Fortfarande startproblem och bilen stannar under färd...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Fortfarande startproblem och bilen stannar under färd...

Post by Stefan »

Efter en genomgång av tändning mm. hos Perry fungerade bilen utmärkt på vägen därifrån. De var också mycket nöjda, den startade snällt hela tiden efter att de arbetat med den.

Igår startade den också snällt hemma på dagen och frun tog den till universitetet. När hon skulle hem var den dock sitt gamla jag igen. Tänder till men dör direkt. Tänder ordentligt efter ett antal startförsök och väntetider för att inte göra den sur, men går inte att hålla liv i utan "kvävs" liksom.

Jag ilade dit och bytte plats så hon kunde hämta på dagis och fick till slut igång den, men den dog igen, lyckades inte få den att inte stanna, trots att jag försökte hålla varvet uppe. Så småningom, efter en halvtimme kanske, startade den ändå och efter ett tag kom jag iväg - bara för att dö rullandes på tvåan fram mot första rödljuset... Där stog man som ett rundningsmärke i 10 min innan jag fick igång den igen och lyckades ta mig hem.

Hemma på tomten lämnade jag den på tomgång, och efter några minuter självdog den där också. På väg ned i garaget samma sak...

Vad göra??? :?: Perry och Dick kliar sig i huvudet men tycker att det måste vara bränsletillförseln. Pumpen tickar så fint när man slår på tändningen och jag är alltid noga med att låta den jobba klart inann jag startar.

Är det bara att riva isär hela bränslesystemet?
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Aj vad tråkigt att höra :(

Det låter som om den får problem när den blir varm, och vad attan det kan vara ska jag inte svara på. Jag har dock hört om andra som har haft liknande problem så det kan ju inte vara något ovanligt... eller?

Hoppas att det löser sig snart

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Testa att koppla loss bränslematningen till förgasarna och kontrollera hur mycket bränsle som matas ut av elpumpen. Det ska flöda på ordentligt. Har inte i huvudet hur mycket det ska vara på en förgasarmotor men på en insprutningsmotor så ska pumpen mata 1 liter på 30 sekunder.

//Roger
Johansson
Posts: 66
Joined: Wed Apr 19, 2006 7:29 pm
Location: Bro
Contact:

Motorkrångel

Post by Johansson »

Prova att jorda fördelaren med en extra kabel. Alt lossa hela fördelaren lyft upp den en bit och skrapa ordenligt rent mellan blocket och fästet. Låter inte som bränslet om den bara stannar utan att skjuta, panga och hacka innan.

Matte
-53 550 Replika
-63 904 Replika
-65 912
-67 912
-68 911
-75 911
-13 Carrera
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Perrys motor har precis gått igenom hela tändningen, haft isär fördelaren (de har iofs inte mycket till övers för Marelli-fördelaren...), bytt litet reläer mm. Det känns ändå som det mesta med tändningen borde vara kollat nu...

Jäkligt trist hur som helst att inte kunna lita på bileländet!!!
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
Johansson
Posts: 66
Joined: Wed Apr 19, 2006 7:29 pm
Location: Bro
Contact:

Post by Johansson »

tror säkert att Perrys gjort vad du säger men... problemet är snaare att du kan plocka ur och i fördelaren hur många gånger som helst och dålig kontakt kan kvarstå. Har varit med om felet flera gånger så det är inget ovanligt. Sen undrar jag vad dom har plockat isär på fördelaren. har dom tagit ur drivaxel och vikter etc dvs verkligen plockat isär eller bara lyft på rotor, brytare etc. Har dom gjort det senare har dom garanterat gjort med fördelaren kvar i bilen så......

Det är ju din bil och det är bara ett tips från mig men oftats är det inte dom stora omöjliga felen som uppstår utan små jä..... irriterade småfelen.

Prova att jorda ordenligt med en extra sladd är mitt tips, då vet du i allafall att det inte är det felet.....
-53 550 Replika
-63 904 Replika
-65 912
-67 912
-68 911
-75 911
-13 Carrera
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Jag skall följa både ditt och Rogers tips och tackar ödmjukast för dessa! Jag återkommer i ärendet, var så säkra.
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej igen,

Jag snokade lite på Pelican ditt problem och precis som alla sagt redan så verkar det vara antingen tändning eller bränsle.

Hittade dock ett wildcard som var strul med bensintanken och ledningarna. Kanske skulle det funka att byta bränslefilter och sen kolla hur tanken ser ut? Det kan ju ha hänt lite grejer där inne som inte är så kul... Rost och annat jox som sätter sig i ledningarna skvalpar runt och blockerar.

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Tanken på tanken har föresvävat mig också. Att något kläggar igen helt enkelt. Hade hoppats att Perry och Dick skulle gått till botten med problemet, men de trodde väl att de fått ordning på den i och med tändningsjobbet och stannade där, tyvärr. De är i alla fall ordentligt bekymrade över att felet kvarstår...

Suck, nu börjar det se mörkt ut med Taxinge, inte en chans att jag hinner kolla det här innan dess. :cry:

Jag är verkligen tacksam över att ni engagerar er!
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Trist det där. Har du testat att byta bränslefilter? Kanske så enkelt?

Om inte det funkar så får du gärna åka baksäte med mig och Anna på lördag!

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

:evil:

Men fan va deppigt. Ta ut en VAB-dag eller två och se om du kan fixa till problemet, det gäller att prioritera rätt här i livet, och Taxinge närmar sig ...
alf3001 wrote:Om inte det funkar så får du gärna åka baksäte med mig och Anna på lördag!
Du Alf, att sitta TRE i ett 911:a baksäte låter ganska trångt ... kan inte åtminstone du flytta fram till förarstolen ... he, he, he :lol:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Ha ha ha :lol:

Mysigt!

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Vad har du för "färg" pà tändstiften? Sotigt svarta, oljigt blöta, beige, grâ? Har alla "samma" missfärgning?

Spontant lâter det som nâtt bränsle relaterat, men av erfarenhet med min MFI sâ är symtomen ibland mycket lika vid tändfel och bränslebrist.

Förutsätter att de kollat alla vacumslangar etc. (en klassiker)!

Sedan kan man väl bara instämma med tidigare talare samt tipsa om att ta en sak i sänder, typ. rör inte förgasarna innan du är säker pâ att tändningen fungerar osv.
(de har iofs inte mycket till övers för Marelli-fördelaren...),
Till mig sa dom (inte perrys, e klart) samma sak om MFI; byt till Weber.... när MFI blir gammalt funkar det aldrig, jag kontrade med; att den oskicklige smeden klandrar stâlet! :wink:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Shit va trist med lördagens tekniska problem, har du någon lösning i sikte?

:cry:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Claes A
Posts: 109
Joined: Sat Jan 28, 2006 5:38 pm
Location: Göteborg

Post by Claes A »

Hej

Detta problem uppstod för mig på en 73 T för ett antal år sedan. Jag gick som du igenom allt och när jag bytte ut tändspolen gick bilen som en klocka.

Claes A
Claes A
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Många ledtrådar blir det... Tyvärr har jag nu minst 5 st riktigt bra tips ur ett erfaret early911-gängs erfarenhetsbank, varav inget kan avfärdas utan vidare. Vilket leder till att man ändå inte vet riktigt i vilken ände man skall börja. TIllbaka till ruta ett således. :?

Perry hämtar troligen bilen en kväll i veckan för att hitta den slutgiltiga lösningen (otäckt historiskt uttryck, men på något sätt lämpligt ändå...).
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Stefan

Jag har också en Bahama gelb -69a T. Den har/hade samma problem. Funkade utmärkt tills man tappade varvet vid någon rödljus eller dylikt, då dog bilen och ville inte vara med tills den hade blivit kall igen. Har sett en länk om detta på pca´s hemsida. Beslutade själv att riva ned hela bilen för en totalrenovering för jag hade mycket annat att fixa på den också. Därför tyckte även jag att det var tråkigt att du inte kunde komma då din bil är lite av en referensbil för mig.
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Perry var och hämtade bilen i eftermiddags med löfte om att inte returnera den förrän den fungerar som den skall igen. Trist att vi inte sågs, vi får ha en bahamagul soloträff sedan.
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

när jag bytte ut tändspolen gick bilen som en klocka
Jorå, tändspole/kondensator har tydligen varit en bov i sammanhanget. Nu byts den ut mot en Perry/rallybils-mojäng. Sedan kan det ju vara andra fel också, vi får väl se...
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej Stefan,

Hoppas att det nu är fixat så att vi finåka lite i sommar!

Vi hörs

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Guest

Re: Fortfarande startproblem och bilen stannar under färd...

Post by Guest »

Exakt samma symptom som min förra weberförsedda 70T,(eller hur matte?). :?:

Du skriver "perry gått igenom hela tänd systemet,anser, det måste vara bränsle..)
Felet på min var,att accpumpmembranen, tillverkade av gummi belagd textil,vittrar sönder ,blockerar effektivt lågfartmunstycken.

Vid Acc./höga varv ,dvs.tillförsel via sekundärmunstycken,som ju är grövre,märks ej problem lika tydligt.
Jag hade börjat leta bränslerelaterade problem,efter att FÖRST kollat att gnista går fram helt till tändstiften.

KW
Guest

Re: Fortfarande startproblem och bilen stannar under färd...

Post by Guest »

kjellas wrote:Exakt samma symptom som min förra weberförsedda 70T,(eller hur matte :?: )

Du skriver "perry gått igenom hela tänd systemet,anser, det måste vara bränsle..")

Efter detta uttalande, efter att just gått igenom hela elsystemet,börjar han med att byta ut konding,ochspole??...men hallå??$$$$$$$$$$???

(Att jämföra med auktoriserad porsche verkstad?,som efter ha konstaterat dålig kompression på ettan,BYTER HELA TÄNDSYSTEMET,debiterar kund12000+moms!!
Tror ni felet eliminerades?? :twisted:
Jag köpte den 5-cylindriga bilen av en gråtande kille ,åkte hem och ställde en ventil,och..... :D !!!!!)

Felet på min var,att accpumpmembranen, tillverkade av gummi belagd textil,vittrar sönder ,blockerar effektivt lågfartmunstycken.

Vid Acc./höga varv ,dvs.tillförsel via sekundärmunstycken,som ju är grövre,märks ej problem lika tydligt.
MAN MÅSTE HA EN PLAN:
Jag hade börjat leta bränslerelaterade problem,efter att FÖRST kollat att gnista går fram helt till tändstiften.

KW
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Är Perry inblandad så kan du vara säker på att det löser sig. Han är i absolut världsklass. Dessutom så har jag sett privata äldre Porschar från ägare till Porschecenter hos honom.

Kolla färgen på gnistan hos varm respektive kall motor. En gul gnista vid varm motor tyder på en defelt kondensator eller fel "microfarad" värde. En gång på sjuttiotalet så gjorde jag en service och lyckades byta kondensator. felet var bara att jag förväxlade kondensatorerna och satte dit en som var avsedd för radioavstörning. De såg exakt likadana ut så när som på den finstilta texten!

Motorn gick så länge den var kall sedan slocknade allt! Startade när kondensatorn kallande igen. Det glömmer jag aldrig.

Om stiften har slaggat igen så kan man ibland få de fenomen du beskriver. Kanske lite mjukare stift är lösningen. Har fått motorer att stendö på fem tusen varv för att bara slockna. 2.0S med weber 40 och standardbestyckning! De går på 265 P21! (Stenhårt, på gränsen till löjligt) men så kom det kapacitiva system som tillbehör. Samtida tester talar om att man skall åka bubbla i stan om det inte skall slagga...

Mjukare NGK så brukar det funka.

Perry har säkert sett till att du har rätt stift.

Ånglås kan ju vara aktuellt en riktigt stekhet dag.


Vid ett tillfälle har jag upplevt att en bränsleslang spruckit invändigt att motorn gick perfekt på tomgång med när man gasade så var det en flärp som vek sig ut i slangen och blockerade. Nu ser det ju inte riktigt ut så i original utförande så sannolikheten är ju låg. Slangdelen är kort.

7AJ
Post Reply