Montera elsystem i en 77:a

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Montera elsystem i en 77:a

Post by tmcs_gaff »

Håller på att renovera en 911s (77:a) och är framme vid att montera elsystemet i karossen.
Då jag köpte bilen var all el i två scanbackar.
Tänkte nog lite enfaldigt..hur svårt kan det vara...jag har en 69:a jag kan titta på
Inser nu att hmm hur stor chans har jag egentligen? :-)
har suttit med el scheman och alla kablar/kontakter och försökt förstå hur de sitter. Säkringsboxarna ser ut som på 69:an men börjar förstå att 77:an har en bockad plåt uppe på höger sida (sett frammifrån) där säkringar och relän sitter.
-Kan jag utgå från att jag saknar orginalsäkringshållaren? (har två bakelitsäkringshållare med lock)
-Vet någon om det sitter några relän uppe under instrumentpanelen (synliga från bagagerummet, position enligt 69:an) eller är dessa flyttade till säkringshållarplåten.
-Kabelhärvan som går från motorrummet fram genom tunneln och kommer upp i bagagerummet har tre genomföringskontaktdon som kan sitta antingen uppe under instrumentpanelen eller monterade i säkringshållarplåten.

Sista frågan, vet någon av er om det går att hitta en bra beskrivning över kabelhärvans dragning, dvs inte el schemat utan själva dragningen?
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Re: Montera elsystem i en 77:a

Post by tmcs_gaff »

tmcs_gaff wrote:Håller på att renovera en 911s (77:a) och är framme vid att montera elsystemet i karossen.
Då jag köpte bilen var all el i två scanbackar.
Tänkte nog lite enfaldigt..hur svårt kan det vara...jag har en 69:a jag kan titta på
Inser nu att hmm hur stor chans har jag egentligen? :-)
har suttit med el scheman och alla kablar/kontakter och försökt förstå hur de sitter. Säkringsboxarna ser ut som på 69:an men börjar förstå att 77:an har en bockad plåt uppe på höger sida (sett frammifrån) där säkringar och relän sitter.
-Kan jag utgå från att jag saknar orginalsäkringshållaren? (har två bakelitsäkringshållare med lock)
-Vet någon om det sitter några relän uppe under instrumentpanelen (synliga från bagagerummet, position enligt 69:an) eller är dessa flyttade till säkringshållarplåten.
-Kabelhärvan som går från motorrummet fram genom tunneln och kommer upp i bagagerummet har tre genomföringskontaktdon som kan sitta antingen uppe under instrumentpanelen eller monterade i säkringshållarplåten.

Sista frågan, vet någon av er om det går att hitta en bra beskrivning över kabelhärvans dragning, dvs inte el schemat utan själva dragningen?
Hittade en bra sida www.autoatlanta.com som kastar en hel del ljus på hur det ska dras. Nu gäller det bara att lista ut om jag det endast är säkringshållarna som inte stämmer årsmodellmässigt.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Det låter tyvärr inte som att du har rätt elsystem. Din årsmodell har plastcentralen som sitter högre upp på vänster innerskärm. Du ska ha en säkringscentral med plastlock. Tyvärr tror jag skillnaderna är för stora för att du ska få till det, om du har fel årsmodell. Det gäller både antalet kablar då en 77:a kan ha mer elfunktioner, och kabellängder osv som kan skilja. Det är väldigt mycket jobb att byta, och du märker nog inte om den är rätt eller fel förrän du ska koppla de sista kablarna.

Det bästa sättet att lyckas få ihop det är nog att du hittar någon i närheten som har en bil av samma årsmodell, och knäpper kort på hur den ser ut! Jag har monterat två elsystem och det är riktigt mycket jobb och lika mycket klurande och förberedelse....

Lycka till!


Med vänlig hälsning,

Johan
User avatar
mettis
Posts: 9
Joined: Mon Dec 31, 2007 3:30 am

77:ans el

Post by mettis »

hej.
Jag har en 77:a 911 T i absolut originalskick...
DVS att om du vill ha bilder på detaljer/kopplingar så kan du maila mig ?

Mettis i Norrköping

vw-mettis@hotmail.com
Post Reply