från verktygsboden är det som sagt dyrt..

Det biter som sagt inte heller på rost(plåt) vilket i vissa fall är bra medan i andra fall mindre bra.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
nikke911
Posts: 283
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Post by nikke911 »

Kan varmt rekommenderas! Bättre metod att blästra t.ex. en kaross finns inte. Tar bort så mycket färg man vill utan att skada karossen.Lämnar dessutom en lite "fet" yta som gör att plåten inte rostar. Blästrade en VW typ 1 kaross i höstas och resultatet var helt otroligt.Biter inte på rost men t.ex. underredsmassa och annat klibb försvinner.Sodablästring utvecklar ingen värme som gör att plåten slår sig samt att dammet som bildas blåser man lätt ur med tryckluft.Det går tom. att avlägsna färgen av en Colaburk utan att skada den tunna aluminiumplåten.
User avatar
Jonasw
Posts: 57
Joined: Fri Feb 09, 2007 9:36 am
Location: Stockholm

Post by Jonasw »

Hur mycket soda gick det åt till en bubbla?
1973 Porsche 914-6 GT Replica
nikke911
Posts: 283
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Post by nikke911 »

Ca.100 kg,men då blästrades den även invändigt o under lyckor osv.
User avatar
Jonasw
Posts: 57
Joined: Fri Feb 09, 2007 9:36 am
Location: Stockholm

Post by Jonasw »

Jag tror bestämt att det blir till att prova!
1973 Porsche 914-6 GT Replica
Stoke
Posts: 29
Joined: Thu Nov 01, 2012 10:58 am

Post by Stoke »

Här har du en annan pryl.. http://www.youtube.com/watch?v=uV-QPTpJaYo
Post Reply