Hur ta bort original body?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Hur ta bort original body?

Post by HenrikL »

Jag håller just nu på och snyggar till höger främre innerskärm. Original body har släppt fläckvis och jag tänkte ta bort rubbet för att kunna lacka och lägga på nytt stenskottsskydd.

Har någon tips för att ta bort bodyn? Värmepistol gör det något lättare, men fortfarande mycket skrapande för att få rent.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Har under de senaste åren lagt ner ett par timmar på just detta :D


Det finns olika tekniker, för mig har det funkat bäst på följande vis.

1) Varmluftspistol och skrapa
2) Lamellrondell alt. grovrengörare på vinkelslip
= Plåtrent

Tror jag skulle satsa på kolsyreisblästring om jag gjorde en hel bil igen men smådelar funkar det finfint att köra såhär på.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Med en galvad bil så skulle jag ta det försiktigt med allt för mycket mekanisk åverkan, man vill ju gärna ha kvar galvningen.
Man man ta bort det mesta med varmluftspistol och skrapa försiktigt. Ska man sedan spruta på ny body så behöver man ju inte höra det helt rent.

På min gamla 69a har har kört varmluft och skrapat med stämjärn. För att få bort det sista varmluft och stålborste.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag gjorde rent min galvade -72:a i stort sett bara med varmluftpistol och skrapa, just för att slippa göra allt för stor åverkan på galvningen (sedan penslade jag iofs på ett ordentligt lager mönja så den blien lär nog inte rosta utifrån i första taget!).

Det jag konstaterade då var att det skiljer en hel del på vilken skrapa man använder, hur lätt eller jobbigt det är. M.a.o., funkar det dåligt med en typ så prova en annan. En 50 mm bred spackelspade med träskaft tror jag var det jag kom fram till funkade bäst, men jag varierade verktyg beroende på kurvatur. Körde nog en tunn japanspackel på de mest böjda områdena. Just hjulhusen fram är nog f.ö. de värsta skrapområdena p.g.a. inåtböjningen och de många småsvetsarna och pinalerna :(

Sedan är det en hårfin gräns mellan för kall body = lossnar dåligt, till för varm body = stinker apa och kladdar ner skrapan 8)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Tack för tipsen! Skrapning är planerad till helgen.
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Jag har använt ett multiverktyg där det går att sätta på en skrapa, det är nog jobbigt ändå att hålla i maskinen. Jag har bara provkört några områden och körde då utan hjälp av nån varmluftspistol, men en sån ska underlätta rejält har jag hört.

http://www.clasohlson.com/se/Multiverkt ... r407191000
http://www.clasohlson.com/se/Skrapblad- ... r407197000

Bengt
Post Reply