Kopplingsproblem

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
MTO
Posts: 15
Joined: Wed Jan 25, 2006 5:09 pm

Kopplingsproblem

Post by MTO »

Tjena,

Jag planerade att montera ihop växellådan och motorn förra veckoslutet efter att ha renoverat och bytt diverse motordelar under vintern. Bilen är en 911T Coupé 1970.

Urtrampningslagret är nytt och kopplingslamellen har renoverats med nya lameller. Tryckplattan är den samma som tidigare. Mitt problem är dock att urtrampningsgaffeln, som skall trycka urtrampningslagret framåt, dvs. bort från motorn, satt en aning löst efter att växellådan var fast i motorn.

Har jag gjort något fel eller glömt något?

Urtrampningslagret är i denna bil av den typen med småa öron som gaffeln skall trycka på bakifrån, dvs. lagret skall vara i rätt läge för man först skall kunna få gaffeln på baksidan av lagret, sedan snurras lagret 90 grader så att gaffeln "träffar" öronen. Vid demonteringen hamnade jag förspänna tryckplattan via de tre gängade hålen för att kunna lätta trycket och snurra runt urtrampningslagret. Detta var inte nödvändigt vid monteringen, dvs. lagret snurrade runt ganska lätt då växellådan satt på sin plats. Gaffeln har slitis lite, men sannolikt inte så mycket.

Har någon haft likadana erfarenheter tidigare?

Magnus
Post Reply