Är det någon som testat denna blästringsvariant, eller har en uppfattning om det kan tänkas vara något? Får lite känsla av Kiviks marknad...
http://www.blocket.se/stockholm/Skonsam ... ?ca=11&w=1
Den senaste blästringstekniken med SODA!
En ny skonsam metod för borttagning av målarfärg, smuts och mögel.
Miljövänlig sodablästring lämpar sig utmärkt för rengöring i hushåll, restaurering och rengöring av bilar och delar av övriga fordon, underhåll av byggnader, båtar och husvagnar.
NB Home-sodablästringspistolen lämpar sig för hobby- och yrkesbruk!
Sodablästring skadar eller värmer inte glas, gummi, eller krom. Du kan avlägsna målarfärg, fett, mögel eller andra orenhetere miljövänligt.
Behovet av luftmängd minst 180l/min.
Vi har även Nordblast original blästringssoda i 5 kg plast dunk eller 25 kg säck till försäljning.
Någon som provat?
Någon som provat?
1973 Porsche 914-6 GT Replica
Finns lite DIY om det på Youtube. Enkelt och billigt, bara att prova.
Det ska nog vara ganska "lätt" smuts för att det ska försvinna. En klarfördel är ju att "sodan" är vattenlöslig så det inte gör något om det blir rester kvar.
Vet inte om det löser sig i olja också, då skulle man ju kunna blästra motorblock och andra delar vid renovering.
Det ska nog vara ganska "lätt" smuts för att det ska försvinna. En klarfördel är ju att "sodan" är vattenlöslig så det inte gör något om det blir rester kvar.
Vet inte om det löser sig i olja också, då skulle man ju kunna blästra motorblock och andra delar vid renovering.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jag kollade upp detta och tyvärr faller det på kostnaden för materialet (sodan).
Kanske går att köpa billigt på annat(industriellt) håll men från verktygsboden är det som sagt dyrt..
Det biter som sagt inte heller på rost(plåt) vilket i vissa fall är bra medan i andra fall mindre bra.
Kanske går att köpa billigt på annat(industriellt) håll men från verktygsboden är det som sagt dyrt..
Det biter som sagt inte heller på rost(plåt) vilket i vissa fall är bra medan i andra fall mindre bra.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Kan varmt rekommenderas! Bättre metod att blästra t.ex. en kaross finns inte. Tar bort så mycket färg man vill utan att skada karossen.Lämnar dessutom en lite "fet" yta som gör att plåten inte rostar. Blästrade en VW typ 1 kaross i höstas och resultatet var helt otroligt.Biter inte på rost men t.ex. underredsmassa och annat klibb försvinner.Sodablästring utvecklar ingen värme som gör att plåten slår sig samt att dammet som bildas blåser man lätt ur med tryckluft.Det går tom. att avlägsna färgen av en Colaburk utan att skada den tunna aluminiumplåten.
Här har du en annan pryl.. http://www.youtube.com/watch?v=uV-QPTpJaYo